לקראת הטיסה ההיסטורית של המשלחת הישראלית לאיחוד האמירויות: ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אחר הצהריים (יום א') בירושלים עם יועץ נשיא ארה"ב ג'ארד קושנר והיועץ לביטחון לאומי של הממשל, רוברט אובריאן. בתום הפגישה הם מסרו הצהרות משותפות שבמסגרתן אמר קושנר כי כנכד לניצולי שואה, "הסכם אברהם (בין ישראל לאמירויות, א"א) הוא קפיצה ענקית קדימה. זה אומר עבורי ועבור משפחתי יותר ממה שאני יכול להביע". ynet העביר את האירוע בשידור חי.
המשלחת, בראשות ראש המל"ל מאיר בן שבת ובכירים ישראלים נוספים בהם מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד החוץ ועוד, תכלול גם נציגות אמריקנית בכירה בראשות קושנר, אובריאן, והשליח המיוחד למזרח התיכון אבי ברקוביץ'.
נתניהו הודה לנציגים האמריקנים ואמר: "נפלא לארח אתכם בירושלים בכל יום, אבל במיוחד מחר, בגלל הטיסה הראשונה מישראל לאיחוד האמירויות. כולנו מאושרים מהנורמליזציה. זה פתח את הדלת לתיירות ומסחר במזרח התיכון. זה כבר התחיל.
"אם זה היה תלוי בחלק מהפלסטינים, צריך היה לסלק את הישראלים מבתיהם. חזרה לקווי 67 זה לשים את מדינתנו בסכנה מבלי להכיר במדינת היהודים. שני דברים שינו זאת: תוכנית טראמפ והיכולות של מדינות ערב בתמיכת ארה"ב לקדם שלום בלי וטו פלסטיני. התוכנית של טראמפ היא הראשונה לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים. אף אחד לא יעזוב את הבית. ככל שיותר מדינות ערביות יצטרפו - הפלסטינים יבינו שאין תוקף לוטו שלהם".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בין אובריאן לקושנר
(צילום: לע"מ)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו , אחר הצהריים בירושלים
(צילום: לע"מ)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ג'ארד קושנר. אופטימי
(צילום: לע"מ)
נתניהו הוסיף: "אי אפשר היה להגיע לשלום בלי חברינו בארה"ב. קושנר, אמרת שעוד מדינות יעשו שלום עמנו. לפעמים נזפו בך, אבל אני שמח שהביקורות האלה טעו. נכון שיש מדינות שעוד מתנגדות, אבל אנחנו יודעים שהמציאות השתנתה".
קושנר: "אנחנו חוגגים פריצת דרך בשלום והדרך אליו הייתה ארוכה. כשהפלסטינים ירצו לעשות זאת איתכם - ישראל מוכנה. זה יום שצריך לחגוג כי זה לא קורה הרבה. אחת הסיבות שחשבנו שזה בלתי אפשרי הייתה המצב במזרח התיכון לפני בחירת טראמפ. בשלוש השנים האחרונות הרבה אנשים תיארו כאן מצב בלתי הפיך, אבל מה שראינו פה לאחרונה בדיוק הפוך. יש הסכם בין שתי מדינות גדולות וזה שמראה על עוד הרבה עסקאות חדשות. נמשיך לקדם שלום בין ישראל לבין המדינות הערביות. מעולם לא הייתי כה אופטימי לגבי השלום".
קושנר לא התייחס לעסקת ה-F-35 בין ארה"ב לאמירויות, שלכאורה נסגרה בשולי הסכם הנורמליזציה, אבל ציין: "הסכם הנורמליזציה יהדק עוד יותר את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל, ארה"ב ואיחוד האמירויות כשאנו ניצבים מול איומים משותפים".
אובריאן הוסיף: "איחוד האמירויות היא המדינה הגדולה ביותר שמכירה בישראל מאז 1994. היצירתיות של ישראל והכספים של האיחוד יעשו משהו משמעותי במזרח התיכון. מוסלמים שירצו להתפלל בירושלים יוכלו לטוס לפה ולעשות זאת. הביטחון של ישראל מתחזק וזאת אחת המטרות שלנו".
5 צפייה בגלריה
כתבות שלום על מטוס אל על לאמירויות
כתבות שלום על מטוס אל על לאמירויות
הכיתוב החדש על מטוס אל על שימריא למפרץ
(צילום: דוברות אל על )
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין וג'ארד קושנר
נשיא המדינה ראובן ריבלין וג'ארד קושנר
קושנר עם הנשיא ריבלין
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נועד עם קושנר וחברי המשלחת האמריקנית, ולאחר מכן אמר: "אני קורא למדינות ערביות ומוסלמיות נוספות ללכת בדרך זו של ידידות ולכונן יחסים מלאים וחמים עם מדינת ישראל, שלום בין אומות, בין עמים, שלום עבור שלום".
מוקדם יותר החליטו נתניהו ובן שבת להוריד מהטיסה את כל נציגי משרד הביטחון, ובראשם מנכ"ל המשרד אמיר אשל. כמו כן לא יטוסו לאיחוד האמירויות גם נציגי שאר הגופים הביטחוניים - המוסד, שב"כ ועוד. פקיד בכיר אמר כי הוחלט שהנושאים הביטחוניים יידונו בהמשך בנפרד מהמשלחת הזאת.
מלשכת נתניהו נמסר שההחלטה התקבלה בסיכום בין ראש הממשלה לגנץ. מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה: "בתיאום בין המדינות הוחלט שהמשלחת הישראלית לאיחוד האמירויות שתצא ביום שני תדון בנושאים אזרחיים. נושאים נוספים, ביניהם גם נושאי ביטחון, ידונו בהמשך".
גורם בכיר באל על הסביר כי בגלל הנוכחות האמריקנית, המטוס צפוי לקבל אישור חריג מהרשויות בסעודיה ויוכל לחלוף בשטחה האווירי בדרכו למפרץ הערבי. בכך יירשם תקדים נוסף, כאשר מטוס עם רישום ישראלי יעבור לראשונה אי פעם בשטחה האווירי של סעודיה.
לקראת הטיסה הורה נשיא איחוד האמירויות, חליפה בן זייד אל-נהיאן, להסיר את החרם הכלכלי על ישראל וחתם על צווים שמאפשרים לחתום על הסכמים מסחריים וכלכליים עם חברות בבעלות ישראלית. כך דיווחה בשבת סוכנות הידיעות הממלכתית של איחוד האמירויות.
לקראת הטיסה הוסף על מטוס ה-737 של "אל על" כיתוב מיוחד מעל תא הטייסים לרגל המעמד: המילה שלום בערבית, אנגלית ועברית. שלושת טייסי החברה יגיעו היום מאמסטרדם, שם עברו במהלך סוף השבוע אימון סימולטור שהשיב להם את ההסכמה להטיס נוסעים (שאותה איבדו בחודשים שבהם הייתה החברה מקורקעת בשל מגפת הקורונה).