אחרי ההחלטה לסגור את המסעדות שהתקבלה אתמול לפנות בוקר (שישי), והלחץ הכבד שהוביל לדחייה עד יום שלישי - זעם המסעדנים ברחבי הארץ מורגש היטב. לא כל בעלי המסעדות העזו למרוד בהחלטת הממשלה, ורבים כבר הספיקו להיפטר מהסחורה שנרכשה לקראת סוף השבוע או לסגור את המסעדות ולהוציא את העובדים לחל"ת. ואם זה לא מספיק, למרות האפשרות לעבוד עד יום שלישי - טרם פורסמו הנחיות ברורות על מספר הסועדים המקסימלי.
6 צפייה בגלריה
מסעדת אייבי בתל אביב
מסעדת אייבי בתל אביב
מסעדת אייבי בתל אביב
(צילום: אייבי)
רן שקד, בעלי האיינשטיין, אגאדיר, מילבה, רכבת צפון וזאפה בבאר שבע, אמר בשיחה עם ynet כי "השרים הבינו שהם טיפסו על עץ שהיו צריכים לרדת ממנו. העסקים היו מורדים ולהם לא הייתה דרך לאכוף, הם ראו שהמרד מתפשט והכניסו את עצמם לפלונטר, כי אין חוק שמאפשר להם לעשות את זה".
שקד אמר כי במובן מסוים המרד הצליח, כי הממשלה כבר לא תוכל להטיל סגר כמו בגל הראשון. "אנשים יילחמו, הם גמורים נפשית", טען. עם הכרזת ההגבלות האחרונות החליט שקד להפסיק לשתוק, והקים עמוד בפייסבוק בשם "קבינט הקורונה של העם". לתחשותו, המשבר כבר לא קשור לימין או לשמאל, אלא לקבלת ההחלטות של הממשלה, שלתחושתו מתקבלת בשרירותיות.

ההנחיה - והמרד: כתבות נוספות

"יש לנו בעיה גדולה יותר מהקורונה, היא רק סימפטום למחלה קשה יותר. אנחנו צריכים לעשות אתחול לשיטת הממשל שלנו. כשאין החלטה מקצועית אלא הכל פוליטי, אלה התוצאות", אמר. "היה לי ברור שאחרי ההפגנה והמענקים תבוא פצצה. למה המלונות לא נפגעו? כי הם גוף חזק יותר.
"מצד אחד אנחנו אזרחים טובים ושומרי חוק, יש לי שתי ילדות קטנות ואני לא רוצה לבלות את הלילה במעצר - אבל מהצד השני אני לא רואה דרך אחרת מלבד למרוד בהגבלות. אני מרגיש שהיום בלילה יהיה בלגן ברחובות. אני שומע את מה שקורה ואת קולות האנשים - והם הולכים להילחם בשיניים. המסעדנים מרגישים שאין להם כבר מה להפסיד וזה מפחיד אותי".
6 צפייה בגלריה
רן שקד, בעלים "איינשטיין", זאפה, אגאדיר, מילבה ורכבת צפון בבאר שבע
רן שקד, בעלים "איינשטיין", זאפה, אגאדיר, מילבה ורכבת צפון בבאר שבע
"כשאין החלטה מקצועית והכל פוליטי - אלה התוצאות". רן שקד
(צילום: בן גבאי)
עבור מסעדת טגלוס, המסעדה הגדולה בכרמיאל, הגיעה ההודעה על האישור להמשיך ולהפעיל את המסעדות מאוחר מדי. במהלך כל היום אתמול נערכו הבעלים לסגירה, וכאשר הגיעה ההודעה הם כבר לא יכלו לשנות את המצב.
"המשמעות היא שאין הנהגה. אין באמת מישהו שמנהל למעלה", אמר אחד הבעלים והמנהל, גל קריאף. "שלשום היו פה עובדים שהכינו משמרת הערב, אבל אתמול בבוקר קיבלנו את ההודעה שהמסעדות ייסגרו ב-17:00. המשמעות היא שהיינו צריכים לזרוק חלק ממה שכבר הכנו לפח, לבטל את המשמרת ולהודיע לעובדים לא להגיע, וכמובן לדחות קרוב ל-200 אורחים שביקשו להזמין שולחן. אנחנו שולחים את כולם הביתה, חוץ מהעובדים ששוב יישארו להתחיל את ההכנות לפתיחה".
טגלוס מכילה 300-250 מקומות ישיבה, אולם מאז שנפתחה בהתאם לתו הסגול, יושבים בה רק 70 בני אדם בו זמנית: 20 בכל אחד משני המתחמים הפנימיים, ו-30 בחוץ. "מוקדם לומר כרגע כמה כסף בדיוק הפסדנו בגלל הזיגזג הזה, אבל אפשר להעריך שמדובר בעשרות אלפי שקלים", אמר קריאף.
6 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
ההפגנה הגדולה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
מסעדת טגלוס בכרמיאל
מסעדת טגלוס בכרמיאל
מסעדת טגלוס בכרמיאל
(צילום: אביהו שפירא)
הוא הוסיף כי הזעם על הממשלה עולה על גדותיו: "אני חבר ליכוד, הצבעתי לביבי, אבל הוא את הקול שלי לא יראה יותר", קבע בנחרצות. "הייתי רוצה שפעם אחת יבוא לפה איזה שר או חבר כנסת שיעבוד בחינם. שיבינו את החיים האמיתיים ואת מה שקורה פה".
גם עמרי, מנהל מסעדת "האחים" ברחוב אבן גבירול בתל אביב, מתח ביקורת קשה על הממשלה: "זה קו שמזהים לאורך כל התקופה האחרונה. אתה הולך לישון בלילה עם משהו אחד וקם בבוקר עם משהו אחר לגמרי. את ההיערכות לסוף השבוע מתחילים כבר ביום רביעי: מהזמנת הסחורה, סגירת הצוותים וההזמנות של יותר מ-200 מוזמנים. עכשיו כל הסחורה הולכת לפח, באמת שאי אפשר לחיות איתם".
6 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בזום
ישיבת הממשלה בזום
ישיבת הממשלה בזום
הוא התעקש כי המסעדה מקפידה על ההנחיות, ואף פתחה רחבה חיצונית בהתאם לתו הסגול. "אנחנו מבינים שיש פה אירוע עולמי, אבל יש פה גם את הצד של העסקים הקטנים שמרגישים שמישהו נותן גזרות מלמעלה - ולא אכפת לו מההשלכות שהן קטסטרופליות".
סלאח, בעלי מסעדת כנאפיס שבהמשך הרחוב, הוסיף: "אנחנו לא יודעים מה לעשות. פעם אומרים לנו לעבוד במשלוחים, ופעם לפתוח. זאת אמורה להיות העבודה של משרד הבריאות, לא שלי, שיחליטו כבר".
עוד לפני הודעת הממשלה הודיע השף גיא גמזו כי הוא כבר תרם את כל הסחורה שרכש לקראת סוף השבוע. השף רן שמואלי, בעלי הקלארו במתחם שרונה, פרסם הודעה תקיפה ביותר נגד הממשלה. "אני את קלארו סוגר עד להודעה חדשה", כתב בפייסבוק. "אף ביבי לא ישחק איתי. מסעדה זה עסק רציני. לא אקורדיון".
שמואלי הסביר: "זה בדיוק היחס המשפיל שהענף שלנו חווה כבר כמה שנים שמאפשר לממשלה הכל כך עלובה שלנו להודיע ב-05:00 בבוקר על סגירת המסעדות, וב-16:00 לאפשר לפתוח אותם. אנחנו כלי משחק בידי הדיקטטור של מדינת ישראל. דיקטטורה זה לא בהכרח דבר רע, בטח לא בימי משבר, אבל דיקטטורת טמטום זה אסון לאומי".
6 צפייה בגלריה
מסעדות בתל אביב
מסעדות בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
גם ברחוב הארבעה עמוס המסעדות הזעם הורגש היטב. "יש כאן כסת"ח קלאסי בהוראה מלמעלה", טען יואל ממן שעובד בפיצריית טוני וספה. "אי אפשר להגיד שאין קורונה, אבל זה עדיין לא ברמה ההיסטרית שמתארים אותה. אפשר עדיין לעטות מסכות ולשמור על המרחק. סגירה בעוד שלושה ימים זו קטסטרופה, איך אפשר לעבוד ולהרוויח ככה?".
ליאור, מנהל המשמרת במסעדת פורטר אנד סאנס, נשמע פסימי במיוחד. "לא הספקנו להתאושש מהפעם הראשונה - ושוב נכנסים לגל השני. מצד אחד זה חשוב לשמור על הבריאות, אבל לפרסם בכל יום הנחיה חדשה, ולא כולן הגיוניות - אי אפשר ככה. השנה האחרונה הייתה מאוד קשה וכנראה שהפסדנו אותה. נצטרך לחכות מה יהיה בשנה הבאה".
במסעדת ג'פניקה כבר הספיקו לפזר את העובדים בגלל החלטת הממשלה, כש-40 דקות לפני סגירת המקום נודע על פתיחה מחדש. "אנחנו מגרדים את הרצפה ומנסים להביא כמה שיותר לקוחות כדי להחזיק את העסק ולשרוד", סיפר ברק המנהל. "ראינו שאחוז ההדבקות במסעדה מאד נמוך, ולסגור אותן פשוט מחסל את הענף". עידן, שסעד באותו זמן במסעדה, טען כי "כל עוד זה מציל חיים, זה יכול להיות יעיל, אבל הציבור צריך שקיפות".
רועי איפרגן, מנהל מסעדת הספריה בבאר שבע, סיפר כי הוא פתח את שעריו לראשונה רק ביום ראשון האחרון. "ניסינו לנצל את הזמן כדי להתייעל, לשפץ ולחזור מחודשים עם תפריט חדש - ואז הגיעו ההנחתות. אמרנו שנמשיך לעבוד, כי יש פה משפחות של עובדים, מסורת ולקוחות שמחכים. זה היה מאוד קשה", הודה.
גולן בוטבול, מבעלי קמפאי, הוסיף כי ההחלטה האחרונה הייתה "מעט מדי ומאוחר מדי" עבורו. "אני שמח שנתנו לנו את האפשרות להתארגן ולהיות במינימום נזקים, אבל ההחלטה התקבלה בשעה מאוד מאוחרת, ובזמן שחלק מהמסעדנים כבר זרקו חומר גלם".
קרי בלה, שמנהל את מסעדת חליל ברמלה, התלוצץ אתמול בצהריים כשכתב בעמוד הטוויטר אם מישהו מחפש 1.4 טונות חומוס. "כבר שלחנו את העובדים לחל"ת, ועכשיו נצטרך להחזיר אותם ולדאוג עד יום שלישי. חששנו לזרוק כמויות אדירות של בשר, חומוס וירקות. הממשלה צריכה להבין שאי אפשר להודיע דברים כאלו מהיום למחר, זה יוצר הפסדים אדירים. אבל אם משאירים את איקאה - צריך לתת גם לנו להישאר פתוחים תחת הנהלים".
פורסם לראשונה: 21:30, 17.07.20