שר המשפטים אבי ניסנקורן התייחס הבוקר בריאיון לאולפן ynet לגל השני ולהגבלות החדשות, ואמר כי הפעם, בניגוד לגל הראשון של המגפה, בתי המשפט לא ייסגרו. על החוק שעבר הלילה ומאפשר לממשלה להעביר הגבלות בענייני הקורונה לפני אישור הכנסת אמר ניסנקורן: "אין ברירה. הכנסת תוכל לבטל את החוק תוך שבעה ימים. היא נשארת הריבון".
2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן. "בתי המשפט לא ייסגרו והעיתונאים ימשיכו לסקר"
(צילום: יריב כץ)
בתקופת ההגבלות הקודמת לפני שלושה חודשים וחצי, כששר המשפטים היה אמיר אוחנה, נסגרו בתי המשפט כאמור, וכך נדחה הדיון הראשון במשפטו הפלילי של ראש הממשלה בנימין נתניהו. פחות משבועיים לפני הדיון הבא במשפט, ניסנקורן מבהיר כאמור שהפעם זה לא יקרה: "בתי המשפט ימשיכו לעבוד, כנסת ישראל תמשיך לעבוד, העיתונאים ימשיכו לסקר. אנחנו נשמור על כל יסודות הדמוקרטיה".
אתה חבר קבינט וחבר ממשלה. יש תחושה שאיבדתם שליטה על המגפה.
"תמיד אפשר להתווכח אם צעד מסוים הוא יותר נכון או פחות נכון. המציאות היא שאנחנו בגל שני, ואנחנו רוצים לשטח את העקומה מחדש. עכשיו יש פה איזון, והאיזון צריך להבין אותו. יש מצד אחד מלחמה בקורונה, מצד שני, ניסיון אמיתי להחזיר את כולם למעגל העבודה, שזה מאוד חשוב. לכן אנחנו מאוד נזהרים. לכן גם הצעדים שעשינו אתמול הם מתוך ראייה של מה שקורה בשוק העבודה".
אבל יש החלטות שלא לגמרי מתקבלות על הדעת. סוגרים מסעדה ענקית ומסעדה קטנה, למה סוגרים בריכות? "הרעיון הוא שהתקהלות מעל 20 איש מייצרת הידבקות. זה הרעיון המסדר, אז אנחנו מנסים לצמצם התקהלויות של יותר מ-20 איש, ומצד שני לא לסגור את המשק".
מה אתה חושב על זה שרה"מ נעלם פתאום? הוא שולח את שר הבריאות לטפל ולהצהיר על כל ההסגרים החדשים והכללים החדשים? "אני לא יודע אם הוא נעלם, את זה תשאל אותו".
אתה בממשלה שלו. "אני רואה אותו, ויחד איתי בני גנץ וגבי אשכנזי, וכל שרי כחול לבן ושרי הליכוד ושרים אחרים, מאוד מודאגים מהנושא של הקורונה. מתכנסים כל יום, לפעמים מתכנסים כמה פעמים ביום, לראות איך מצד אחד, עוד פעם, מצמצמים את הנגע הזה של הקורונה והווירוס הזה, ומצד שני, משאירים את המשק חי לטובת האזרחים".
אתה מודע לאובדן אמון הציבור בכם, בממשלה? "אני מודע לזה שהציבור בלחץ, ואני חושב שיש עלינו אחריות כבדה. אני מודע לזה שאנחנו בעת חירום, בגלל זה נכנסנו לממשלת אחדות. אני מודע לזה שאנחנו צריכים להיות במצב שאנחנו במאזניים לא פשוטים. אני גם מודע לזה שאם לא נעשה צעדים, המצב יהיה עוד יותר גרוע. אני מרגיש שהציבור רוצה תוצאות, בצדק".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט
בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט
בנימין נתניהו ואביחי מנדלבליט. "יש דברים שאסור שייאמרו בדמוקרטיה"
(צילום: רפי קוץ, עמית שאבי)
היית יו"ר ההסתדרות. מה אתה אומר לאותו בעל עסק שהיה סגור במשך שלושה חודשים, פתח קצת, קיבל אוויר, השקיע עוד פעם כסף ועכשיו סוגרים אותו עוד פעם? "אני אומר לו שנבנה חבילת סיוע. אנחנו מודעים למצב הקשה ונבנה חבילת סיוע. אנחנו הזרמנו 100 מיליארד שקל, אנחנו נזרים עוד כסף".
מתי זה יקרה? "אנחנו עוד השבוע נודיע את זה. והדבר השני, אני בא ואומר לו, אנחנו עושים את הצעדים האלה בשביל שלא יהיה עוד יותר גרוע מחר ומחרתיים. אנחנו רוצים להילחם בזה בטווח הקצר, בשביל שלא תהיה לזה בעיה בטווח הארוך".
ניסנקורן התייחס למה שקורה כעת במשרד המשפטים לאחר שנכנס לתפקיד: "העובדים היום מקבלים הרבה מאוד עצמאות, הרבה מאוד גיבוי, ימשיכו לקבל גיבוי. ברור שתמיד יש מה לתקן, אבל יש את הטפל והעיקר. העיקר זה מערכת ששומרת על הדמוקרטיה הישראלית והאזרחים. צריך לעשות רפורמות לטובת האזרחים".
ואתה רואה את המתקפות על היועמ"ש מלשכת ראש הממשלה, שקורא לו "יוזם קנוניות". איך אתה יכול לשמוע דבר כזה שנאמר? "אני לא אחראי על מה שאנשים אחרים אומרים. אני יכול רק לבוא ולהגיד שיש דברים שאסור שייאמרו בדמוקרטיה הישראלית. יועמ"ש חייב להיות עצמאי, הפרקליטות חייבת להיות עצמאית, בתי המשפט חייבים להיות עצמאיים. זו נשמת אפה של הדמוקרטיה והחופש והזכויות של האזרחים, וזה ימשיך להיות".
אומרים עליכם שאתם 36 שרים, 16 סגני שרים. מרוויחים המון כסף, מנותקים מהציבור. "מספר השרים הוא חלק מהמתווה הפוליטי. כחול לבן לא איישה את כל השרים ולא איישה סגן שר אחד, וכל שר וכל ח"כ בכחול לבן תורם 20% משכרו, כל חודש, כי זה הדבר הנכון בתקופה הזאת. כל אחד תורם למה שהוא רואה לנכון. אני תורם לעמותה לאוטיסטים. ואני חושב שאנחנו בתקופה שאנחנו רואים את המצב, לכן נכנסנו לרתום את כל יכולותינו ולייצר אחדות".
לא הגיע הזמן שנתניהו וגנץ יגידו: 5 שרים שלי, 5 שרים שלך. חוזרים לכנסת, לא צריך כל כך הרבה שרים. "אני אשמח אם זה יקרה, אבל צריך להיות ריאליים".
אתם תתעקשו על תקציב דו-שנתי? נגיד בנק ישראל אמר הבוקר שצריך ללכת לחד-שנתי. "אנחנו צריכים ביחד לפתור בעיות. כל כלכלן שרוצה לייצר לעצמו אופציה, לייצר עוד מהלכים, רוצה תקציב חד-שנתי. אבל זה לא תקציב חד-שנתי, בוא נגיד את האמת. זה השאלה אם זה תקציב ל-3 חודשים או לשנה ו-3 חודשים. כל אחד מאיתנו, כולל אתה, כולל אני, רוצה לדעת מה קורה עוד חצי שנה, לא 3 חודשים. ולכן אני אומר, התקציב צריך להיות עוד שנה ו-3 חודשים. אנחנו צריכים להראות אופק לאזרחים".
אם נתניהו יתעקש על שנה ו-3 חודשים? "יש הסכם והוא צריך לעמוד בו, ויש קואליציה שהיא פריטטית וצריך להגיע להסכמות. צריך להגיע ביחד להסכמות".
הממשלה הזאת יכולה לשרוד? "אני חושב שזו תהיה איוולת אם היא לא תשרוד. איוולת לאזרחים. אני אומר, כל אחד מאיתנו יסתדר. זה לא נכון לטובת האזרחים, לא נכון לטובת הדמוקרטיה, לא נכון לטובת המשבר שהוא משבר חמור".