המסרים הסותרים מצד בכירי משרד הבריאות בכל הנוגע למועד החזרה ללימודים גורמים לבלבול - ומעלים את מפלס המתח והתסכול הגבוה ממילא. אחרי שהמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו אמר אתמול (שני) בדיון בוועדת החינוך של הכנסת כי משרד הבריאות ימליץ לפתוח את הפעוטונים וגני הילדים כבר ביום ראשון הקרוב, ואחרי שבועיים להחזיר לבתי הספר את תלמידי כיתות א'-ד' - השמיע דברים דומים גם פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו. אלא ששעות ספורות לאחר מכן אמרה ראש שירותי הבריאות במשרד, ד"ר שרון אלרעי פרייס, כי ישראל טרם הגיעה לממדי התחלואה המאפשרים את פתיחת הגנים במועד המדובר. ההורים מבולבלים וזועמים.
כך למשל, סיגל שפיץ טולדנו, תושבת גבעתיים ואם לארבעה ילדים - שניים בגנים ושניים בכיתות ג' ו-ד', הבהירה כי להורים "הבלבול איום ונורא. כל אחד אומר משהו אחר. בהתחלה אמרו שפותחים ואחר כך לא. חוסר הוודאות מקשה מאוד על ההורים. אנחנו לא יכולים להיערך נפשית או פיזית".
4 צפייה בגלריה
חזרה לגנים במבשרת ציון: גן ארבל
חזרה לגנים במבשרת ציון: גן ארבל
ארכיון
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
סיגל טולדנו ובתה
סיגל טולדנו ובתה
"הבלבול איום ונורא". סיגל שפיץ טולדנו ובתה
לדברי שפיץ טולדנו, "אי אפשר להכין את הילדים לחזרה לגנים ולבתי הספר כדי לא לאכזב אותם אם שוב ישנו את ההחלטות. מצד שני, גם לילדים נמאס והם רוצים לחזור למסגרות". מכיוון שמדובר בילדים קטנים, היא אמרה, "הם עדיין לא פיתחו חברויות. חוסר הוודאות רק מחמיר את הבעיה". האם לארבעה הוסיפה כי המצב הנוכחי מקשה גם על ההורים לתכנן את החזרה למקומות העבודה שלהם: "האם אנחנו צריכים להיערך עם בייביסיטר או פתרון אחר?".
גם רעות יצחק, יו"ר ועד הגנים בנס ציונה, שילדיה לומדים בכיתה א' ובחטיבת הביניים, אמרה שההורים מבולבלים כבר שבעה חודשים. "הקושי הגדול ביותר הוא שאין ודאות", אמרה. "הצורך הבסיסי של ההורים הוא ודאות: לדעת מראש מה צפוי לקרות בלי מסרים סותרים ומבלבלים. המצב קשה גם כך והוויכוחים הפנימיים, כמו גם חוסר האחידות, רק מקשים עלינו. קשה להאמין שכך מתנהלת המדינה".
4 צפייה בגלריה
רעות יצחק ובנה
רעות יצחק ובנה
"הילדים זקוקים למסגרת". רעות יצחק ובנה
יצחק אמרה כי "הילדים סובלים מאוד מהמצב וזקוקים למסגרת. הם צוברים פערים חברתיים ולימודיים משום שקשה מאוד ללמוד בזום. חוסר הוודאות ואי-האמון נובעים מכך שנתוני התחלואה לא הצדיקו בשום שלב את השבתת המערכת והשארת הילדים בבית. במקום ודאות ומסר אחיד - אנחנו עדים למסרים סותרים בלי לדעת אם להאמין שלא יהיה שינוי נוסף".
לדברים הצטרפה גם תמר אלדן מרעננה, אמם של אלה ורומי: "הסיטואציה הזו מאוד מכעיסה ומבלבלת. לא באמת נותנים לנו, ההורים, תשובות. לי, לדוגמה יש שתי בנות בבית. הגדולה בכיתה ד' והקטנה בגן. גם כשאנחנו, ההורים, בבית - זה לא פשוט; אני בשמירת הריון ובעלי עובד מהבית. קשה לתפקד ככה. זה לא רק למצוא איך להעסיק את הילדים כל הזמן, אלא גם לשבת עם הבת הגדולה לשיעורי זום, לכוון ולעזור. בכל פעם מאריכים את התאריך וזה מרגיש כאילו זה לא ייגמר".
4 צפייה בגלריה
אלה ורומי אלדן
אלה ורומי אלדן
אלה ורומי אלדן

התסכול והבלבול של ההורים נובע כאמור מחוסר התיאום ומהמסרים המבולבלים שמפזרים בכירי משרד הבריאות. מוקדם יותר אמרה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר אלרעי פרייס כי ישראל טרם עומדת במדדי התחלואה שיאפשרו את פתיחת הגנים ביום ראשון הקרוב. "נפתח את השלב הראשון שכולל את גני הילדים כשנעמוד במדדי התחלואה. אנחנו עדיין לא עומדים בהם", אמרה.
היא הוסיפה כי לקראת פתיחת גני הילדים מתכוון משרד הבריאות לקיים בדיקות סקר לעובדי ההוראה. "אנחנו נפתח בסקר עובדי הוראה כדי לפתוח את מערכת החינוך כדי שנוכל לפתוח אותה בצורה יותר בטוחה", אמרה. "נאפשר בדיקות של גננות, וכשיתאפשר - גם של מורות".

עם זאת, מוקדם יותר אמר פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו בריאיון לאולפן ynet במהלך סיור בכפר קאסם כי "הגנים יכולים לחזור כבר ביום ראשון". לדבריו, "הגנים פחות מסוכנים מכל מערכת החינוך ולכן הם יכולים. זה נותן להורים לחזור למעגל העבודה ומאפשר להם לפרנס את המשפחה".
גמזו הוסיף כי גם כיתות א' ו-ב' עשויות להיפתח בעוד כשבוע: "אנחנו רוצים שהלימודים יחזרו כמה שיותר מהר. זה המרכיב החשוב ביותר של החברה יחד עם כלכלה ומסחר". גמזו ציין: "זה הרבה לפני כל דבר אחר, כל פנאי, מסעדה או הנאה. קודם כל הילדים, החינוך והמסחר".
פורסם לראשונה: 22:21, 12.10.20