נשיא ארה"ב דונלד טראמפ טען הערב (יום ג') כי החלטתו של מועמד הדמוקרטים לנשיאות ג'ו ביידן לבחור לו דווקא אישה לסגנית, ולהימנע מראש מבחינת האפשרות למנות גבר כסגן, עשויה לגרום לחלק מהגברים לחוש עלבון. "הוא כרך את עצמו לקבוצה מסוימת של אנשים", אמר טראמפ בריאיון ל"פוקס ספורט". "יש אנשים שיגידו שגברים נעלבים מזה ויש אנשים שיגידו שזה בסדר".

6 צפייה בגלריה
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ביידן. רוצה אמריקה מגוונת
(צילום: AP)
ביידן צפוי להכריז השבוע – אולי כבר הלילה או מחר – במי בחר לסגניתו במרוץ. כבר במהלך הפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות הכריז כי אם יהיה מועמד המפלגה לתפקיד הנשיא יבחר לו אישה כסגנית, ולא גבר, כדי שהממשל שלו יהיה מגוון כמו ארה"ב כולה. רק שני מועמדים לנשיאות שקדמו לביידן בחרו להם אישה לסגנית, ובשני המקרים הם הפסידו: ג'רלדין פררו הייתה סגניתו של מועמד הדמוקרטים וולטר מונדייל ב-1984, ושרה פיילין הייתה סגניתו של הרפובליקני ג'ון מקיין ב-2008.
בריאיון הערב שיבח טראמפ את סגנו שלו, מייק פנס, ואמר שהוא עושה עבודה נהדרת כסגן הנשיא, אבל ניפק גם הצהרה שיש מי שיפרשו אותה כזלזול בוטה בחשיבותו של פנס: "אנשים לא מצביעים לסגן הנשיא, הם באמת לא", אמר. "אתה יכול לבחור את ג'ורג' וושינגטון להיות סגן הנשיא. בואו נבחר את אברהם לינקולן, נחזיר אותו מהמתים. פשוט לא נראה שהם מצביעים לסגן הנשיא".
עם זאת, טראמפ הוסיף כי במקרה של ביידן השאלה במי יבחר לסגניתו מעניינת וחשובה מהרגיל, ונימק: "בואו לא נעבוד על עצמנו, ג'ו עובר כמה דברים די גדולים" – כנראה עוד רמיזה בסדרת הרמיזות של טראמפ לכך שביידן אינו צלול לכאורה.
זהותה של המועמדת של ביידן לתפקיד סגנית הנשיא אכן מעוררת עניין רב מהרגיל מפאת גילו המתקדם. אם ביידן ינצח בבחירות, כשיושבע לתפקיד ב-20 בינואר הוא יהיה בן 78 – האדם המבוגר ביותר אי פעם שהחל את כהונתו הראשונה כנשיא ארה"ב. החשש שמצבו הבריאותי של ביידן יידרדר משמעותית בשנים הקרובות צפוי להעסיק רבים בחודשים האחרונים של הקמפיין ובבואם לקלפי.
האדם שמכהן כסגנו של הנשיא הוא האיש שמחליף אותו עד לסוף כהונתו אם נבצר ממנו להמשיך בתפקיד. אם זה מה שיקרה לביידן, על פניו מרגע מינויה לנשיאה תוכל סגניתו המיועדת לנקוט מדיניות עצמאית, ולא להיות עוד מחויבת לגמרי להבטחות שנתן. יש לזכור גם כי מי שמכהן כסגן הנשיא נעשה כמעט מיידית מועמד בכיר לנשיאות בבחירות העתידיות.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות פריימריז דמוקרטיים ג'ו ביידן תמיכה מ קמאלה האריס
ארה"ב בחירות פריימריז דמוקרטיים ג'ו ביידן תמיכה מ קמאלה האריס
קמאלה האריס. עדיין מועמדת בכירה לסגנית
(צילום: AFP)
בחודשים האחרונים, בעקבות מהומות ג'ורג' פלויד והמחאה נגד הגזענות בארה"ב, גבר מאוד הלחץ על ביידן לבחור לתפקיד סגנית שחורה. גורמים בכירים בקהילה האפרו-אמריקנית אף הזהירו אותו כי אם לא יעמוד בציפייה הזו, הוא עלול לאבד את קולותיהם של שחורים רבים.
ברשימת המועמדות הבכירות לתפקיד הסגנית של ביידן הוזכרו בחודשים האחרונים שוב ושוב הסנאטורית קמאלה האריס, היועצת לביטחון לאומי לשעבר סוזן רייס, חברות בית הנבחרים ואל דמינגס וקארן באס, ראש העיר אטלנטה קיישה לאנס בוטומס, והפוליטיקאית הבכירה מג'ורג'יה סטייסי אברמס, כולן נשים שחורות. עוד הוזכרו הסנאטורית אליזבת וורן, מראשי מחנה השמאל הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטי; מושלת מישיגן גרטשן וויטמר; והסנאטורית מאילינוי תמי דקוורת', טייסת שאיבדה את שתי רגליה במלחמה בעיראק.

מושל רפובליקני יבוא לתמוך בביידן

בינתיים עורכים במפלגתו של ביידן הכנות אחרונות לקראת הוועידה הדמוקרטית הארצית שתיערך בימים שני עד חמישי בשבוע הבא – הפעם בפורמט וירטואלי בשל מגפת הקורונה. הוועידה הדמוקרטית, נזכיר, נערכת אחת לארבע שנים, בשנת הבחירות לנשיאות, ובשנים רגילות נוהרים אליה אלפים מתומכי המפלגה, והיא כוללת הופעות ונאומים שאמורים להלהיב את הבוחרים. הוועידה הדמוקרטית הייתה אמורה להיערך הפעם בעיר מילווקי שבמדינת וויסקונסין, הנחשבת למדינת מפתח בבחירות, אבל בשל מגפת הקורונה הוחלט לבטל את הכינוס ולהפוך את אירועי הוועידה לווירטואליים.
6 צפייה בגלריה
הזוג אובמה. גם הם ידברו
הזוג אובמה. גם הם ידברו
הזוג אובמה. גם הם ידברו
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
ג'ון קייסיק. רפובליקני שתומך בביידן
ג'ון קייסיק. רפובליקני שתומך בביידן
ג'ון קייסיק. רפובליקני שתומך בביידן
(צילום: AP)
היום חשפה המפלגה הדמוקרטית את עיקרי התוכנית לוועידה, ובין השאר הודיעה כצפוי כי הנשיא לשעבר ברק אובמה ורעייתו מישל יהיו מהנואמים המרכזיים באירוע. מישל אובמה תנאם בליל הפתיחה, ביום שני, וברק אובמה ינאם ביום רביעי. ביידן, נזכיר, היה סגנו של אובמה במשך שמונה שנות כהונתו כנשיא. את המועמדוּת לנשיאות הוא יקבל באופן רשמי ביום האחרון של הוועידה, 20 באוגוסט.
לפי התוכנית, בוועידה ינאמו גם בכירים ממחנה השמאל הפרוגרסיבי במפלגה, כשבין הבולטים בהם חברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז. אוקסיו קורטז היא מהפנים המוכרות של מחנה זה, והיא חלק מקבוצת מחוקקות המכונה "היחידה". כמו שאר חברותיה לקבוצה, בהן חברות הקונגרס המוסלמיות אילהאן עומאר ורשידה טליב, אוקסיו קורטז היא בת למהגרים, ובמהלך כהונתה ניהלה עימותים חריפים עם הנשיא טראמפ. ההחלטה לאפשר לה לנאום בוועידה היא דרכם של אנשי ביידן להושיט יד לתומכי השמאל הרדיקלי במפלגה, בתקווה שאלה ייצאו לקלפיות ולא יפנו לביידן את גבם, כפי שרבים מהם עשו לפני ארבע שנים להילרי קלינטון.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב חברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז נואמת ב בית
ארה"ב חברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז נואמת ב בית
אוקסיו קורטז. לקרב את הפרוגרסיבים
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
ברני סנדרס
ברני סנדרס
סנדרס. פעמיים במקום השני
(צילום: רויטרס)
גם מנהיג השמאל הפרוגרסיבי ברני סנדרס, שהגיע בשתי מערכות הפריימריז האחרונות למקום השני, יישא נאום, והוא יעשה זאת ביום שני. עוד ינאם מושל ניו יורק אנדרו קואומו, שבחודשים האחרונים הפך לדמות בולטת בארה"ב בשל האופן שבו ניהל את הטיפול במגפת הקורונה במדינתו. ינאמו גם כמה מיריביו של ביידן בפריימריז, בהם אליזבת וורן, איימי קלובושר וקמאלה האריס, שעדיין נחשבת מועמדת בכירה להיות סגניתו. זמן אוויר יינתן גם לאמריקנים מהשורה, בהם עובדים בכוחות ההצלה, מורים ופועלים.
בוועידה תהיה באופן חריג גם נציגות רפובליקנית: ינאם בה מושל אוהיו לשעבר ג'ון קייסיק, שעל אף השתייכותו המפלגתית הוא מתנגד חריף של טראמפ והודיע שיתמוך בביידן.