בדו"ח אמ"ן היומי נכתב הבוקר (רביעי) כי "התחלואה חוצה את כל המגזרים, היישובים והגילאים" - אבל בכל זאת קשה להתעלם מכך שבמגזר החרדי שיעור הנדבקים בקורונה גבוה בהרבה ביחס לאוכלוסייה הכללית. למרות זאת, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר כי ייתכן שהישיבות ישובו לפעול בעוד שלושה שבועות אף שהודה כי "המתווה לא עבד כל כך". זאת בניגוד למערכת החינוך במגזר הכללי, "שאותה לא בטוח שנפתח בכלל", כדבריו.
בתדרוך לתקשורת החרדית אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי כי החברה החרדית אחראית כרגע על 34% מסך התחלואה בארץ. אתמול, לדוגמה, מספר מאומתים באוכלוסייה החרדית הגיע לכמעט 1,700 איש - מתוך 4,950 חיוביים. בזמן ששיעור הבדיקות החיוביות הארצי הוא כ-15%, אצל החרדים השיעור גבוה בהרבה - 28%. "כמעט אחד מכל שלושה נבדקים בחברה החרדית נגוע בקורונה - כפול מהמגזר הכללי", אמר.
2 צפייה בגלריה
שכונת רמות ג' מאות בדיקות קורונה לבחורי ישיבות
שכונת רמות ג' מאות בדיקות קורונה לבחורי ישיבות
בדיקות קורונה בשכונת רמות ג'בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)


לדבריו, בחלק מהישיבות נראתה "תחלואה עצומה". הוא ציין כי חזרת תלמידי הישיבות עלולה להוביל לעלייה נוספת בתחלואה, הודה כי מתווה הקפסולות של הישיבות לא צלח - אבל לא שלל אפשרות שהוא יחודש בעוד שלושה שבועות.
"יתכן שאנחנו נתיר את פתיחת הישיבות הלומדות במתווה הקפסולות ושהתלמידים נשארו בהן - למרות שכבר ראינו שהמתווה הזה לא כל כך עבד והיו שם התפרצויות", אמר. זאת, אף שהבהיר שבשאר המגזרים חזרת הלימודים לא עומדת על הפרק, בטח שלא בגילאי העשרה אלא אולי רק בגיל הרך ובכיתות הנמוכות.


"ראינו עלייה בתחלואה ראינו עלייה גם במגזר החרדי וגם בכללי מאז תחילת הלימודים, וללא ספק ראינו עלייה בגילאי העשרה", אמר פרופ' לוי. "בכל העולם מדברים על כך שמוסדות החינוך ואי שמירת מרחקים ומסכה שם גורמים לעלייה בתחלואה. אנחנו עדיין מנתחים את הסגר ואת מגמותיו, ברור לנו שמערכת הלימודים לא תוכל להיפתח כפי שהיא נפתחה, לא בטוח שנפתח אותה בכלל. מניח שאולי נקל בעיקר על בני הגיל הרך מאוד, גן וכיתה א'. לא נפתח את הלימודים באופן מיידי ויצטרכו לעבור ללמידה מקוונת".
פרופ' לוי הוסיף כי "אחד הדברים המטרידים אותנו הוא חג הסוכות. יש שם פוטנציאל לאירועים גדולים בעלי השלכה להידבקות: מכירת ארבעת המינים, בניית סוכות, תפילות ועוד. גם בשל הצפיפות שהמגזר החרדי חי בה". בנוגע ליום הכיפורים אמר פרופ' לוי כי "על פי סקר שעשינו - יותר משני שליש התפללו בחוץ". הוא הוסיף כי "הציבור החרדי הגיע כעת לתחלואה עצומה וזה דבר שחייב להיות בטיפול ושחייבים למצוא לו פתרון כי זה משליך גם על התחלואה בכלל ועל בתי החולים".
2 צפייה בגלריה
אדריכלות
אדריכלות
"התחלואה עצומה בחלק מהישיבות"
(צילום: מיכאל יעקובסון)

לדבריו, גם בשיעור התמותה באוכלוסייה החרדית נראה זינוק מדאיג. "אמנם שיעור התמותה עדיין נמוך יותר מבאוכלוסייה הכללית ונמוך בהרבה במגזר הערבי, אבל גם כאן יש עלייה תלולה", אמר והסביר שנתוני התחלואה הגבוהים לא באים לידי ביטוי בתמותה כי החברה החרדית צעירה יותר.
פרופ' לוי נשאל אם התנהלות חלק מהקהילות החרדיות תיצור חסינות עדר שתסייע להתמודדות עם התפשטות הקורונה ולקטוע את שרשראות ההדבקה, וענה: "אנחנו לא רוצים את זה ולא נוקטים בכך. לא ראינו שחסינות עדר עשתה שינוי. אנחנו כחברה לא יכולים לסבול תחלואה גבוהה ותמותה גבוהה מבלי לנקוט צעדים. לא ראינו שזה עבד במדינה שנקטה בכך. אנחנו לא יודעים כמה הנוגדנים נמצאים בגוף. זה לא טיפול נכון במחלה הזו".
בדו"ח אמ"ן היום נכתב כי ישראל היא מהמדינות המובילות בעולם במספר המתים ליום מקורונה, ביחס לגודל האוכלוסייה. גם מספר החולים החדשים ליום בישראל ממשיך להיות הגבוה בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה. "גם אם אחוז החיוביים בולט במגזר מסוים או בקבוצת גיל מסוימת, הרי שהתחלואה חוצה את כלל המגזרים, היישובים והגילאים", כתבו.
נתונים שהוצגו בהערכת המצב הבוקר מראים את הזינוק הגדול בתמותה בחברה הערבית החודש, ככל הנראה עקב "עונת החתונות" שם. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 4,949 ישראלים אובחנו אתמול (שלישי) כחיוביים לקורונה. 15% מהבדיקות אתמול היו חיוביות - כלומר קרוב אחד ל-6.6 בדיקות היא חיובית.
מספר המאומתים צפוי לעלות בימים הקרובים, לאחר שמספר הבדיקות במהלך יום הכיפורים היה נמוך מאוד, ולכן גם מספר הפענוחים כעת עדיין אינו גבוה ביחס לשבוע שעבר - אז כבר נמנו יותר מ-8,000 מאומתים ביום.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,589 חולי קורונה. מספר החולים קשה הגיע לשיא חדש, 810 חולים קשה. לפני שבוע מספר החולים קשה היה 665, ומאז חלה עלייה של כ-22%. 203 חולים מחוברים למכונות הנשמה.