ברשות שדות התעופה הציגו הבוקר (יום ב') לבכירי משרד הבריאות, המטה לביטחון לאומי (מל"ל), רשות התעופה האזרחית (רת"א) ונציגי פיקוד העורף, את נהלי הנוסע היוצא והנכנס מישראל במסגרת ה"תו הכחול", תקן ייעודי הדומה ל"תו הסגול" המותאם לתהליכי התעופה. המטרה: להחזיר לישראל את הטיסות המסחריות עם החזרה ההדרגתית של המשק לפעילות לאור הירידה בהיקפי התחלואה וההדבקה בנגיף הקורונה.
בימים האחרונים התגבשה רשימת מדינות "ירוקות", בהן יוון, קפריסין, איי סיישל, אוסטריה, סלובניה, קרואטיה, סרביה, מונטנגרו, איסלנד ועוד, המאופיינות בנתוני תחלואה נמוכים, כך שחזרה מאותן מדינות לא תיאלץ את השבים מהן להיכנס לבידוד של 14 יום. בכירי משרד הבריאות, המשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו וראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי, סירבו לענות על שאלות התקשורת, אולם גורמים שנכחו בסיור בתוך השטח האווירי אמרו כי השניים נשמעו פסימיים לגבי החזרת הטיסות בזמן הקרוב.
6 צפייה בגלריה
בכירי משרד הבריאות מסיירים בנתב"ג
בכירי משרד הבריאות מסיירים בנתב"ג
בכירי משרד הבריאות מסיירים בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
מדידת חום בכניסה לטרמינל
מדידת חום בכניסה לטרמינל
מדידת חום בכניסה לטרמינל
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
טרמינל 3, הבוקר
טרמינל 3, הבוקר
טרמינל 3, הבוקר
(צילום: יריב כץ)
בין היתר, סדצקי אמרה כי "מחו"ל נפתחה הרעה. אנחנו צריכים לשמור טוב טוב שלא תיפתח שוב ולכן חייבים להיות זהירים מאוד". במסגרת הנהלים החדשים בנתב"ג מודדים חום לנכנסים לטרמינל שנדרשים כמובן גם לעטות מסכה. כמו כן, הוקמו עמדות חיטוי ידיים וחל איסור על כניסת מלווים. באזורי ההמתנה סומנו על הקרקע במדבקות סימונים לשמירת מרחק של שני מטרים מאדם לאדם וקבלת כרטיסים נעשית על ידי מכונות אוטומטיות.
מנהל נתב"ג שמואל זכאי העריך כי רק באמצע חודש יולי יוכל נמל התעופה להוציא עשרות טיסות בודדות ביום. "אף אחד מאיתנו לא רוצה שהתחלואה תפרוץ כאן מחדש וכולנו יודעים שהנגיף הגיע לישראל דרך האוויר", אמר זכאי. "יחד עם זאת, כולם מבינים שמדינת ישראל לא יכולה להישאר במצב הקיים וצריך למצוא איזון נכון".
זכאי ציין כי, בין היתר, נבחן מודל ה"מדינות הירוקות" שתוך כדי שיח עם מדינות עם נתוני תחלואה נמוכים יוכל לאפשר שיתופי פעולה בהעברת מידע, בקביעת פרמטרים משותפים, בכללי שהייה באותן מדינות וביכולת אכיפה.
6 צפייה בגלריה
ייקח עוד זמן רב עד שנחזור למספרים של 2019
ייקח עוד זמן רב עד שנחזור למספרים של 2019
ייקח עוד זמן רב עד שנחזור למספרים של 2019
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
(צילום: יריב כץ)
"הכיוון המסתמן הוא שמי שיגיע ממדינה ירוקה, ישראלי או זר, לא יהיה חייב בבידוד עם כניסתו לישראל", הוסיף זכאי. "אם אני טס למדינה עם תחלואה נמוכה, אין הבדל מהותי בין לטוס לאילת לבין לטוס ללרנקה". זכאי אמר כי אם כמויות הנוסעים בשנתיים הקרובות יהיו שליש מכמות הנוסעים בשנת 2019 מצבנו יהיה טוב.
"רק מגבלות ריחוק חברתי בשדה התעופה לא יאפשרו להגדיל את קיבולת הנוסעים", אמר. "אם נמשיך בקצב של עכשיו נראה עשרות טיסות בודדות בנתב"ג החל מתחילת אמצע יולי - ולא לפני כן. בסוף חודש יוני יהיו טיסות בודדות, אבל המסות של מעל 100 אלף נוסעים בחודש, רק מאמצע יולי, ואולי בספטמבר נגיע לחצי מליון נוסעים. כל עוד אין חיסון לקורונה והתחלואה נודדת בין מדינות לא יהיה שינוי משמעותי".

"ההתאמות של נתב"ג רציניות ומקצועיות"

גיל סתיו, סמנכ"ל שיווק ומכירות של ישראייר, אמר כי "הסיור אמור להיות אבן דרך להסרת חובת הבידוד ואנחנו מקווים שתתקבל ההחלטה לגבי אותן מדינות ירוקות. חלק מהמדינות הירוקות מזוהות עם ישראייר, כמו מוטנגרו, קפריסין ויוון. בתקופה הקורונה ישראייר המשיכה בפעילות ואפשר להגיד שהמציאה את עצמה מחדש עם טיסות מטען לאירופה ואפילו לסין. שמרנו על נתיב אווירי מנתב"ג לאילת עם שתי טיסות יומיות, אבל אנחנו מגיעים כבר לחמש טיסות ביום ורואים בזה אופק אופטימי לגבי העתיד. לאורך התקופה הפעלנו גם טיסות חילוץ לאירופה והחזרנו כ-7,000 ישראלים שנתקעו רחוק מהבית".
6 צפייה בגלריה
עדיין ריק
עדיין ריק
עדיין ריק
(צילום: יריב כץ)
צביקי אברמוביץ, מנהל תחנת קתאי פסיפיק בישראל, אמר כי "ההתאמות שנתב״ג ביצע לטיסות בעידן הקורונה הן רציניות ומקצועיות ומאפשרות לחברות תעופה ולנוסעים לעבור את הטרמינל בצורה בטוחה. השלב הבא אליו מייחלות חברות תעופה רבות הוא פתיחת השמיים באופן מושכל, כזה שלא יעשה יותר נזק בהמשך אך מאידך יפתח את המשק הישראלי ויתרום לכלכלה. הורדת הבידוד לישראלים וכניסת זרים עם או בלי בידוד ממדינות מסוימות תהיה הזרז שיאיץ את החזרה לשגרה".
לדבריו, "חשוב שמשרד הבריאות יבצע עבודה מקיפה באופן יזום ויבדוק מדינות רבות על גבי הגלובוס שמצבן טוב כך שניתן יהיה לאפשר תנועה מהן ואליהן לישראל בשיתוף פעולה הדדי, כדי שנוכל לראות כאן פעילות ותנועה אליה כולם מייחלים. תליית תקוות רבות בתנועה ליוון וקפריסין הן אולי סנונית ראשונה שתאפשר קצת נופש ושמש בקיץ - אך חשוב שישימו על השולחן גם יעדים רבים אחרים שמצבם טוב לפחות כמונו, כדוגמת הונג קונג, טייוואן, המזרח הרחוק ומקומות נוספים בעולם כולו, כדי שאלו באמת יתנו למשק את הדחיפה קדימה ויסייעו לקשרי המסחר וחיזוק הכלכלה".