בית משפט השלום ברחובות גזר הבוקר (יום א') שנת מאסר על ציפורה דוד (66), המטפלת שהורשעה בהתעללות בתינוק בנס ציונה. השופטת אפרת פינק ציינה כי לקחה בחשבון בגזר הדין את השיימינג שעברה דוד ומשפחתה וגם את הבעת הצער שלה, אך קבעה כי "הנאשמת נהגה בתינוק באלימות ואגרסיביות תוך הפרה קשה של אמון ההורים בה".
4 צפייה בגלריה
ציפורה דוד בבית המשפט
ציפורה דוד בבית המשפט
ציפורה דוד בבית המשפט, הבוקר
(צילום: גלעד מורג)
בפתח הדיון אמרה דוד: "אני מאוד מתנצלת, אני מצטערת, זה היה יום מאוד גרוע בחיי. אני מתנצלת בפני המשפחה, אני לוקחת אחריות, אני מתנצלת בפני כל המעורבים בעניין". בת אל רוגוב, אם התינוק שבו התעללה דוד, השיבה לה: "אני מקווה שהבאת את התיק שלך. התחושות שיש לך היום ילוו אותך כל החיים".
השופטת אפרת פינק קבעה בגזר הדין כי דוד פגעה באופן קשה בערכים המוגנים ביותר, כלשונה. "היא נהגה בהתנהגות בזויה כלפי תינוק חסר ישע תוך הפרה קשה של אמון ההורים בה", אמרה. "היא נהגה בו באלימות ואגרסיביות. הסרטונים מדברים על פוטנציאל קשה לגרימת נזק וסבל לתינוק".
השופטת קבעה עוד כי "הטחת התינוק כמה פעמים ומתן סטירות עלולה לגרום לו נזקים. ניתן רק להניח כי אירוע זה עלול להוביל לנזק נפשי ארוך טווח. ככל שהנאשמת חוותה משבר היה עליה להימנע מטיפול בחסר ישע".

עם זאת, בית המשפט התחשב גם בנטילת האחריות והבעת הצער של דוד. "הנאשמת פנתה להורים, הביעה חרטה ומסרה כי לוקחת אחריות על מעשיה ומתנצלת", אמרה השופטת. "היא נעדרת עבר פלילי. היא לא תעסוק יותר במקצועה. מצבה הכלכלי בכי רע".
היא ציינה כי דוד הותקפה לאחר המקרה, ומתחה ביקורת על המחאה נגד דוד. "היא מוגנת על-ידי חופש הביטוי וההפגנה וניתן להבינה, אך במקרה הזה למרבה הצער המחאה מצד ההורים - לא אלה של התינוק - עברה את גבול הלגיטימיות", קבעה השופטת. "היא לוותה באלימות של ממש, עד שמשמר בתי המשפט נאלץ בכל דיון להגן ממש על הנאשמת. הנאשמת מסרה כי חדלה לצאת מביתה מחשש לחייה ולחיי משפחתה".
4 צפייה בגלריה
הוריו של הפעוט
הוריו של הפעוט
הורי התינוק בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
השופטת אמרה כי התעורר בה רושם כי המוחים ניסו לערוך לדוד משפט שדה. "בתה של הנאשמת מסרה כי בעקבות האירוע חרב עולמה של המשפחה, אשר עברה 'גיהינום' – ביוש ברשתות החברתיות, פנייה לאנשים במקום עבודתה ולמשפחה והפגנות מחוץ לביתה. בנה נאלץ ללכת לטיפול פסיכולוגי וכל יציאה מהבית לוותה בצילומים, בקללות, בצרחות ובאיומים", אמרה.
היא הוסיפה: "במדינה דמוקרטית בית המשפט הוא שגוזר את הדין בהתאם לחוק ולפסיקה ואל לא לבית המשפט לגזור את הדין בהתאם לרוח הציבורית הנושבת. למעשה, בקביעת העונש ההולם לקחתי בחשבון את הנזקים שנגרמו לנאשמת ולמשפחתה מההרשעה והביוש ברשתות החברתיות".
4 צפייה בגלריה
ציפורה דוד לאחר מתן גזר הדין
ציפורה דוד לאחר מתן גזר הדין
ציפורה דוד לאחר גזר הדין
(צילום: יריב כץ)
בדיון הקודם בעניינה של דוד, אמרה בתה כי היא מגנה את מעשי אמה, אולם תיארה כי עברה בעצמה שיימינג ברשתות החברתיות. "עברנו גיהינום, שיימינג מטורף בכל הרשתות, התפרסמו תמונות של ילדי ושלי כתבו שאני מכשפה. צלצלו ויצרו קשר עם אנשים מעבודתי משפחתי וחבריי. הייתי צריכה להסביר לבני למה צועקים מחוץ לבית 'ציפי תמותי'. היא באמת מתחרטת", ציינה.
ההורים: "עברנו מסע עינויים, זה סוג של ניצחון"
לאחר השמעת גזר הדין בכתה דוד. סנגורה ירון פורר ביקש לעכב את ביצוע העונש לטובת בחינת הגשת ערעור - ובית המשפט נענה והורה על עיכוב ביצוע העונש ב-45 יום. דוד תשהה בחודש וחצי הקרובים במעצר בית וצפויה לפי שעה להיכנס למאסר בכלא ניצן ב-10 בספטמבר.
לאחר מתן גזר הדין, חזרה דוד על התנצלותה. "אני מקווה שלא יחזור מקרה כזה", היא אמרה.
אמו של התינוק, בת אל רוגוב, אמרה כי "מבחינתנו, שנת מאסר בפועל זה סוג של ניצחון. נכון ששום עונש לא יכפר על מה שעשתה לבן שלנו, אבל נלחמנו שתיכנס מאחורי סורג ובריח. הם הודיעו שיערערו. עברנו מסע עינויים וכנראה שנמשיך ללוות אותה עוד מספר חודשים, כי גם את העונש הזה היא לא מקבלת".
סנגורה של דוד: "משפט יש לעשות בבית המשפט ולא בכיכר העיר"
רוגוב הוסיפה: "השופטת התייחסה להד הציבורי כולו ולא אלינו כהורים. אי אפשר להתעלם ממה שקורה היום. אנחנו שבורים ומרוסקים. חובת בית המשפט לתת הוכחה שחיי הילדים שלנו חשובים ואינם שקופים".
עו"ד ירון פורר, שמייצג את דוד, מסר לאחר מתן גזר הדין: "בית המשפט השית שנת מאסר על דוד. אנחנו לא מתעלמים מחומרת העבירה ומהאווירה הציבורית, אך יחד עם זאת, לשיטתי עונש כזה הוא חמור. בית המשפט התייחס לכך שעונש מקבלים רק בבית המשפט ולא בכיכרות העיר. הובעה ביקורת על כך שנעשה מסע ציבורי של קלון כלפיה ברשתות החברתיות ובהפגנות ליד ביתה. אנחנו מצרים ומביעים התנצלות, אך משפט יש לעשות בבית המשפט ולא בכיכר העיר".
4 צפייה בגלריה
ציפורה דוד ירון פורר
ציפורה דוד ירון פורר
ציפורה דוד ועורך הדין המייצג אותה ירון פורר
(צילום: גלעג מורג, יריב כץ)
עו"ד אורי סקוזה, שמייצג את משפחתו של התינוק, אמר כי "אנו סבורים כי מתחם הענישה היה צריך להיות גבוה יותר שכן האירועים היו קשים מאוד וכן בשל העובדה שהאירועים הללו ציבוריים ומשפיעים על כלל החברה. נלמד את הכרעת הדין וככל שהסנגור יערער נלווה את הערעור עד הסוף להבטיח מאסר בפועל".
עו"ד מיכאל סטופ מפרקליטות מחוז מרכז מסר: "גזר הדין מהווה מסר חשוב במלחמה הבלתי מתפשרת בתופעת המטפלות המתעללות. בית המשפט הבהיר בצורה חד משמעית שדינה של מטפלת מתעללת הוא מאסר מאחורי סורג ובריח".

הצמידה מגבת ואיימה שתהרוג את התינוק

בדיון הקודם שהתקיים בעניינה של דוד, ביקשה הפרקליטות לגזור עליה שנתיים מאסר. מנגד, סנגורה של דוד, ירון פורר, ביקש להקל בעונשה ולהסתפק בעבודות שירות בלבד.
כתב האישום נגד דוד הוגש במאי בשנה שעברה. היא הואשמה בהתעללות בקטין או בחסר ישע. לפי כתב האישום המקורי, שהוגש על ידי עו"ד עינב וינוגרד, החל מחודש ינואר 2019 עבדה דוד כמטפלת בתינוק יליד 2018 בבית הוריו וסבתו.

היא הואשמה שפגעה בתינוק בדרכים שונות. בין היתר, סטרה לו, צעקה לעברו שוב ושוב, הטיחה אותו על הספה ועל השטיח, הצמידה מגבת לפניו של התינוק תוך שהיא חונקת אותו, הזיזה את התינוק עם רגלה, יצאה לעשן והותירה את התינוק לבדו בבית ואמרה לו שתהרוג אותו.
אירועי ההתעללות תועדו במצלמות האבטחה, וההורים שהתקינו את המצלמות התעמתו עם המטפלת.
בהכרעת הדין ציינה השופטת אפרת פינק כי "הנאשמת נהגה באכזריות תוך הטלת אימה משמעותית, ביזוי והשפלה כלפי התינוק. לא ניתן להפריז בתיאור חוסר הישע של התינוק מול הנאשמת. הוא אינו מסוגל להתנגד למעשיה ולעזוב את המקום או להתלונן להוריו". הצדדים הגיעו להסדר דיוני, דוד הודתה במעשים, והשופטת אימצה את עמדת הפרקליטות שיש להרשיעה בהתעללות ולא בתקיפה.