סקר חדש שפרסמה אמש (שלישי) רשת NBC מלמד כי הנשיא דונלד טראמפ סגר את הפער בפלורידה מהמועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן, וכעת השניים זוכים כל אחד לתמיכה של 48% מהבוחרים שצפויים לצאת להצביע שם. ביוני וביולי הצביעו כמה סקרים איכותיים על יתרון של 6%-7% לביידן בפלורידה, אחת המדינות החשובות ביותר בבחירות, אבל בשבוע האחרון הסתמן צמצום דרמטי של הפער בה.

5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
טראמפ וביידן. עדיין יתרון דמוקרטי
(צילום: AFP, רויטרס)
פלורידה היא "מדינה מתנדנדת" מסורתית, כזו שהקרב בה צמוד למדי בכל מערכת בחירות ושיש בכוחה להכריע את הקרב על הבית הלבן כולו. היא מחלקת 29 אלקטורים – ורק קליפורניה וטקסס מחלקות אלקטורים רבים יותר. לפי אתר ניתוחי הסקרים FiveThirtyEight, בעוד שבסוף יולי הוביל ביידן בפלורידה על טראמפ בפער של קרוב ל-8% בממוצע הסקרים, כעת עומד יתרונו בפלורידה בממוצע על 1.8% בלבד.
פלורידה נחשבת למדינה שהפסד של טראמפ בה יחסל את סיכוייו לנצח בבחירות. אם ינצח בה – עדיין יצטרך לנצח בשורה של מדינות מפתח נוספות, בהן פנסילבניה, המדינה שבה נולד ביידן. בשבועיים האחרונים מלמדים סקרים על צמצום היתרון של ביידן גם שם, ואם בסוף יוני, תחת השפעת מהומות ג'ורג' פלויד, הוביל שם ביידן בכ-8% בממוצע הסקרים, כעת עומד יתרונו הממוצע שם על כ-4.2% בלבד.
5 צפייה בגלריה
טראמפ בפלורידה, אמש. המסר: האלימות תגיע
טראמפ בפלורידה, אמש. המסר: האלימות תגיע
טראמפ בפלורידה, אמש. המסר: האלימות תגיע
(צילום: gettyimages)
על כל פנים, במישור הארצי סיכוייו של ביידן לנצח בבחירות עדיין נחשבים כרגע גבוהים בהרבה משל טראמפ. הוא ממשיך לצעוד ביתרון נאה בשורה של מדינות מפתח אחרות, בהן וויסקונסין ומישיגן, ויש לו דרכים רבות יותר להגיע ל-270 האלקטורים הדרושים לניצחון. בקנה מידה ארצי נע יתרונו של ביידן ברוב הסקרים האיכותיים בין 8% ל-10%. לפי המדד המשוקלל של FiveThirtyEight, לביידן יש כעת סיכוי של 71% לנצח בבחירות, ואילו לטראמפ 28%.

טראמפ נגד הצבא: "רק רוצים להילחם"

בניסיון לנצל את סימני המומנטום הקל-מאוד שממנו הוא נהנה לפי שעה, יצא אתמול טראמפ למסע דילוגים בין חמש מהמדינות המתנדנדות שצפויות להכריע את הבחירות. שתי התחנות הראשונות שלו במסע הזה יהיו פלורידה וצפון קרוליינה, שבה מסתמן בסקרים יתרון דחוק ביותר לביידן (כ-1.7%). מחר יגיע למישיגן, שבה מוביל ביידן בכ-6.5%, ובסוף השבוע יגיע לפנסילבניה ואז לנבאדה, שגם בה מוביל המועמד הדמוקרטי בכ-6.5%. בפנסילבניה ישתתפו טראמפ וביידן שניהם בטקסים לזכר הרוגי טיסה 93 שהתרסקה בשנקסוויל במתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001.
ביידן ביקר בפנסילבניה כבר ביום שני, והיום הוא יגיע למישיגן. סגניתו קמלה האריס תצא במקביל לפלורידה ורעייתו ג'יל ביידן תבקר במינסוטה, מדינה נוספת שהדמוקרטים משקיעים בה מאמצים אדירים (ביידן מוביל שם בכ-6%).
טראמפ מנסה לקדם את הרעיון שביידן הוא בובה של השמאל הסוציאליסטי מהאגף הקיצוני של המפלגה הדמוקרטית, וטוען שאם הוא ייבחר יסבלו האמריקנים מאלימות כמו זו שהתחוללה לאחרונה בצל המחאות נגד הגזענות בכמה ערים שבשליטת הדמוקרטים. "מצביעים מהפרברים נוהרים אל המפלגה הרפובליקנית בגלל האלימות בערים והמדינות שמנהלים הדמוקרטים", כתב היום טראמפ בטוויטר. "אם ביידן ינצח, האלימות הזו תגיע לפרברים, ומ-ה-ר. אתם יכולים להגיד שלום לחלום האמריקני שלכם!".
בינתיים ממשיכות להעסיק את התקשורת האמריקנית הצהרותיו של טראמפ בענייני צבא. אחרי שבסוף השבוע נאלץ טראמפ להכחיש כי בביקור בצרפת ב-2018 סירב לבקר בבית עלמין שבו קבורים חללים אמריקנים ממלחמת העולם הראשונה בטענה שהם "לוזרים" ו"פראיירים", שלשום טען כי בעוד החיילים האמריקנים מאוהבים בו – בכירי הצבא ומשרד ההגנה אינם אוהבים אותו משום ש"הם לא רוצים לעשות כלום מלבד להילחם במלחמות. ככה כל החברות הנפלאות שמייצרות את הפצצות, המטוסים וכל שאר הדברים יישארו שמחות".
אמש השיב לו ראש המטה של הצבא האמריקני, ג'יימס מקונביל, ואמר שראשי הכוחות המזוינים ממליצים לשלוח כוחות להילחם רק כמוצא אחרון ורק כשהדבר תואם את האינטרסים של הביטחון הלאומי האמריקני. הגנרל מקונביל סירב להתייחס ישירות להאשמה של טראמפ, והדגיש כי הצבא צריך להישאר מחוץ לפוליטיקה, במיוחד קרוב כל כך לבחירות. "לרבים ממנהיגי הצבא יש בנים ובנות שמשרתים בו, ולרבים ממנהיגי הצבא יש בנים או בנות שהלכו להילחם או נמצאים במשימה קרבית ממש עכשיו", אמר מקונביל, שבעצמו מונה לתפקיד על-ידי טראמפ.
פורסם לראשונה: 22:04, 08.09.20