הורים לילדים ב"גן הזוועות" ברמלה סיפרו הבוקר (חמישי) בריאיון לאולפן ynet על שהם וילדיהם עברו. "זה יותר גרוע מפרשת כרמל מעודה, נכשלנו כחברה", אמר האב ראובן בן שמעון, "זה היה מאורגן, 10 נשים תקפו את הילדים. לא היה לי מושג שפירקו לילד שלי את הצורה". האם חן ספיר: "הילד שלי בטיפולים פסיכולוגיים".
בתוך כך, במשטרה החליטו לא לערער על שחרורה של מנהלת הגן ליטל ברסי - והיא שוחררה למעצר בית. עורכת הדין של ברסי טענה ש"היא בדקה את המצלמות מעת לעת ולא ראתה כלום. היא סמכה על הגננות ועל הסייעות".
"היה מאוד קשה לצפות בסרטונים, זריקת הכפכפים והמגבונים, הטחת הילדים על הרצפה. לא הגיוני לחשוב שמישהו מתעלל ככה בילדים שלנו", אמר בן שמעון. "מה שיצא בתקשורת זה קומץ קטן של סרטונים, יש עוד. מדובר בתיעוד של אלימות שיטתית".
7 צפייה בגלריה
תיעוד הסייעות המתעללות בגן ברמלה
תיעוד הסייעות המתעללות בגן ברמלה
תיעוד הסייעות המתעללות בגן ברמלה
7 צפייה בגלריה
תיעוד הסייעות המתעללות בגן ברמלה
תיעוד הסייעות המתעללות בגן ברמלה
תיעוד הסייעות המתעללות בגן ברמלה

עוד הוא אמר: "הרגשנו בטוחים. צריך להבין - זה הגן הכי מומלץ, עשרה אנשי צוות שכוללים בעל ואישה. זו אחת הסיבות שבגללן הכנסנו את הילד שלנו לגן הזה. מה הסיכוי שהזוג הזה יהיה כל כך חולני? לא חשבנו, לא דמיינו.
"זה הרבה יותר גרוע מפרשת כרמל מעודה, כי כאן זה היה שיטתי" המשיך האב, "היה נוהל שכלל הוראות מסודרות. אם אחת לא מתמודדת עם ילד או ילדה - היא קוראת לאחרת. אם היא לא מצליחה - היא קוראת לבעל. ככה זה מגיל שלושה חודשים, וזה גן עירייה".
7 צפייה בגלריה
ראובן בן שמעון וחן ספיר
ראובן בן שמעון וחן ספיר
"ילדים בגנים מקבלים עכשיו מכות". ראובן בן שמעון וחן ספיר
(צילום: אורי דוידוביץ )

"נכשלנו כחברה", אמר בן שמעון, "אין לנו זכות קיום כי אנחנו מפקירים את חסרי הישע שלנו. אי אפשר שזה יימשך ככה. מי שמייצג אותנו זה המחוקק - האנשים שבהם בחרנו לכנסת הם אלה שמייצגים את האינטרסים שלנו. אם הם לא עושים זאת, אני לא מבין איך אנחנו בוחרים אותם. היום, עכשיו, ילדים מקבלים מכות בגנים. חייבים להציל את כל הילדים האלה כמה שיותר מהר".

"הילד הכה אותנו, הוא חולם חלומות בלילות"

חן ספיר, אם לילד בגן, סיפרה כי כרגע הוא נמצא בטיפול פסיכולוגי ונבדק בידי רופאים. על השאלה אם היא חשדה במתרחש היא אמרה: "הוא היה מכה אותנו, חולם חלומות בלילות, אבל תמיד היו לרופאים תירוצים - בהתאם לגיל, היריון, בכל פעם סיבה אחרת. גם אנחנו ההורים חווים טראומה קשה מאוד. אנחנו מקווים שהוא ייצא מזה".
בן שמעון הוסיף: "לא חשדנו, הם דאגו לבלבל את ההורים ולטשטש". עם זאת הוא סיפר שבנו לא רצה ללכת לגן: "דבר ראשון שהוא היה אומר בבוקר זה "אל תקחו אותי", הוא היה מתחנן. אבל כשהיינו אוספים אותו מהגן בצהריים הוא היה מספר שהיה כיף. מילים קבועות, כמו מכונה. הוא התלונן שמרביצים לו, אבל הוא האשים את הילדים האחרים".


- אתם יודעים שאמרו לילדים להגיד את הדברים האלה להורים? לשקר לכם? "כן, אני בטוח בוודאות כי זה לא רק הילד שלי. עוד ילדים יצאו מהגן והדבר הראשון שהם היו אומרים זה "היה כיף בגן". בדיוק את אותן מילים", אמר בן שמעון.
"אי אפשר לדעת לעולם, הפעילו עלינו מניפולציות בכל דרך אפשרית, מכל הכיוונים - שכנים, הודעות בקבוצות הגן. אנשים צריכים להבין שאם הם לא רואים בעיניים שלהם מה קורה בגן, הם לא יכולים לדעת. נקודה. אין על מי לסמוך".
- הצוות ידע שיש מצלמות בגן וזה לא הרתיע אף אחד. מישהו עבר פעם על הסרטונים? "הגננת אמרה תמיד שהיא עוברת על זה, אבל אף פעם לא נתנה לנו לראות", אמרה ספיר, "לפני כחודשיים המצלמות נעלמו פתאום. אין מצלמות, התקינו מצלמות חדשות. אתה לא יכול לדעת כלום, מדובר בילדים שלרוב לא מדברים. אפשר אולי לדעת מגמגום של ילד, להגיד שם, מעבר לזה אי אפשר לדעת.
"הסייעות הופכות להיות חברות שלך, הן לוקחות את הילדים הביתה, עוזרות, מחייכות. כשמגיעים לגן - אין סיכוי לנחש", היא הוסיפה.
ההורים ביקשו לפנות להורי ילדים אחרים ולבקש מהם לתמוך מהם ולהגיע להפגנות המחאה נגד האלימות בגנים. "בבקשה תתמכו בנו, יש לנו גם קמפיין גיוס המונים שהוא יאפשר את הייצוג המשפטי שלנו. אנחנו נילחם גם לשנות את המצב בעתיד, לשנות את סדרי העדיפויות. כרגע הילדים שלנו מופקרים, בתחתית סדר העדיפויות".
7 צפייה בגלריה
הפגנת ההורים בתל אביב
הפגנת ההורים בתל אביב
"נילחם עד הסוף, דורשים מעשים"
(צילום: דנה קופל)
7 צפייה בגלריה
הפגנת ההורים בתל אביב
הפגנת ההורים בתל אביב
אתמול בת"א: הורים מפגינים נגד האלימות בגני הילדים
(צילום: דנה קופל)

עורכת הדין של בעלת הגן ובעלה: "היא סמכה על הסייעות"

עו"ד סוזי עוז-סיני ארניה התראיינה גם כן באולפן ynet, וטענה: "שום דבר ממה שרואים בסרטונים לא מיוחס למרשיי. אין ולו סרטון אחד, או בדל של ראיה, שקושר את מרשתי, בעלת הגן, לאיזשהו מעשה של אלימות. וגם לגבי הבעל, מה שמיוחס לו זה הושבה של ילד על כיסא. אני לא מקלה בזה ראש והדברים כמובן יתבררו בבית המשפט, אבל כל מה שרואים בתיעודים מיוחס לסייעות".
- היא בעלת הגן, היא לא צפתה בתיעוד המצלמות? "היא עברה שני ניתוחים בבטן והיא נעדרה מהגן, היא לא הייתה בו חודשיים. יש לה עדיין תפרים ובכלל מצבה הרפואי היא לא יכולה לעבור על המצלמות כל יום".
עם זאת אמרה עורכת הדין: "היא בדקה אותן מעת לעת ומעולם לא ראתה דבר. יותר מזה, היא נתנה את הסיסמה של המצלמות לאחד מההורים בגן כדי שהוא יתקן אותן ויסדיר את עניין המכשור. אם היא הייתה חושדת, או שהיה עולה לה בראש שהיא צריכה להסתיר משהו - יעלה על הדעת שהיא תיתן לו את הסיסמה?".
- הורים שלחו לה הודעות, שתשים לב שילדים חזרו הביתה חבולים. "כולנו הורים, אנחנו יודעים שילדים לפעמים נחבלים בגן. כולן הכחישו זאת בפניה, כל הסייעות. לא הייתה לה באמת סיבה לחשוד בכיוון הזה. לומר שהיא הייתה צריכה לדעת - אולי היא הייתה צריכה אבל זה יתברר במשפט עצמו. לקשור אותה ולהכניס לאותו סל ביצים ולאותה קלחת, לגזור גזירה שווה, זה לא נכון. זה עיוות הדין".
7 צפייה בגלריה
הפגנת ההורים בתל אביב
הפגנת ההורים בתל אביב
הורים מפגינים נגד אלימות בגני הילדים, השבוע בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
7 צפייה בגלריה
סוזי ארניה
סוזי ארניה
"עיוות הדין". עו"ד סוזי עוז-סיני ארניה
(צילום: שאול גולן)
אתמול בבוקר הודיעה המשטרה על כוונתה להגיש הצהרות תובע נגד ברסי, בן זוגה וגם נגד חמש סייעות בגן. ביום שני האחרון, בדיון הארכת מעצרה של ברסי, הצהיר חוקר משטרה כי אותרו כ-200 אירועי אלימות כלפי הפעוטות בגן.
השופטת פירטה מה כללה האלימות בגן ותיארה בין היתר "הטחת פעוטות על מזרנים, סטירות, מכות, השלכת אוכל על הרצפה והשלכת חפצים". על בעלת הגן היא אמרה כי זו "הייתה נוכחת וידעה באופן ברור על אלימות".
גם אתמול טענה עורכת הדין כי בעלת הגן לא הייתה מעורבת באלימות, אך חוקר המשטרה התעקש שהיא נכחה בחדר בשעה שאחת הסייעות תקפה ילד.