אחרי סוף שבוע סוער שבמהלכו חזרה בה הממשלה מחלק מההגבלות שעליהן החליטה בניסיון להתמודד עם העלייה בתחלואה בנגיף, התכנסה הבוקר (א') ועדת הקורונה של הכנסת לדון במהלכים הבאים. היו"רית, ח"כ יפעת שאשא ביטון, שעמדה השבוע במרכז סערה כשהצביעה על סוגיית חדרי הכושר בניגוד לעמדת ראש הממשלה ועשויה לעמוד בפני הדחה, אמרה: "מותר לנו להתווכח ולא להסכים. לא בטוח שהמגבלות הן הפתרון המלא למצב". ynet מעביר את הדיון בשידור ישיר.
בין השאר מדובר בכוונה להחיל סגר בסופי שבוע החל מהשבוע הנוכחי. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר כי הצעת חוק בעניין תובא לוועדה בראשותו לצורך הליך חקיקה. היועץ המשפטי של הכנסת מקיים דיונים בנוגע לנוסח החקיקה ומטרת הקואליציה היא לאשר את הצעת החוק ביום שני בשלוש קריאות. נכון לעכשיו מדובר על סגר מלא (כפי שהיה בליל הסדר האחרון) מיום שישי אחר הצהריים עד יום ראשון בבוקר.
חברי הוועדה קיבלו מצגת שהכין משרד הבריאות ונגעה לשורת סוגיות, כולל הדבקה במסעדות ובחדרי הכושר, וכן לגבי המקומות שבהם נדבקו 7,998 חולים בשבוע נתון שנבדק (בין 10 ביולי ל-16 בחודש). הרוב המכריע של הנדבקים (יותר משני שלישים) לא עברו חקירות אפידמיולוגיות, בשל המחסור החמור בחוקרים, אבל מבין אלה שכן, 67% נדבקו בבית, 9.5% במוסדות חינוך, 5.6% באירועים, 4.8 במוסדות דת ו-4% בבילויים. המשרד לא הציג נתונים על הדבקה בחופי הים, וזאת למרות התעקשותו והתעקשות הממשלה להביא לסגירת חופי הרחצה כבר במהלך סוף השבוע הקרוב.
על פי הנתונים, מבין 7,998 הנדבקים נחקרו רק 64%. מתוכם, 24% נחשפו במקום לא ידוע. 30% יודעים איפה נדבקו ועל ידי מי. 14% יודעים איפה נדבקו אך לא על ידי מי.

3 צפייה בגלריה
ועדת הקורונה
ועדת הקורונה
ועדת הקורונה, היום
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
איתמר גרוטו, היום. "בתי החולים עמוסים"
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר בדיון בוועדה שסגר בסופי השבוע צפוי להוריד את שרשרת ההדבקה בכ-20%. "מאז פתיחת מוסדות החינוך – חל זינוק במספר הצעירים הנדבקים, ומניעת ההתקהלות בולמת את התפשטות המחלה", הוסיף. "ההתקהלות מידבקת במקומות סגורים, או במקומות שבהם אופי הפעילות איננו מאפשר עטיית מסיכה, כמו מסעדות וחדרי כושר. בכל העולם הוטלו מגבלות על פעילות המסעדות, ובכל המקומות שבהם חלה עליה בתחלואה – שבו המסעדות ונסגרו. רמת התחלואה הנוכחית מחייבת סגירת גם מקומות העומדים בתו הסגול".
באופן כללי הדגיש גרוטו כי "אני מודאג מהמצב. כבר כרגע בתי החולים עמוסים בחולי קורונה. יש לנו יותר מ-550 מאושפזים והעומס הזה גורם למצוקה. מהרגע שבן אדם נדבק ועד שהוא מידרדר למצב קשה לוקח שבועיים. אנחנו יכולים להסתכל קדימה בדאגה. גם אם נסגור את כל משק ואף אחד לא יצא מביתו - עדיין נראה את המשך ההדבקה. לכן, אנחנו לא יכולים להגיד שאנחנו נמצאים במצב של שגרת קורונה".

לפי המידע שהוצג, נגיף הקורונה לא מועבר בהזעה, אך כן מופרש בנשיפה מאומצת. לפי משרד הבריאות, בעולם דווח על התפרצויות בחדרי כושר וסטודיו בעולם (ארה"ב, יפן ודרום קוריאה). עם זאת, צוין, במדינות שונות חדרי הכושר עדיין פתוחים. לגבי הדבקה במסעדות צוין כי היא מתבצעת בישיבה בצוותא באותו שולחן, התזת רוק בעת שיחה, אי עטיית מסכה וזמן מגע ממושך.

"לא מתכחשים למגפה, אבל מותר לא להסכים"

אתמול פורסם כי נתניהו מתכוון לפעול להדחת יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון, שהצביעה בשבוע שעבר בניגוד לדעתו. לדברי בכיר בליכוד, "לא ניתן להמשיך ולעבוד כך". שאשא ביטון אמרה אתמול בתגובה: "אני חברה בקואליציה ומכבדת את החלטות הממשלה. חלק מרכזי מעבודת הכנסת הוא לבקר את עבודת הממשלה ואם יש טעויות - צריך לתקן".
את הדיון הבוקר היא פתחה בהתייחסות מרומזת: "אף אחד לא מתכחש לזה שיש מגפה. אני בטוחה שגם לממשלה יש כוונות טובות אבל גם מותר לנו להתווכח ולא להסכים. זו מגפה רב-מימדית, יש פה השלכות כלכליות, נפשיות וחברתיות. לא בטוח שהמגבלות הן הפתרון המלא למצב".
ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) שאל: "מה האפקטיביות של הסגר? האם צפויים לסגור אותנו בבתים? אנחנו מבקשים נתונים כדי לקבל החלטות והוועדה הזו באומץ רב הצביעה בעד הפתיחה".
3 צפייה בגלריה
יוליה מלינובסקי
יוליה מלינובסקי
יוליה מלינובסקי
(צילום: ערוץ הכנסת)
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ביקשה להבהיר אם שינוי קריטריונים בהגדרת מצבם של מאושפזים גרמה לזינוק במספר החולים קשה: "לפי מידע שיש בידיי, היום יש 244 חולים קשים, ולפי מה שידוע לי, בפועל החולים הקשים זה רק 120. שינוי הקריטריון הקפיץ את המספר. מספרי התמותה יותר נמוכים בהשוואה לשנים קודמות.
"הממשלה פועלת מתוך פאניקה והיסטריה. היא מנסה להפיל על האזרחים את הכישלונות שלה בטיפול במשבר. כפי שהם רוצים לסגור את הבריכות וחדרי הכושר בלי לדעת את הנתונים, כעת הם רוצים לסגור את ענף המסעדנות על סמך נתון של עשרה מקרים בלבד".
ח"כ ג’אבר עסקאלה: "בואו נדבר שנייה על המסעדות. אם המסעדות כל כך מסוכנות, וביום חמישי החלטתם לסגור, מה קרה שפתאום החלטתם למשוך עוד כמה ימים? זה עניין של לחץ פוליטי? אז תצפו למרד. כל הציבור הזה ימרוד בהוראות האלה. הוא לא יכול לעמוד בהן. תחשבו אם הציבור יקבל חוקים וגזירות שבאמת הוא יוכל לעמוד בהן. ואנחנו כח"כים רוצים לשים קץ למגפה אבל לא על חשבון הציבור".
ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ צבי האוזר ביקרה בפיקוד העורף ברמלה לקראת דיוני החקיקה על הצעת חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ לצמצום התפשטות נגיף הקורונה. יו"ר הוועדה, ח"כ צבי האוזר, אמר בסיום הביקור: "כ-140 אלף איש נכנסו לבידוד בשבועיים האחרונים. יש לשקול קיצור של תקופת הבידוד מ-14 יום ל-12 יום, כדי לאזן בין הנזק למשקי הבית והמשק הישראלי לבין לקיחת הסיכון הבריאותי".