"פגעו בפעוטות שוב ושוב בתקופה שארכה חודש וחצי". כך מתואר בכתב האישום שהוגש הבוקר (יום א') נגד ארבע סייעות מגן "טולי" ברמלה - רוחמה סעד (37), נירית שויד (46), ננה (חני) צאצאשווילי (50) ואורלי שרגני (37). הארבע מואשמות בריבוי עבירות של התעללות בקטין ותקיפת קטין על ידי אחראי.
לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד נעמי מששה מפרקליטות מחוז מרכז לבית המשפט המחוזי בלוד, המעורבות היו אחראיות על הטיפול בתינוקות ופעוטות בני שלושה חודשים עד שלוש שנים וחצי. הן עשו מעשי התעללות ותקיפה ב-26 פעוטות, תוך שימוש בחפצים שונים.
עוד צוין בכתב האישום כי ארבע הסייעות אחזו בפעוטות בחוזקה, משכו בידיהם וברגליהם וגררו אותם, הרימו אותם והטיחו אותם בחוזקה על מזרנים או על כיסאות, סטרו להם והשליכו עליהם חבילות מגבונים וצעצועים.
7 צפייה בגלריה
תיעוד הסייעות המתעללות בגן ברמלה
תיעוד הסייעות המתעללות בגן ברמלה
מתוך תיעוד ההתעללות בגן ברמלה
בנוגע לנאשמות סעד ושויד צוין כי הן נהגו להשפיל את הפעוטות בכך שפיזרו חטיפים על הרצפה ואילצו אותם לאכול מהרצפה. כמו כן, השתיים נהגו להצליף בפעוטות באמצעות חיתול בד.
הנאשמות צאצאשוילי ושרגני, כך לפי האישום, נהגו להאכיל את התינוקות בעודם ישובים בכיסא נענוע נמוך (טרמפולינה), תוך שדחפו את האוכל בכפית לפיהם, בניגוד לרצונם ובהתעלם מבכיים. לאחר מכן, נענעו שתי הנאשמות את הטרמפולינה בחוזקה ואף הטו אותה אחורנית, כך שראשם של התינוקות כמעט ונגע ברצפה.
לפי אחד המקרים המתוארים, הנאשמת שויד וכמה פעוטות ישבו סביב שולחנות האוכל. שויד, כך נטען, סידרה פעוט בכיסאו וסטרה לו בפניו. בהמשך, משחלפה שויד ליד הפעוט, היא הכתה בראשו באמצעות ידה ואז ניגשה לפעוט אחר ואחזה בראשו בחוזקה.
7 צפייה בגלריה
הגשת כתב אישום נגד 4 סייעות מגן טולי ברמלה
הגשת כתב אישום נגד 4 סייעות מגן טולי ברמלה
הסייעות הנאשמות
(צילום: שמוליק דודפור)
במקרה אחר שהתה צאצאשווילי בחדר התינוקייה יחד עם שרגני וכמה תינוקות. צאצאשווילי, כך נטען, ניסתה להאכיל תינוק שישב בטרמפולינה. התינוק הזיז את הכפית בידו והאוכל נשפך על הסינר. צאצאשווילי ניקתה את פניו של התינוק באגרסיביות, תלשה את הסינר, אחזה בכפות ידיו, משכה אותו מהטרמפולינה והניחה אותו בחוזקה על מזרן.

במקרה שמיוחס לסייעת סעד, צוין כי היא ניגשה אל פעוט שישב בחצר על מגלשה, והכתה בראשו באמצעות בקבוק מים ריק. כמה דקות לאחר מכן היא נטלה כלי מפלסטיק והחלה להשפריץ על הפעוטות נוזל. בעקבות כך ארבעה פעוטות שפשפו את עיניהם.
באחד המקרים שמיוחסים לסייעת שרגני, צוין כי היא ניגשה לפעוט, אחזה בזרועו בחוזקה ומשכה אותו לכיוונה בחוזקה עד שהוא נפל על הרצפה. במקרה אחר שרגני, שישבה על מזרן, הושיטה ידה קדימה, תפסה בידו של פעוט ומשכה אותו לכיוונה תוך שהוא נגרר על הרצפה.

התעללות שיטתית

בפרקליטות טוענים כי מדובר בהתעללות שיטתית בקטינים חסרי ישע, שנחשפה בשמונה מצלמות במשך תקופה לא מבוטלת של כחודש וחצי בהיותן של הסייעות אחראיות עליהם. "ההתעללות באה לידי ביטוי בין היתר בטיב האירועים, ריבוים של המעשים והקטינים הנפגעים, תדירותם היומיומית, גילם הרך של הקטינים - חלקם תינוקות ממש, והיות הנאשמות האחראיות הבלעדיות על צורכיהם, בריאותם ושלומם. מכלול הנסיבות הפך את ההתנהלות המתעללת לשגרה שאליה נחשפו כל 43 הקטינים ששהו בגן".
בבקשה להאריך את מעצרן של ארבע הנאשמות עד תום ההליכים נגדן צוין כי "הן פגעו בתינוקות ובפעוטות רכים, חלקם ללא יכולת שפתית כלל, וחלקם בשלבים הראשוניים של ההתפתחות השפתית, שאין ביכולתם לספר ולפנות לסיוע מהוריהם. כל זאת שעה שהמשיבות אמונות על שמירת שלומם הפיזי והנפשי של הקטינים והן פוגעות בהם שוב ושוב".

תגובות הנאשמות

לפי הפרקליטות, הנאשמת סעד "שללה התנהגות אלימה או מתעללת כלפי הפעוטות בגן. היא הסבירה את התנהגותה כפי שתועדה במצלמות כהתנהגות תקינה. כך, לדוגמה, לעניין השלכת חבילות המגבונים על הפעוטות, הסבירה כי זה חלק ממשחק. בחקירתה האחרונה, טענה כי לא הבינה כי התנהגותה כפי שתועדה במצלמות האבטחה היא אלימות כלפי הפעוטות".
עו"ד משה אלגאלי, שמייצג את סעד, אמר: "טענו לעובדה שאין מסוכנות לשלב זה לשחררה. בית המשפט סבר אחר ושלח את הנאשמות לתסקיר. לדעתי האישית המסוכנות שנובעת מהעבירה היא כתוצאה מהעבודה עם ילדים, וכל עוד שאינן עובדות כרגע עם הילדים המסוכנות יורדת עשרות מונים".
בנוגע לשויד נאמר כי היא "טענה כי לא נהגה באלימות כלפי הפעוטות ולא התעללה בהם. היא נתנה פרשנות מיתממת לסרטונים שבהם תועדה מתעללת ותוקפת את הפעוטות אשר הוצגו בפניה במהלך חקירתה".
עו"ד ירון פורר, פרקליטה של שויד, אמר: "בדעתי לעתור לבית המשפט לשחרר את מרשתי לאלתר. המסוכנות נובעת עת היא מטפלת בילדים ולא כשהיא במעצר בית. יתרה מזה, לא יעלה על הדעת שבעלי הגן ישוחררו לחלופת מעצר ואילו הסייעות תחת פיקוח - המדינה תבקש לעצור אותן עד תום ההליכים".
צאצאשווילי, לפי הפרקליטות, "שללה התנהגות אלימה ומתעללת מצדה ונתנה הסברים מיתממים להתנהגותה. כך, לדוגמה, לגבי התיעוד שבו היא נראית משליכה צעצועים לעבר אחת הפעוטות שנרדמה על המזרן, הסבירה כי התכוונה להעיר את הפעוטה והשליכה לעברה 'חלש' את הצעצועים".
בהתייחס לשרגני ציינה הפרקליטות כי היא "שללה התנהגות אלימה ומתעללת כלפי הילדים ונתנה פרשנות מיתממת להתנהגות כפי שתועדה במצלמות האבטחה. כך, לדוגמה, טענה כי גררה על המזרן את אחת הפעוטות משום שהיא כבדה לה".
עו"ד שלומי ביזק, פרקליטה של שרגני, מסר בתגובה: "כפי שסברתי גם בדיוני מעצר הימים, החלק של מרשתי הוא הפחות ביותר בחומרתו. אני לא מקל ראש בהם, מצר עליהם וליבי עם ההורים, אבל אני סבור שמסוכנתה היא ברף התחתון. בית המשפט הפנה אותה לקבלת תסקיר מבחן ונקווה שבעוד שבועיים נוכל כבר לשחררה לחלופת מעצר".
גם כמה מהורי הילדים הגיעו לבית המשפט. אחד מהם, מאור ביטון, אמר: "אנחנו רוצים לדעת למה שחררו את המעורבים האחרים, אפילו לא למעצר בית. גם אותם צריכים להעמיד לדין. אנחנו רוצים שיוטל העונש המקסימלי על ארבע המתעללות האלה - לא פחות משבע שנות מאסר. גם יתר הסייעות מסוכנות וצריכיות להיות במעצר. נרדוף אותן עד שגם הן יובאו לדין".

בפרקליטות שוקלים כתבי אישום נוספים

החלטות בנוגע לחשודים נוספים, בהם מנהלת הגן ליטל ברסי ובעלה משה, יתקבלו על ידי הפרקליטות בהמשך.
עו"ד סוזי עוזסיני-ארניה, פרקליטת בעלת הגן ובעלה, אמרה: "העובדה שהפרקליטות לא הגישה היום כתב אישום נגד לקוחותיי יחד עם הסייעות, מחזקת את שטענתי לאורך הדרך בהליך המעצרים עד לשחרורם של מרשיי בסוף השבוע בנוגע לחולשת הראיות בתיק נגדם והן בהיבט של חולשת הראיות נגד מרשיי".
מנגד, פרקליט ההורים עו"ד עדי כרמלי מסר: "הבוקר הוגש כתב אישום חמור ומפורט האוחז 26 אישומים מהקשים והחמורים שהיו פה. קראנו את כתב האישום ובקשות המעצר ואנחנו בקשר ישיר עם הפרקליטים המנהלים את התיק והכל מכוח מעמדנו בחוק כנפגעי עבירה. נמשיך ללוות מקרוב את ההליך המשפטי ולעמוד על זכויותינו עד אשר ימוצה הדין עם האשמות בדמות עונשי מאסר משמעותיים".

7 צפייה בגלריה
  עורכי הדין דרי, פורר ועוזסיני-ארניה
  עורכי הדין דרי, פורר ועוזסיני-ארניה
עורכי הדין דרי, פורר ועוזסיני-ארניה
(צילום: חן רוטנברג, שאול גולן)
7 צפייה בגלריה
עו"ד עדי כרמלי משה אלגאלי שלומי ביזק
עו"ד עדי כרמלי משה אלגאלי שלומי ביזק
עורכי הדין כרמלי, אלגאלי וביזק
בשבוע שעבר, עם סיום החקירה, הותרו לפרסום סרטונים שתיעדו את האלימות וההשפלות בגן על ידי הצוות. במהלך החקירה עצרה המשטרה את בעלת הגן, בעלה ועוד שבע סייעות. ביום רביעי הצהיר חוקר משטרתי בבית המשפט כי במצלמות האבטחה אותרו כ-200 אירועי אלימות שהופנו נגד הפעוטות בגן.
במקביל, הפרקליטות הנחתה ביום שישי את המשטרה לבקש מבית משפט השלום בראשון לציון לשחרר בתנאים מגבילים את בעלה של מנהלת הגן וכן את הסייעת בטי זייתון. הבקשה לשחרור השניים, שגם הם נחשדים במעורבות בהתעללות בפעוטות, תכלול איסור לעסוק בטיפול בקטינים וחסרי ישע וערבויות כספיות.
7 צפייה בגלריה
ההורים הפגינו מול הבית שבו שוהה בעלת הגן במעצר
ההורים הפגינו מול הבית שבו שוהה בעלת הגן במעצר
ההורים הפגינו מול הבית שבו שוהה בעלת הגן במעצר
(צילום: אבי מועלם)
7 צפייה בגלריה
(צילום: אבי מועלם)
7 צפייה בגלריה
(צילום: עמית הובר)
עשרות הורים לפעוטות מהגן ברמלה הגיעו ביום שישי לבניין מגורים בראשון לציון, לאחר שהתברר להם היכן שוהה בעלת הגן במסגרת מעצר הבית שלה. תושבי האזור הצטרפו להורים וקראו לברסי לצאת ולהתעמת עם החשדות שהוטחו בה. "את תשלמי ביוקר ליטל, בואי תצאי אם יש לך אומץ", קראה אחת המפגינים.
ההורים והשכנים צעקו "ליטל ברסי לכלא", ואמרו כי הם לא מתכוונים להפסיק עם ההפגנות עד שתעזוב את המקום.