חברת בית הנבחרים האמריקני רשידה טליב, שהיא חברת הקונגרס הראשונה ממוצא פלסטיני, הבטיחה מעשית כהונה נוספת בתפקיד. טליב הכריזה על ניצחונה בפריימריז הדמוקרטיים שנערכו שלשום במחוז הבחירה שלה במישיגן, אחרי שגרפה כמעט 90% מהקולות במרוץ מול חברת מועצת העיר ברנדה ג'ונס.

8 צפייה בגלריה
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
טליב (משמאל) עם עומאר. לא הוכנסו לישראל
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
רשידה טליב
רשידה טליב
תמיכה ב-BDS ו"זיכרונות" מתל אביב. טליב
(צילום: רויטרס)
טליב, שנבחרה לקונגרס לראשונה ב-2018 וכהונתה הייתה סוערת ולוותה בעימותים עם הנשיא דונלד טראמפ ובהתנגחויות עם ישראל, אמנם צריכה לכאורה לצלוח את הבחירות הכלליות בנובמבר, אבל בפועל מחוז הבחירה שבו היא מועמדת הוא מחוז דמוקרטי מובהק ולכן אין ספק שתישאר בתפקיד.
"הבוחרים שלחו מסר ברור שנמאס להם לחכות לשינוי אמיתי, שהם רוצים לוחמת שלא מתנצלת ושתילחם נגד הסטטוס קוו ותנצח", מסרה טליב בהודעת הניצחון שלה. ההתמודדות שלה מול ג'ונס השבוע הייתה למעשה שחזור של ההתמודדות ביניהן ב-2018, אלא שאז ניצחה טליב רק אחרי קרב צמוד, בפער של פחות מ-1,000 קולות.
טליב בת ה-44 היא בתם של מהגרים פלסטינים והיא אחת משתי הנשים המוסלמיות הראשונות אי-פעם שנבחרו לקונגרס. השנייה היא אילהאן עומאר, שהגיעה בילדותה מסומליה. גם היא נבחרה לקונגרס לראשונה ב-2018. יחד עם חברות בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז ואיאנה פרסלי, שאף מוצאן במדינות אחרות, הן מהוות קבוצת מחוקקות המכונה "היחידה" ונחשבת לזרוע בולטת במיוחד של המחנה השמאלי-פרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית בתוך הקונגרס.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב חברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז נואמת ב בית
ארה"ב חברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז נואמת ב בית
אוקסיו קורטז. הבטיחה עוד כהונה
(צילום: AP)
טליב הביעה בעבר תמיכה ב-BDS והתנגדות לפתרון שתי המדינות. לפני שנתיים עוררה את זעמם של דמוקרטים מתונים כשאמרה שתצביע בקונגרס נגד הסיוע הצבאי למדינת ישראל. בריאיון ל"הפינגטון פוסט" לאחר ניצחונה בבחירות הקודמות אמרה כי היא מתכוונת לשמש קול עבור קרובי משפחתה בגדה המערבית. על ביקורה בישראל ובשטחים סיפרה אז: "ללכת לחוף בתל-אביב ולראות אנשים יוצאים מהמים כי אנחנו נכנסנו... אלה הסיפורים שלא סופרו".
בשנה שעברה התעוררה סערה דיפלומטית סביב טליב ועומאר, אחרי שממשלת ישראל – בעידוד נשיא ארה"ב טראמפ – אסרה על השתיים לבקר בישראל וברשות הפלסטינית. בישראל טענו כי השתיים מתכוונות לנצל את ביקורן כדי להשחיר את פניה של המדינה, וההחלטה לאסור עליהן להגיע עוררה זעם בקרב בכירים במפלגה הדמוקרטית, בהם רבים מידידיה הקרובים של ישראל.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 בית הנבחרים ג'מאל בוומן דמוקרטי פריימריז
ארה"ב בחירות 2020 בית הנבחרים ג'מאל בוומן דמוקרטי פריימריז
ג'מאל בוומן. מהפך אחרי 32 שנה
(צילום: AP)
במהלך המרוץ לכהונה נוספת טליב נהנתה אמנם מיתרון על ג'ונס הן בגיוס התרומות והן בסקרים, אבל ג'ונס בת ה-60, פוליטיקאית בולטת בדטרויט, זכתה לתמיכתם של מנהיגים מקומיים רבים, בכלל זה מהקהילה השחורה הגדולה שיש במחוז. ג'ונס תמכה במועמדותו של ג'ו ביידן לנשיאות ארה"ב, בעוד רשידה טליב, כמצופה ממנה מתוקף היותה פרוגרסיבית, תמכה במועמדותו של ברני סנדרס.

אכזבה לפרוגרסיבים בניו יורק

הבחירות הנוכחיות לקונגרס נתפסות כמבחן כוח למחנה הפרוגרסיבי המתחזק במפלגה הדמוקרטית. ביוני השנה הבטיחה אוקסיו-קורטז עוד כהונה בבית הנבחרים במרוץ שנערך בניו יורק, והמחנה זכה לחיזוק משמעותי כשהכוכב הפרוגרסיבי העולה ג'מאל בוומן ניצח את חבר בית הנבחרים היהודי הוותיק אליוט אנגל ותפס את מקומו בבית אחרי 32 שנה. בשבוע הבא יגיע תורה של אילהאן עומאר להיאבק על כהונה נוספת, במחוז הבחירות החמישי של מינסוטה. היא צפויה לנצח.
השבוע, כך מסתמן, נחלו הפרוגרסיבים אכזבה בניו יורק, כשחברת בית הנבחרים הוותיקה קרולין מלוני, המכהנת בקונגרס מאז 1993 ונחשבת למועמדת המועדפת על הממסד הדמוקרטי המתון, הכריזה על ניצחונה במרוץ לכהונה נוספת מול המועמד הפרוגרסיבי סורג' פאטל. ההצבעה נערכה כבר בסוף יוני, אבל ספירת הקולות נמשכה שבועות, בצל חילוקי דעות על השאלה אילו מהקולות שנשלחו בדואר מאפשר החוק לספור בפועל.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 בית הנבחרים סורג' פאטל דמוקרט פריימריז
ארה"ב בחירות 2020 בית הנבחרים סורג' פאטל דמוקרט פריימריז
סורג' פאטל. הספירה נמשכה שבועות
(מתוך יוטיוב)
בינתיים ממשיכות המפלגות לרכז כוחות לקראת הבחירות לנשיאות. סקר חדש של סוכנות הידיעות רויטרס ומכון הסקרים "איפסוס" העלה אתמול שביידן ממשיך להוביל על הנשיא טראמפ בפער דו ספרתי במישור הארצי: יש לו יתרון של 10% בקרב הבוחרים הרשומים. כמה סקרים אחרים בימים האחרונים הצביעו על צמצום קל של הפער בין השניים, אך בסך הכול בממוצע הסקרים הוא ממשיך לנוע סביב ה-10%.
עוד עולה מהסקר ש-66% מהמצביעים הרשומים מתנגדים להצעתו של טראמפ לדחות את הבחירות בצל מגפת הקורונה ובצל טענתו שהרחבת האפשרות של האמריקנים להצביע דרך הדואר תוביל לזיופים נרחבים. בעוד בקרב הבוחרים הרשומים הדמוקרטים כ-80% מתנגדים לדחיית הבחירות, בקרב הרפובליקנים השיעור הוא כ-50% בלבד.

ביידן, טראמפ, פיל ואריה

בתוך כך הודיע אתמול הקמפיין של ביידן כי זה לא יתייצב בעצמו להכרזה הרשמית עליו כמועמד הדמוקרטי לנשיאות במסגרת הוועידה הדמוקרטית המצומצמת המתוכננת להיערך ב-20-17 באוגוסט. הוועידה, שבשנות בחירות אחרות היא אירוע ענקי המושך אליו אלפים מתומכי המפלגה, צומצמה השנה באופן דרמטי בשל מגפת הקורונה, ואתמול נמסר שביידן כלל לא ייסע למקום הכינוס במילווקי, אלא יישא נאום ויקבל את המועמדות ממדינת האם שלו, דלאוור.
ביידן, שצפוי להודיע בשבוע הבא במי בחר לסגניתו במרוץ לנשיאות, מתמודד עם שאלות בנוגע לכשירותו לתפקיד בהתחשב בגילו המתקדם. אם ינצח בבחירות ייכנס לבית הלבן כשהוא בן 78 – האדם המבוגר אי-פעם שהחל את כהונתו הראשונה כנשיא. טראמפ בן ה-74 מרבה להציג אותו כאדם שאינו צלול דיו.
בריאיון ל-CBS אתמול הדף ביידן בתקיפות את השאלה אם הוא עצמו עבר מבחן קוגניטיבי. טראמפ, נזכיר, הרבה להתפאר לאחרונה בביצועיו במבחן שכזה, הגם שרבים מציינים כי מדובר במבחן קל שאינו מעיד על כישורים יוצאי דופן. "לא, לא עברתי מבחן", אמר ביידן בריאיון ששודר אתמול. "למה לעזאזל שאיבחן?".
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ביידן. מחכה כבר לעימות
(צילום: AP)
ביידן טען בריאיון שאין לו שום צורך לעבור מבחן קוגניטיבי, ולעג לטראמפ: "אם הוא לא יכול להבחין בין פיל לאריה, אני לא יודע על מה לעזאזל הוא מדבר". כוונתו של ביידן היא לחלק במבחן הקוגניטיבי שעבר טראמפ ושבו התבקש להבחין בין חיות שונות. בריאיון אמר ביידן שהוא משתוקק להוכיח את חריפותו וצלילותו בעימותים הטלוויזיוניים מול הנשיא: "אני רוצה מאוד לאפשר לציבור האמריקני לשפוט את כשירותי הפיזית והנפשית".