בפוסט חריף במיוחד יוצא מנהל נתב"ג נגד מה שהוא מכנה "קיפאון ושיתוק", מזהיר כי "אנו ימים לפני הגעה לנקודת האל-חזור" וקורא להחזרת הטיסות, על אף הקורונה ונתוני התחלואה המאמירים.
"בחודש אוגוסט 'נציין' חצי שנה של הפסקת הטיסות לנתב"ג", כתב אמש (יום ו') בפייסבוק שמואל זכאי, מנהל נתב"ג. "מדינת ישראל היא 'אי תעופתי'. בניגוד לאזרח גרמני שיכול לחצות את הגבול לאוסטריה ברכב או ברכבת, הדרך הכמעט יחידה להיכנס או לצאת מישראל היא בדרך האוויר. והתעופה לא עומדת בפני עצמה. התעופה היא חלק מתעשייה שלמה. השבתת התעופה גורמת נזק כלכלי עצום לתעשיית התיירות והעסקים".
3 צפייה בגלריה
פיילוט חזרה לשגרה בנתב"ג
פיילוט חזרה לשגרה בנתב"ג
חמישה חודשי השבתה
(צילום: מוטי קמחי )
3 צפייה בגלריה
פיילוט חזרה לשגרה בנתב"ג
פיילוט חזרה לשגרה בנתב"ג
"פגיעה אנושה בעשרות אלפי אנשים"
(צילום: מוטי קמחי )
לדברי זכאי, "תעופה אזרחית מורכבת מכשירות ארוכה ומורכבת של טייסים, מטוסים, צוותי קרקע. כולם איבדו כשירות. להחזיר אותם לתפעל תעופה יעילה ובטוחה ייקח חודשיים. המשמעות של המשך המצור האווירי היא נזק אסטרטגי עצום. עסקים התלויים בעולם התעופה מושבתים חמישה חודשים".
"כולם מדברים על נסיעת הישראלים לנופש, זה לא העניין", הבהיר זכאי. "העניין הוא פגיעה אנושה בתעשייה המורכבת מעשרות אלפי אנשים, מאות מקצועות, עסקים נלווים ותומכים. כולם מושבתים".
מנהל נתב"ג תקף את המדינה ואמר כי "במשבר, בכל משבר, צריך מנהיגות שמבוססת קודם כל על דוגמה אישית. 'ממני תראו וכך תעשו'. על יצירתיות, תחכום וניהול סיכונים - ובעיקר על אומץ לקחת החלטות ולשנות מציאות. קיפאון מחשבתי ומעשי הוא ההפך ממנהיגות. זה ההבדל בין לנהל לבין להתנהל. אנו ימים לפני הגעה לנקודת האל-חזור. נקודה שממנה תידרש תוכנית שיקום ארוכה, יקרה ומסוכנת".
3 צפייה בגלריה
שמואל זכאי
שמואל זכאי
שמואל זכאי
(צילום: מוטי קמחי )
"אני מאלו שחושבים שהקורונה איננה שפעת עם יחסי ציבור, זוהי מגפה מסוכנת וקטלנית", אמר זכאי. "אבל נגזר עלינו לחיות עם הסיכון שבמגפה תקופה ארוכה. המשמעות של לחיות עם המגפה זה להחליט על בסיס ניהול סיכונים מקצועי ורידוד הסיכוי לנדידת התחלואה. בשום פנים ואופן אסור להיכנס לקיפאון ולקבלת החלטות של שיתוק. זה בדיוק ההפך מלחיות עם הנגיף, זה לתת לנגיף להשתלט על החיים".
מנהל נתב"ג התייחס גם ל"תו הכחול", תקן ייעודי תקן ייעודי הדומה ל"תו הסגול" המותאם לתהליכי התעופה, שבמסגרתו - לצד בדיקות חום, שמירת ריחוק חברתי בין הנוסעים וחובת עטיית מסכות, שונו גם הנהלים בשדה כדי לאפשר צמצום מגע בין הנוסעים לעובדים.
"השבוע התחילו לטוס בעולם ולתפעל תעופה אזרחית גם ממדינות שרמת התחלואה בהן גבוהה", אמר זכאי וסיכם. "אפשר לתפעל תעופה אזרחית בטוחה גם תחת החיים בצל הקורונה. אני בטוח שהדרך המקצועית של צוות אנשים מצוין ואחראי שפיתח מתווה לחידוש הפעילות התעופתית תוך רידוד הסיכון לנדידת תחלואה תוביל לחידוש הפעילות התעופתית בצורה אחראית".
פורסם לראשונה: 23:08, 03.07.20