משרד העבודה והרווחה פרסם הערב (ד') את עיקרי תקנות חוק הפיקוח לגיל הרך, הנוגעות לתפוסה, הכשרת והדרכת המטפלים, תוכנית פיתוח שנתית לפעוט, קשר המעון עם ההורים ובטיחות.
חוק הפיקוח אושר כבר ב-2018, אולם תקנותיו מעולם לא אושרו ולכן הוא לא יושם בפועל. אישור התקנות הוא צעד משמעותי עבור תחום שהוזנח במשך שנים ומטרתן לקבוע תנאים מחייבים לפעילותו של כל מעון יום שבו שוהים שבעה ילדים ומעלה, שניתן לו אישור הפעלה מהאגף למעונות היום, במסגרת חוק הפיקוח.

2 צפייה בגלריה
ההפגנה בחולון
ההפגנה בחולון
הפגנה הערב בחולון במחאה על האלימות נגד ילדים
(צילום: דנה קופל )
2 צפייה בגלריה
ההפגנה בחולון
ההפגנה בחולון
ההפגנה בחולון
(צילום: דנה קופל )
בהקשר זה אמר שר העבודה והרווחה איציק שמולי: "ההגנה על שלומם ועל רווחתם של חסרי הישע היא עבורי משימת חיים. כפי שהתחייבתי, אני מפרסם לאחר מאמץ עקבי ונחוש את התקנות שבכוחן לחולל מפנה היסטורי בתחום הגיל הרך. במקום ההפקרות שהתחוללה כאן בשנים האחרונות - הסדרה ברורה עם תקינה טובה יותר, חובת הכשרה ופיקוח הדוק".
התקנות, שיפורסמו הערב להערות הציבור למשך 21 ימים ויידונו בוועדה לזכויות הילד, אמורות להיראות בשטח תוך שנה, החל מספטמבר 2021.
עיקרי התקנות:
● בכל קבוצה שבה שוהים לפחות שבעה פעוטות, יהיו שני מחנכים-מטפלים, במשך כל שעות פעילות המעון.
● יחס המטפלות יהיה קבוע ביחס לכמות הילדים ובהתאם לגילם - 5:1 בקבוצת התינוקות, 8:1 בקבוצת הפעוטות ו-10:1 בקבוצת הבוגרים.

● הגבלת תפוסה - תינוקות עד 20 ילדים בקבוצה, פעוטות עד 24 ילדים בקבוצה ובוגרים עד 30 ילדים בקבוצה.
● מעון היום לא יורשה לפעול אלא אם המחנכים-המטפלים במעון עברו בהצלחה קורס עזרה ראשונה וקורס התנהלות בטוחה עם פעוטות.
● תתבצע בדיקת מסוכנות בנוסף לבדיקת הרישום הפלילי לכל מטפלת.
● על כל מחנך לעבור הכשרה במוסד לימודי/קורסים מוכרים בהתאם לתכנים שייקבע המשרד ובהם תפיסה חינוכית לגיל הרך, התפתחות הילד, התמודדות עם מצבי לחץ ושחיקה ועוד.
● מעון לא יעסיק עובד חדש מטעמו, אלא אם כן נבחנה מידת מסוכנותו.
● צוות המעון יחויב בהדרכה חינוכית אחת לחודש והשתלמויות לאנשי צוות אחת לתקופה.
● על המעונות להציג סדר יום ותוכנית התפתחותית שנתית לקידום התפתחותו הגופנית, הקוגניטיבית והרגשית של הילד.
● מנהל המעון יפעל על פי כללי הבטיחות לרבות חובת בדיקה על ידי יועצים חיצוניים, וכן חובתו לדווח לאגף למעונות היום על כל אירוע חריג/תאונה/ ועוד שאירע בשטח המעון.

"אין דבר יותר חשוב מהילדים שלנו"

ענת דייגי, ראש פורום "הורים למען אחריות מלידה", בירכה על הצעד: "אחרי שנים רבות של מאבק, סוף סוף נשמע קולם של התינוקות והפעוטות. תודה רבה לשר שמולי, שעשה צעד אמיץ מאין כמוהו לטובת ילדי ישראל. תודה גדולה לא פחות לשאר העוסקים במלאכה, ממשרד ראש הממשלה וממשרד האוצר, שנתנו אוזן קשבת וסייעו רבות".
ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש), יו"ר הוועדה לזכויות הילד, אמר: "חבל שנאלצתי לנעול את ישיבת הוועדה הבוקר בטרם התקיימה - רק כדי לגרום למשרד הרווחה לפרסם את טיוטת תקנות חוק הפיקוח, כפי שהתחייב השר שלשום בפנינו. מצער יותר שזה קורה שבוע לפתיחת השנה ובאיחור של 10 חודשים.

"מוטב מאוחר מאשר אף פעם, הוועדה בראשותי תקיים דיון מעמיק בתקנות החוק לכשיובאו לפנינו, תוך שיתוף הציבור וגורמי המקצוע, כאשר השיקול היחיד שמנחה אותנו הוא טובת הילדים והילדות".
כמאה בני אדם הפגינו בכיכר דר-גת בחולון במחאה על על מקרי ההתעללות במסגרות לגיל הרך. בין המפגינים היו הורים מפרשת ההתעללות בפעוטונים בחולון, ברמלה ובראש העין.
"אם בכל מוצאי שבת מגיעים אלפי אנשים לבלפור, אז על מחאה כל כך צודקת - על הילדים שלנו - צריכים להיות פה 20 אלף איש. כי אין דבר יותר חשוב מהם", אמרה כוכבת הילדים מיקי מוכתר, שנאמה בהפגנה. "השינוי צריך לבוא מאיתנו. אנחנו צריכים לצאת לרחובות. לא להסכים שיפגעו בילדים שלנו".