בעקבות ההכרזה על הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות, היום (שני) ימריאו מנתב"ג לאבו-דאבי משלחות מקצועיות מטעם ישראל וארה"ב להכנות לקראת חתימת ההסכם. בראש המשלחת הישראלית יעמוד ראש המל"ל מאיר בן שבת, ובראש המשלחת האמריקנית יעמדו היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן רוברט אובריאן ויועצו וחתנו של נשיא ארה"ב ג'ארד קושנר.
לפני ביקור המשלחות, נחתתי אמש באמירות דובאי. עליתי למונית והתקשרתי למשפחה בארץ לעדכן שהגעתי. הייתי בטוח שהמילים בעברית יעוררו את נהג המונית ראמי, אבל הן לא. אחרי 40 דקות אמרתי לו שאני מישראל, והוא הושיט לי יד בהתלהבות וסיפר שהוא מעולם לא פגש ישראלי. "לי זה לא משנה", הוא אמר, "לא אכפת לי אם אתה ערבי או לא. מה שחשוב זה העסקים".
6 צפייה בגלריה
שליח Ynet אדיר ינקו בדובאי
שליח Ynet אדיר ינקו בדובאי
שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" בדובאי
(צילום: אדיר ינקו)

6 צפייה בגלריה
צילום מסך
צילום מסך
נתוני הטיסה מוצגים באתר נמל התעופה של אבו דאבי

הנהג לא שמע על המשלחת הישראלית. גם בתחנת המעבר לאבו דאבי, כשאמרתי שאני בדרך לסקר את הגעת המשלחת הישראלית לדובאי, האירוע לא נשמע מוכר לאף אחד. נראה שבאיחוד האמירויות מתרגשים פחות מהביקור מאשר בישראל.
הקורונה, מנגד, מעסיקה אותם הרבה יותר. בכל יום מתפרסמים נהלים חדשים שמחליפים את הקודמים, ובכל מקום ההקפדה גבוהה במיוחד. ההנחיה החדשה: כל מי שנכנס לאבו דאבי מאמירות אחרת או מחו"ל מקבל שעון מעקב מטעם הממשלה ומתחייב להישאר באמירות במשך 14 יום. שורת תיירים מאוכזבים בשעת לילה מאוחרת המומים מההנחיה החדשה, שעוד יכולה להשתנות.
6 צפייה בגלריה
שליח YNET אדיר ינקו בביקור באיחוד האמירויות
שליח YNET אדיר ינקו בביקור באיחוד האמירויות
שליח ynet והנהג ראמי: "מה שחשוב זה העסקים"
(צילום: אדיר ינקו)
הביקור יימשך יומיים ויכלול פגישות עבודה של צוותים משותפים במגוון נושאים, לקראת חתימה על הסכמים לשיתוף פעולה בתחומים האזרחיים והכלכליים. במסגרת הביקור תתקיים פגישה משותפת של בן שבת, אובריאן, קושנר, והיועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות השייח טחנון בן זאיד. כמו כן ייפגש ראש המל"ל עם בכירים נוספים באיחוד האמירויות.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפגישתו עם ג'ארד קושנר ורוברט אובריאן
בנימין נתניהו בפגישתו עם ג'ארד קושנר ורוברט אובריאן
בנימין נתניהו בפגישתו עם ג'ארד קושנר ורוברט אובריאן
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
במשלחת הישראלית יהיו גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז המרכזים את עבודת משרדי הממשלה בתחומים הכלכליים-אזרחיים. הדיונים יתקיימו בקבוצות עבודה שיכללו נציגים ישראלים, אמירתים ואמריקנים בנושאים הבאים: דיפלומטיה, פיננסים, תעופה ואשרות כניסה, בריאות, תרבות ותיירות, חלל ומדע והשקעות, חדשנות ומסחר.
הצוותים מטעם ישראל וארה"ב ימריאו לאמירויות בטיסה ישירה של אל על, שתהיה הטיסה הראשונה של חברת תעופה ישראלית שתמריא לאיחוד האמירויות. עם נחיתתה בשדה התעופה תיערך קבלת פנים רשמית. אמש ביקר קושנר בכותל המערבי בירושלים.
עוד ישתתפו במשלחת הישראלית: מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ומנכ"לי משרדי הכלכלה, שיתוף פעולה אזורי והמדע, מנכ"ל רשות האוכלוסין, ראש מערך הסייבר הלאומי, המדען הראשי, מנהל רשות התעופה האזרחית, המפקח על הבנקים, ונציגים נוספים. בצוות האמריקני יהיו חברים בין השאר שליחו של הנשיא טראמפ אבי ברקוביץ', השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן בריאן הוק ואחרים.
בצהריים מסרו קושנר ואובריאן הצהרות משותפות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום פגישה במעונו בירושלים. קושנר אמר כי כנכד לניצולי שואה, "הסכם אברהם (בין ישראל לאמירויות, א"י) הוא קפיצה ענקית קדימה. זה אומר עבורי ועבור משפחתי יותר ממה שאני יכול להביע".
6 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר בכותל
ג'ארד קושנר בכותל
ג'ארד קושנר בכותל המערבי
(צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב )
6 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר בכותל
ג'ארד קושנר בכותל
(צילום: הקרן מורשת הכותל המערבי)
עוד אמר קושנר: "אנחנו חוגגים פריצת דרך בשלום והדרך אליו הייתה ארוכה. כשהפלסטינים ירצו לעשות זאת איתכם - ישראל מוכנה. זה יום שצריך לחגוג כי זה לא קורה הרבה. אחת הסיבות שחשבנו שזה בלתי אפשרי הייתה המצב במזרח התיכון לפני בחירת טראמפ. בשלוש השנים האחרונות הרבה אנשים תיארו כאן מצב בלתי הפיך, אבל מה שראינו פה לאחרונה בדיוק הפוך. יש הסכם בין שתי מדינות גדולות וזה שמראה על עוד הרבה עסקאות חדשות. נמשיך לקדם שלום בין ישראל לבין המדינות הערביות. מעולם לא הייתי כה אופטימי לגבי השלום".
נתניהו אמר: "כולנו מאושרים מהנורמליזציה. זה פתח את הדלת לתיירות ומסחר במזרח התיכון. זה כבר התחיל".
ראש הממשלה התייחס לסוגיה הפלסטינית: "אם זה היה תלוי בחלק מהפלסטינים, צריך היה לסלק את הישראלים מבתיהם. חזרה לקווי 67 זה לשים את מדינתנו בסכנה מבלי להכיר במדינת היהודים. שני דברים שינו זאת: תוכנית טראמפ והיכולות של מדינות ערב בתמיכת ארה"ב לקדם שלום בלי וטו פלסטיני. התוכנית של טראמפ היא הראשונה לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים. אף אחד לא יעזוב את הבית. ככל שיותר מדינות ערביות יצטרפו - הפלסטינים יבינו שאין תוקף לוטו שלהם".
פורסם לראשונה: 23:34, 30.08.20