אחרי לילה של עימותים בירושלים, המחאה נגד הממשלה נמשכת: עשרות מפגינים השתרעו הבוקר (יום ד') על הכביש בכניסה לכנסת, במחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגד הכוונה להעביר את "חוק הקורונה הגדול", המכונה גם "חוק ההסמכה" (צווי קורונה שעוקפים את הכנסת). הם חסמו את הצירים ושיבשו את התנועה, והמשטרה פינתה אותם כעבור זמן קצר. ארבעה נעצרו. במקביל התקיים הבוקר דיון על החוק בוועדת החוקה של הכנסת, לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית, והוועדה דחתה את ההסתייגויות שהוגשו נגדו.
המפגינים קשרו עצמם בשרשראות ברזל לעמודים ועל חלק מהשלטים נכתב "מנותקים, נמאסתם". המפגינים אמרו כי "המוחים חסמו בגופם את כל הכניסות לכנסת, במחאה נגד 'חוק ההסמכה'. הפעילים הגיעו למחות באופן לא אלים כדי לא לאפשר את ההצבעה על החוק. אנו מרגישים שזה המעט שאותו אנו מסוגלים לעשות כדי למנוע מממשלה לא לגיטימית לשנות את שיטת המשטר בישראל תוך הישענות שקרית על נגיף הקורונה".

9 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את שער הכניסה לכנסת
מפגינים חוסמים את שער הכניסה לכנסת
מפגינים חוסמים את שער הכניסה לכנסת
(צילום: קריימיניסטר)
9 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את שער הכניסה לכנסת
מפגינים חוסמים את שער הכניסה לכנסת
חסימת אחת הכניסות
(צילום: קריימיניסטר)
מיטל לוקוף, שמפגינה בכניסה האחורית לכנסת, אמרה: "זו קואליציה מאוד רחבה נגד חוק ההסמכה שמנסה לתת סמכויות מאוד רחבות לראש הממשלה ולפגוע בדמוקרטיה".
במקביל למחאה, בוועדת החוקה של הכנסת דחו כאמור את כל הסתייגויות נגד החוק. בין התומכים בכמה מההסתייגויות היה גם ח"כ גדעון סער מהליכוד, שתמך בתיקון להצעת החוק כך שגם ועדת הקורונה - בראשותה עומדת ח"כ יפעת שאשא-ביטון שהובילה ביטול של כמה מתקנות הממשלה - תוכל לדון בנושאים הנוגעים לחוק. בהסתייגויות אלו תמכו שמונה ח"כים ותשעה התנגדו.
9 צפייה בגלריה
שוטרים מפנים מפגינים מחוץ לכנסת
שוטרים מפנים מפגינים מחוץ לכנסת
מפגין נשכב על הכביש מחוץ לכנסת
(צילום: מיטל לוקוף)
המתווה המסתמן ל"חוק ההסמכה", שאותו כנראה תקבל היום הוועדה, עומד בניגוד לכוונה המקורית שהייתה מאפשרת לממשלה לעקוף את הכנסת עם צווים שנדרשים לאישורה רק בדיעבד. לפי המתווה המסתמן, תקנות הקורונה שעליהן תחליט הממשלה יחייבו אישור של ועדת החוקה או הוועדות האחרות שהתקנות בתחום סמכותן.
בנוסף, כך לפי המתווה שטרם אושר, אם הוועדה לא קיבלה החלטה בתום 24 שעות, ייכנסו התקנות לתוקפן והיא תוכל לאשר אותן או לדחותן בפרק זמן של שבוע או שבועיים בהתאם לסוג ההגבלות. אם לא קיבלה הוועדה החלטה יובאו התקנות למליאת הכנסת. החוק יהיה בתוקף כהוראת שעה עד סוף יוני 2021.
עוד מסתמן כי מהרגע שיאושר החוק תינתן תקופת מעבר של שבועיים לממשלה לגבש תקנות שיותקנו מכוחו ובסיומה יפקעו התקנות לשעת חירום שהוארכו בחוקים והתקנות ייכנסו לתוקף ב-10 באוגוסט. הממשלה תהיה רשאית לקבוע תנאים לקיום הפגנה, תפילה או טקס דתי ובלבד שלא יהיה בהם כדי למנוע את קיומם.
9 צפייה בגלריה
איילת שקד וגדעון סער
איילת שקד וגדעון סער
"מגחיך את הממשלה". חברי הכנסת שקד וסער תמכו בכמה מההסתייגויות
(צילום: ערוץ כנסת )
כמו כן עמדה הוועדה על כך שסגירת מוסד או חלקו במקרה שבו שהה בו אדם הנושא את נגיף הקורונה לצורך חקירה אפידמיולוגית או מניעת הדבקה לא תעלה על 72 שעות, ובמקרים מיוחדים על 120 שעות. לאור הערות הוועדה והחשש מאופן הפעלת סמכויות האכיפה נקבע בחוק כי תוקם מנהלת אכיפה ארצית במשטרת ישראל, שתקבע את מדיניות האכיפה בדגש על אוכלוסיות מיוחדות ועל צמצום עימות עם האוכלוסייה מבלי לפגוע בהרתעה.
בדיון הבוקר בוועדת החוקה אמרה ח"כ אילת שקד (ימינה), שתמכה בכמה מההסתייגויות, כי "כולם מבינים ששינוי החלטת הממשלה אחרי 24 שעות זה מגחיך את הממשלה. אם לא תקבלו את זה, לא נצביע בעד החוק". לדבריה, "אפשר להגיע לפשרה של 48 שעות".
9 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה
"משמעות חוק הקורונה - הפיכת הכנסת לחותמת גומי". ליברמן
ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) טען כי "זה חוק שמכרסם את הדמוקרטיה. אם הקורונה תחלוף, החוק הזה עלול להישאר איתנו. אין פה שום דבר טוב. על פי הנוסח של החוק אפשר להגביל הפגנות והציבור לא יישב בשקט. לא מעניין אותו צווים". ח"כ יואב סגלוביץ' ממפלגתו של לוי אמר כי החוק "פוגע באזרחים" וציין: "מי שמצביע בעדו, מצביע נגדם".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לא השתתף בדיון, אך כתב בפייסבוק: "היום יובא לכנסת 'חוק הקורונה' שמשמעותו הפיכת הכנסת לחותמת גומי. הרצון של הממשלה לשלול מהכנסת את הסמכות העיקרית שלה - פיקוח על עבודת הממשלה - הוא בגדר פקודה בלתי חוקית בעליל לחברי הקואליציה. אני קורא לחברי הכנסת בקואליציה להרים את נס המרד! בואו נילחם ביחד על כבודה של כנסת ישראל ונצביע נגד חוק הקורונה".
9 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת )
ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) פנה בדיון לנציגים מהמפלגות החרדיות ואמר: "ניסו להוציא אתכם מהמשחק הפוליטי, בניתם בריתות. גם אם תקבלו את כל הכוח שבעולם ותשיגו את כל מה שתרצו לא תגיעו לשלוות נפש כי אתם לא עושים את הדבר הנכון". לדבריו, "החוק הזה מאפשר לקיחת סמכויות מהשרים ואלה יופקדו בידיו של ראש ממשלה. כנסת בדיעבד היא לא כנסת".
המחאה הבוקר בשערי הכנסת מגיעה כאמור בהמשך לעימותים הלילה בין המפגינים נגד נתניהו לבין המשטרה, שבהם נעצרו ועוכבו לחקירה 34 בני אדם. שניים מהם יובאו הבוקר להארכת מעצר, היתר שוחררו. המחאה שבמהלכה צעדו ממעון ראש הממשלה ברחוב בלפור לעבר הכנסת עברה בלי הפרות סדר, אבל לקראת חצות התיישבו המפגינים על הכביש בכיכר פריז, ובהמשך הודיעה להם המשטרה כי עליהם לפנות את הכיכר. שוטרים פינו בכוח את המפגינים, שכמה מהם קראו "שוטר, אזרח - קודם כל אח".

9 צפייה בגלריה
 ההפגנה אמש מחוץ לכנסת
 ההפגנה אמש מחוץ לכנסת
ההפגנה אמש מחוץ לכנסת
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
ההפגנה מול הכנסת
ההפגנה מול הכנסת
34 נעצרו אמש במחאה
(צילום: שלו שלום)
9 צפייה בגלריה
 המפגינים צועדים לכנסת
 המפגינים צועדים לכנסת
המפגינים צועדים לכנסת
(צילום: AFP)
המשטרה הפעילה מכת"זית (משאית המצוידת במתזי מים) ופרשים. היא מסרה כי לאחר שאפשרה למפגינים להביע את מחאתם במשך כמה שעות תוך חסימת צירי התנועה וקיום תהלוכה ועל אף המחאה הלגיטימית של מרבית המפגינים, "קומץ שהגיע ככל הנראה במטרה להפר את הסדר קרא לעבר השוטרים בשמות גנאי כגון 'נאצים' והשליך לעבר השוטרים רימון עשן".
במשטרה ציינו עוד כי המפגינים השתמשו לאורך המחאה במערכות כריזה, תופים וצפצפות, שהפריעו לתושבי האזור. "על כן, סמוך לשעה 1:00, ביקשה המשטרה מהמפגינים לפנות את הצומת, ולאחר שלא נענו - החל פינוי הצומת ופיזור המפגינים", מסרו במשטרה. כאמור, 34 נעצרו בעימותים.