שורה ארוכה של ראשי רשויות בישראל, ולכל הפחות מאות אלפי תושבים, ממתינים מאז אמש (יום א') במתח עד שיובהר אם היישובים שבהם הם מתגוררים מוגדרים "אדומים" על פי תוכנית הרמזור למאבק במגפת הקורונה – ולכן יוטל עליהם מהערב סגר לילי והגבלות נוספות דוגמת סגירת מערכת החינוך.
אחת הערים הללו היא אילת, וראש העיר מאיר יצחק הלוי אמר בראיון לאולפן ynet: "אין לי צל צילו של מושג איך הגענו לרשימה הזו. אין לי שום יכולת להבין את ההחלטה ואין לי הבנה בנוסחה הזו. מדובר בהחלטה הזויה, מדובר בעיר שביולי-אוגוסט אירחה יותר מחצי מיליון ישראלים. לאורך כל הדרך היינו עיר ירוקה עם מספר מאומתים חד-ספרתי. לכן ההחלטה הזו היא בלתי אפשרית, לא הגיונית וראוי שתרד מסדר היום".
אתה מכיר מספרים שמעידים שאילת לא עיר אדומה או כתומה כיום? "בהחלט. עד סוף אוגוסט היינו בהגדרה עיר ירוקה. בשיא הגענו ל-23 מאומתים. מצבם מצוין, אבל מאומתים. בשבוע האחרון הייתה עלייה, לא דרמטית. זו עיר עם 67 אלף תושבים שאירחה בכל שבוע 80 אלף תושבים. אין לנו אף חולה בבית חולים, ולהגיד שסוגרים את העיר – זה מעשה מטורף".
אולי התיירים הפכו את אילת לעיר אדומה? "לא הגיוני שיחסלו את העיר כלכלית. יש כאן תקלה גם בנוסחה, גם בהבנת הצורך הכלכלי של העיר וגם במה שהעיר עושה נפשית וחברתית לתושבי ישראל. קרוב ל-20% מתושבי המדינה התארחו פה ביולי-אוגוסט, זה אירוע מכונן".
יכול להיות שבממשלה לא אוהבים לראות את התמונות מהטיילת והחליטו לסגור אותה? "אני מזמין את כל חברי הממשלה לבוא לראות מה קורה באילת. באילת יש מפקד קורונה, יש משל"ט קורונה, יש סיירת ירוקה לקורונה, יש מצלמות, מערכות כריזה, תגבור החקר האפידמיולוגי, יש תגבור נושא הבדיקות והתוצאות מדברות בעד עצמן".
זה בכלל ריאלי לכונן עוצר לילי בעיר כזאת? "זה הדבר המטופש ביותר שיש. זה אומר בעצם לסגור את תעשיית התיירות. אנחנו עדיין מדממים מהסגר הקודם".

1 צפייה בגלריה
סגר בשכונת רוממה בירושלים
סגר בשכונת רוממה בירושלים
ארכיון
(צילום: יואב דודקביץ)
שרי הוועדה להגדרת אזורים מוגבלים אישרו אמש להטיל סגר לילי על ערים אדומות. על פי ההחלטה, שתיכנס לתוקף הערב, תוגבל התנועה לעד 500 מטרים, למעט לשם הצטיידות במזון ויציאה לטיפולים רפואיים - החל מ-19:00 עד 05:00. היום אמורים שרי הממשלה לקבוע באופן סופי את רשימת היישובים בהם יחול הסגר הלילי.
כמו כן, באותן רשויות לא יפעלו מוסדות החינוך - למעט החינוך הלא-פורמלי - ועסקים שאינם חיוניים ייסגרו גם הם מאותה שעה. משרד הבריאות הודיע כי רשימת הרשויות תפורסם היום, לאחר שתאושר על ידי שרי הממשלה.
בעיריית בני ברק מתעקשים שלא מדובר בעיר אדומה אלא כתומה. הנתונים הגבוהים, טוענים שם, שעומדים כרגע על 700 מאומתים ביום, כוללים 100 חולים שרשומים כתושבים אבל למעשה לומדים מחוץ לעיר. בעירייה מתכוונים דווקא להגביר את קצב הבדיקות, כדי לשנות את היחס בין בריאים לחולים מאומתים, ולבסס את המעמד כעיר כתומה.

מחזיק תיק הבריאות בעירייה, משה מורגנשטרן, עורר אתמול סערה בעקבות ביקורת שמתח על בנימין נתניהו ויחסיו עם הציבור החרדי. היום הוא אומר: "הבעתי את תחושת הציבור, שיקפתי מציאות – לא המצאתי דברים. אמרתי מה אני מרגיש בשטח. בתוך עמי אני יושב, אני חבר מועצה, חי בבני ברק. הציבור החרדי מאוד פגוע. אם היה סגר – הייתה נגרמת פגיעה אנושה בכלכלה והיו תוצאות ביחסי חרדים-נתניהו. לשמחתנו, כנראה שראש הממשלה הבין כמה זה באמת קשה וכואב".
מה המשמעות של עוצר לילי והשבתת מערכת החינוך בבני ברק? "יש הרבה מאוד בתים שיש בהם ילדים קטנים, וזה כמובן יפגע בתעסוקה. אבל זה לא מצב של אין יוצא ואין בא. אפשר למצוא פתרונות לילדים – סבא וסבתא, או כמה הורים שיעשו קייטנה. אפשר להמשיך לעבוד ולצאת לכולל".
סגר בחגים זה עוד יותר גרוע? "ברור. רבותיי, התפילות הרבה יותר חשובות מההפגנות. אין מצב בעולם שאי אפשר להתפלל ביום הכיפור במניין. צריכים למצוא פתרון אמיתי לתפילות במניין. אנחנו כעירייה הצענו את כל בתי הספר של בני ברק לפי כיתות וקפסולות, 10 מתפללים בכיתה".


באולפן ynet התראיין גם ראש עיריית כפר קאסם, עאדל בדיר, ובשל הנתונים הוא נשמע פחות נחרץ בביקורת שלו על ההגבלות הצפויות. "אני לא יכול להגיד שאני שמח שבמקום סגר כללי הטילו עוצר לילי, כיוון שכל עוצר וכל סגר הוא כואב מאוד והוא צריך להיות הצעד האחרון", אמר. "כפר קאסם עיר אדומה מזה כחודש אבל לפני שבועיים התחלנו בצעדים עם פיקוד העורף ומשרד הבריאות, הצוות של גמזו. בשיחה עם גמזו לפני שבוע אמרתי שאם לא תהיה החלטה לסגור את הערים שלנו מ-19:00 - אנחנו נסגור אותן בעצמנו כי יש לנו בעיה אך ורק עם החתונות".
אז אתה מרוצה מההחלטה? "בוודאי, זו הייתה הבקשה שלי. גם כשנפגשנו עם גמזו בשפרעם, ועד ראשי רשויות, אמרנו שמה שמפריע לנו בתקופה הזאת כדי לצאת מהאזור האדום זה החתונות. העובדה שסגרו את האולמות ואנשים עושים את החתונות בחצרות, בשכונות, ברחובות צרים, עם כל כך הרבה משתתפים - זה הביא לתחלואה והידבקות".
החליטו לעצור את הלימודים במערכת החינוך. מה אתה חושב על זה? "זה הצעד הכואב. אני החלטתי לסגור את בתי הספר עוד לפני החלטת הממשלה. יש לנו פילוח של כל הנתונים, כל בית ספר וכל כיתה וכיתה. לאחר שקיבלתי את הנתונים החלטתי לסגור. בארבעת הימים האחרונים מתחילים לראות את הפירות של העבודה האינטנסיבית ירדנו מ-70-60 נדבקים ביום ל-20 פלוס-מינוס. מקדם ההדבקה ירד מ-2. אנחנו בממוצע הארצי. אבל זה לא מספיק, צריכים עוד שבוע. הסגר והעוצר הם לא הפתרונות הסופיים. זה כמו מכת חשמל כדי לאפס את הנתונים".

חתונות בחברה הערבית? תלוי במשטרה

את אשדוד פוקד למעשה גל קורונה שלישי, ובעיר מחכים לשמוע אם תוגדר אדומה או כתומה. נכון להיום יש באשדוד יותר מ-1,100 חולים מאומתים, בעיקר ברובעים החרדיים. סגנית ראש העיר שרון מארק: "המצב מאוד מבלבל. מאחוריי בנמל אמורים להתקיים היום שני אירועים חשובים. החלטתי לבטל את האירוע השני - אירוע גדול של נשות עסקים באשדוד- כי מבינים שב-19:00 הסגר אמור להיכנס לתוקפו".
פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו ביקר אתכם בשבוע שעבר ונתן תמונת מצב. איך התרשמת מהפגישה? "הייתה פגישה מצוינת. הוא עדכן שאחת לשבועיים המערכת תדווח על צבע העיר, והנה פתאום אתמול אנו מבינים שאנחנו אולי אדומים".
איך אתם מתמודדים עם האוכלוסייה החרדית? "כ-20% מאשדוד הם אוכלוסייה חרדית, אבל לא רק הרובעים האלו מוגדרים כאדומים. יש גם אחרים. הנהגת העיר יחד עם סגני ראש העיר החרדים עושים עבודה מצוינת בהעלאת המודעות, אכיפה והסברה. תושבי אשדוד ממושמעים".

גם באום אל פחם מחכים להכרעה כדי לדעת אם העיר נכנסת הערב לסגר, וחשוב מכך – האם מערכת החינוך תושבת, מה שיחייב הורים רבים להישאר בבית עם הילדים.סגן ראש העיר, זכי אגבאריה, סיפר: "אנשים חששו מסגר מלא כי יש הרבה שעובדים מחוץ לעיר ובכל הארץ. זו הייתה אמורה להיות מכה מאוד קשה ואולי לא היינו יכולים להתגבר עליה".
על העלייה בתחלואה אמר זכריה: "החתונות היו הגורם הדומיננטי שהעלה את שיעור התחלואה בכל הסקטור. לא הייתה מספיק אכיפה. היו חתונות בדרכים, ברחובות, בשטחים פתוחים, לא השתלטו על זה. המשטרה לא התערבה כל כך. מדברים עכשיו על סגר חלקי, וגרוע מזה - סגירת בתי ספר חוץ מחינוך מיוחד. זה משליך על הכלכלה שלנו. לכן התושבים שלנו חייבים לשתף פעולה".
הסגר החלקי יעצור את החתונות? "אם זה מתחיל היום ב-19:00 כמו שאמרו, החתונות לא יתקיימו. אבל ברור שזה תלוי במשטרה ושלטונות האכיפה".
עדיין יש אנשים בערים אדומות שמוזמנים לחתונות שמתקיימות כרגיל בערים אחרות. איפה זה מתפספס? למה בחברה הערבית לא מבינים שהחתונות מסכנות קודם כל אותה? "לאנשים אין מודעות, ובגלל שאין אכיפה - לא דופקים חשבון לאף אחד".
אבל בגל הראשון הבינו. מה השתנה? "בגל השני אין לציבור אמון כי אין לנו הנהגה שתסביר לאנשים ותגביר את המודעות. אנשים צריכים לראות מכובדים ומנהיגים שמדברים איתם ברחובות. שיגיעו לחתונות ויגידו להם להפסיק אותן. דבר כזה אין לנו. אתמול שמעתי על אחד המכובדים מזמין אנשים לחתונה של הבן שלו".