הרשויות במצרים הורו על מעצרם של כמה גברים שנטען כי היו מעורבים באונס קבוצתי במלון יוקרה בקהיר. צווי המעצר נגדם פורסמו כשברקע גובר במצרים השמרנית הדיון הציבורי סביב תקיפות מיניות נגד נשים, והתחזקותה של תנועת MeToo# במדינה הביאה כבר מאות מצריות לחשוף את התקיפות המיניות שחוו.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
1 צפייה בגלריה
מלון פיירמונט ב קהיר מצרים שם לפי החשד בוצע ב-2014 אונס קבוצתי של נערה
מלון פיירמונט ב קהיר מצרים שם לפי החשד בוצע ב-2014 אונס קבוצתי של נערה
מלון היוקרה שבו לפי החשד אירע האונס. 6 שנים של חוסר מעש
(צילום: AFP)
התקרית הנוכחית שמסעירה את מצרים התרחשה ב-2014, אך במשך שנים דבר לא נעשה נגד התוקפים המיניים, בנים למשפחות עשירות. למעשה, הפרשה נחשפה רק בחודש שעבר, בחשבון אינסטגרם שמטרתו לחשוף תוקפים מיניים. חוסר המעש מצד הרשויות עורר זעם נרחב בקרב מצרים רבים.
הרשויות המצריות מסרו כי החקירה שלהן החלה החודש, אחרי שכמה בני אדם פנו למשטרה וסיפרו על האונס שאירע במהלך מסיבה במלון פיירמונט נייל סיטי בקהיר, מלון בעל 5 כוכבים. בשבועות האחרונים תושאלו הצעירה שנאנסה וכמה עדי ראייה נוספים, וכעת כאמור הוחלט להוציא צווי מעצר נגד החשודים.
הרשויות לא מסרו נגד כמה חשודים הוצאו צווי מעצר, אך לפי חשבון האינסטגרם שחשף את המקרה, Assault Police, היו אלה שישה צעירים ממשפחות עשירות שגררו את הצעירה אחרי המסיבה ועשו בה את זממם. בחשבון האינסטגרם, שמפעיליו קיבלו איומים על חייהם, פרסמו לאחר ההודעה של המשטרה במצרים פוסט שבו כתבו: "לראשונה אחרי הרבה זמן חדשות טובות! השבח לאל ותודה לכם".
המקרה הנוכחי מצטרף לפרשה אחרת שגם היא נחשפה על ידי חשבון האינסטגרם Assault Police, שלו 185 אלף עוקבים. במקרה הזה סטודנט בן 21, אף הוא בן למשפחה עשירה, חשוד שאנס כמה נשים וסחט אותן. הוא נעצר והמשטרה ממשיכה כעת לחקור את החשדות נגדו.
התהודה הרבה שלה זכו שני המקרים במדינה הביאה לכך שמאות נשים החליטו בשבועות האחרונים לחשוף את התקיפה המינית או ההתעללות המינית שהן חוו. פעילים למען זכויות נשים מקווים שזו תהיה נקודת מפנה במצרים, שממנה והלאה תדע המדינה להתייחס בחומרה רבה יותר למצבן של נשים. הפעילים הללו טוענים כי במצרים מושרשת היטב הטיה נגד נשים: לעתים קרובות האשמה מופנית בעיקר לעבר הנשים שהותקפו, ולא לעבר הגברים שביצעו את העבירה.
בשבוע שעבר אישר הפרלמנט המצרי חוק שנועד להגן על האנונימיות של קורבנות תקיפה מינית, במטרה לעודד אותן לדווח על תקיפות מיניות מבלי לחשוש להשלכות של הדבר. מנגד, פעילים למען זכויות נשים מותחים ביקורת חריפה על הרשויות, שבחודשים האחרונים עצרו כמה נשים שפרסמו סרטוני ריקודים או שירה באפליקציית TikTok. הן הואשמו ב"עידוד הוללות".
רדה אלדבוחי, עורך דין ומנכ"ל ארגון המספק ליווי משפטי לנשים במצרים, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי החשודים שנגדם הוצאו כעת צווי מעצר עשויים להישלח לעונשי מאסר כבדים אם יורשעו. "אנחנו מקווים שבצל המומנטום הזה נשים יגיעו להישגים נוספים במאמציהן לקבל הגנה משפטית מפני כל סוג של תקיפה מינית", אמר.