ישיבת קבינט הקורונה, שבה דנו השרים בין היתר על ביטול המגבלות שהוטלו על פעילות עסקים בסופי השבוע, הסתיימה אחר הצהריים (שני) ללא החלטות. פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, המליץ לשרי הקבינט לבטל את המגבלות שהוטלו על פעילות עסקים בסופי השבוע, וכן לפתוח את הקניונים, את הפארקים ואת גני המשחקים.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ורוני גמזו במשל"ט הקורונה בשיבא
בנימין נתניהו ורוני גמזו במשל"ט הקורונה בשיבא
"התחלואה לא יכולה להישאר כפי שהיא". נתניהו וגמזו
(צילום: טל שחר)
7 צפייה בגלריה
מרכז קניות ביג ירכא
מרכז קניות ביג ירכא
מרכז קניות ריק בירכא, בסוף השבוע
(צילום: שמיר אלבז)
בדיון דנו השרים בשלוש אפשרויות: סגר לילי, סגר בסוף שבוע וסגר מקומי בערים אדומות לפי המודל של גמזו. גמזו, כאמור, המליץ לפתוח את הקניונים וגני השעשועים - אך סוגיית גני השעשועים הייתה במחלוקת.
השרים דנו בישיבה באופן כללי על הגדרת ערים אדומות וסגר דיפרנציאלי, וסוכם שגמזו יבוא עם הצעה מפורטת ליום רביעי - בהתחשב במה שעלה בישיבה הנוכחית. "ראש הממשלה הנחה להביא בתוך 48 שעות הצעה לשולחן קבינט הקורונה לצמצום המגעים והורדת מספר הנדבקים", נמסר בתום הדיון.
על פי גורמים שנכחו בישיבת הקבינט, "יש חוסר נחת כללי או אכזבה מחוסר הקונקרטיות של ההצעות שהביא גמזו לשולחן".
7 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
המליץ לפתוח את הקניונים. פרופ' גמזו
(צילום: לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה כי "רמת התחלואה בישראל היא מהגבוהות בעולם. אלה החדשות הרעות. החדשות הטובות הן שבשבועיים האחרונים בערך, אנחנו נמצאים ב'פלאטו'".
לדברי נתניהו, "שני הנתונים הנוספים - מספר החולים הקשים נטו, הוא מצטבר באופן איטי, לא באופן כזה שברגע זה הוא מאתגר את המערכת, ונשמע על כך מגורמי הבריאות שמשתתפים בדיון. הדבר השני, הוא שמספר המתים עולה. מספר המתים כרגע, בשבוע החולף, היה 68 וזה עולה. זה עולה במדינת ישראל, וזה יכול לעלות למספרים גדולים. במקביל לבניית היכולת לקטוע את שרשרת ההדבקה, אנחנו חייבים להוריד את מספר החולים".
כמו כן דיברו שרי הקבינט על דרכי ההתמודדות של מדינות בעולם עם גל שני. הונג קונג, צוין בדיון, החליטה על סגר לילי. בנוסף דנו השרים על הגדרה של נקודת אל-חזור חדשה.
עוד דיברו בדיון הרבה על כך שישראל הצליחה להשיג שליטה על העלייה בתחלואה, אבל עוד לא בכיוון בירידה. "כמות החולים שומרת על אותו קצב. שיטחנו את העקומה, אבל היא גבוהה מדי", אמר פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות.

אוחנה הציע סגר מלא, דרעי ביקש לאפשר חתונות

חלק מהשרים הציעו להחמיר במגבלות כדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים, אך רוב השרים התנגדו להחמרה. השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הציע סגר מלא.
7 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
הציע סגר מלא. אמיר אוחנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר הפנים אריה דרעי ושר הביטחון בני גנץ אמרו שמבחינת סגר סוף שבוע - "או שעושים סגר מלא או שפותחים אותו לגמרי". דרעי הוסיף: "לא ישנתי בסוף השבוע בגלל ההסתה הפרועה נגד החרדים".
בישיבה עלה גם הצורך לחדד את חשיבות עטיית המסכות. התחושה בדיון הייתה שהמשמעת הציבורית בנושא המסכות מתערערת. בדיון היום הציע גמזו גם לקבוע מדד אחיד למספר האנשים שיכולים לשהות יחדיו בחלל סגור. חבר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות, פרופ' רן בליצר, הציע לקבל החלטה על קביעת מפתח מגבלות שיהיה נכון לכל הענפים.
בישיבת הקבינט דנו גם בהעברת סמכויות לפיקוד העורף, ובמהלך הישיבה היה ויכוח בין השר דרעי לבין סגן שר הבריאות יואב קיש על קיום חתונות. דרעי הציע לאפשר חתונות באוויר הפתוח עד מספר מסוים של משתתפים: "האם יש הבדל בין חתונה בחוץ של 20, 50 או 70?", תהה, אך אף אחד מהמשתתפים לא התייחס לדברים.
קיש התחיל להביע התנגדות ואמר ש"חתונות זה הדבר הכי מסוכן" - אך דרעי קטע אותו.
7 צפייה בגלריה
אריה דרעי ויואב קיש
אריה דרעי ויואב קיש
ויכוח על החתונות. אריה דרעי ויואב קיש
(צילום: אבי מועלם, אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
"להכריז על פיצוי לפני שמודיעים על הגבלה". עמיר פרץ
"להכריז על פיצוי לפני שמודיעים על הגבלה". עמיר פרץ
"להכריז על פיצוי לפני שמודיעים על הגבלה". עמיר פרץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר הכלכלה עמיר פרץ אמר בישיבה כי "המשימה המרכזית היא להשיב את אמון הציבור. לא ניתן להשיג יעדים מבלי להשיב את אמון האזרחים, וכדי להשיבו, הכללים חייבים להיות ברורים. כהפקת לקחים מההתמודדות עם הגל הראשון חייבים לקבוע ולהכריז על פיצוי לפני שמודיעים על הגבלה. מגבילים - מפצים. רק כך ניצור אופק וודאות לעסקים שייאלצו להקטין את הפעילות או לסגור".
בעקבות דבריו של פרץ, הנחה נתניהו את שר האוצר ישראל כץ להכין עד לישיבה הבאה נוסחה ברורה על דרך הפיצוי על כל הגבלה והגבלה.

נתניהו: "חייבים להוריד את התחלואה"

לאחר ישיבת קבינט הקורונה, הגיע נתניהו לישיבת סיעת הליכוד והסביר כי "מה שדיברנו עליו בקבינט הזה שיימשך עוד 48 שעות לקבלת ההחלטות זה צמצום המגעים בכמה אפשרויות. אפשרות אחד שמנסים להימנע ממנה זה סגר, ואנחנו מנסים להימנע מזה. יש עוד סוגי סגרים - סגרים זמניים על ערים מסוימות, סגרים ליליים או סגרי סוף שבוע.
"כמובן תהיה אפשרות לחבר בין הדברים, להביא חלק מהדברים, או להביא את כל הדברים. אנחנו חייבים להוריד את התחלואה, חייבים. אי אפשר להשאיר אותה כפי שהיא".
7 צפייה בגלריה
מצגת היעדים
מצגת היעדים
החלופות שיוצגו לשרים. מתוך המצגת של המל"ל
לקראת כינוס קבינט הקורונה, אמרו הבוקר במטה לביטחון לאומי (מל"ל) כי הצעדים שננקטו עד היום לא הובילו לשינוי כיוון במגמת התחלואה, לכל היותר להתייצבות. במל"ל הסבירו שאי אפשר להמשיך במצב הקיים של "הליכה על פי תהום". אחת האפשרויות שהעלו היא סגר קצר שיאפשר חזרה ללימודים לצד אפשרויות אחרות מקלות יותר שבהן תומך פרופ' גמזו.
המל"ל הציע לקבוע יעד של פחות מ-400 נדבקים ביום עד 1 בספטמבר כדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים, ואחר כך להגיע אל מתחת ל-100 נדבקים חדשים ביום.
לעומת המל"ל, גמזו ממליץ על סגרים דיפרנציאליים על יישובים אדומים והקלות על יישובים ירוקים בדגש על יותר הקלות למקומות פתוחים ופחות למקומות סגורים.