3 צפייה בגלריה
 מטוסי אל על בנתב"ג
 מטוסי אל על בנתב"ג
מטוסי אל על בנתב"ג
(צילום: AFP)
קבינט הקורונה התכנס אמש (ד') לישיבה בשיחת ועידה בת ארבע שעות ודן באישור תוכנית הרמזור של הפרויקטור פרופ' רוני גמזו, שתיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר. בסיום הישיבה הוחלט על ביטול המגבלות על המסחר בסופי השבוע - כבר בסוף השבוע הקרוב, ובהתאם להחלטת ממשלה שתתקבל היום. עוד הוחלט על אכיפה מוגברת באזורים אדומים ועל היערכות להחזרת התעופה ב-16 באוגוסט. על פי החלטת הקבינט, שרת התחבורה, שר החוץ ושר הבריאות יציעו מודל לפתיחת השמיים.
בשלב הזה מדובר על פתיחת השמיים לרשימת המדינות הירוקות - שמשתנה מיום ליום. נכון להיום מדובר על אוסטריה, דנמרק, איי יוון, גיאורגיה, לטביה וירדן. נתניהו אמר בדיון שהסיכון הוא על המדינות שמקבלות את הישראלים ולא על ישראל. עם זאת, יש סימן שאלה לגבי נוסע ישראלי ששהה במדינה אדומה, עבר למדינה ירוקה וממנה חזר לארץ.
שר התיירות אסף זמיר התייחס לסוגיית פתיחת השמיים ואמר: "זו ‏בשורה חשובה לענף התיירות ולכלל אזרחי ישראל. פתיחת השמיים היא צעד הכרחי בדרך להתאוששות הכלכלה הישראלית ולשיקום תעשיית התיירות על כלל עובדיה, שספגו פגיעה אנושה בעקבות המשבר. אני מברך על ההחלטה החשובה הזו שתספק לרבים אופק לעתיד".
3 צפייה בגלריה
פרופ' רוני גמזו מסביר על מדד ה-R
פרופ' רוני גמזו מסביר על מדד ה-R
תוכנית הרמזור שיזם אושרה. פרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה
גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק ומכירות של ישראייר, אמר ל-ynet: "החלטת הקבינט לפתוח את השמיים עוד החודש מאפשרת למדינת ישראל לצאת מהבידוד וליהנות מחופשה בחוץ לארץ עוד במהלך החופש הגדול. לא פחות חשוב מכך שניתן יהיה מעכשיו להתחיל לתדלק את מנועי ענף התעופה והתיירות שכל כך זקוקים לכך".

"אם התחלואה לא תרד תוך שבועיים, ניאלץ לשקול סגר"

גמזו אמר בדיון כי "סגר הוא הרסני לכלכלה" וש"סגירת עסקים בסופי שבוע היא בדיחה". נציג המל"ל אמר מנגד כי "לא יהיו תוצאות בלי סגר". במל"ל לא אמרו מתי כדאי להטיל סגר לדעתם, זאת לאחר שבשבועות האחרונים התייחסו לשבועיים האחרונים של אוגוסט.
השימוש בסגרים - ארציים או מקומיים - לא ירד מהפרק, אך לעת עתה הוחלט לדחות את השימוש בהם בהתאם להמלצת פרופ' גמזו ובתמיכת ראש הממשלה. הסוגיה תיבחן שוב בעוד כשבועיים.

פרופ' גמזו ציין כי מצב התחלואה מדאיג והמטרה היא להוריד אותה באופן משמעותי עד 1 בספטמבר: "אף מדינה בעולם ברמת תחלואה גבוהה כמו בישראל לא מטפלת בה ללא סגר. ממשלת ישראל רגישה למצב החברתי-כלכלי העדין ולקשיים של הציבור ולכן נתנה אמון בי ובדרך שאינה כוללת סגר מלא. זאת כנראה הזדמנות אחרונה לקו של מתינות. אם התחלואה לא תרד תוך שבועיים - ניאלץ לשקול הגבלות, כולל אפשרות של הסגר מקומי או ארצי".
נתניהו אמר בדיון כי אם תוך שבוע-שבועיים לא תהיה ירידה במקדם ה-R, יהיה צורך ללכת לצעדים דרסטיים ומגבלות. שרים אמרו שנתניהו נתן לגמזו גיבוי בסימן שאלה, וכי נראה שבתוך שבוע או שבועיים יהיה עימות חריף בשאלת הסגרים, כאשר נתניהו, המל"ל והשר אמיר אוחנה ידחפו לסגר מלא - בעוד גמזו, שנהנה מגיבוי מלא של בני גנץ, גבי אשכנזי וכחול לבן - מתנגד לסגר.
גמזו הוסיף שהסיכוי שנגיע עד סוף החודש לפחות מ-400 נדבקים ביום הוא נמוך, אך עדיין קיים: "אילו אמרתם לי שזו דרישה חד משמעית, הייתי אומר לכם לעשות סגר. האמצעים שאני מציע לא ייקחו אותנו לשם ב-1 בספטמבר. אבל אני חושב שבאופן הדרגתי זה יוריד את המספרים, וכמה שבועות לאחר מכן נהיה מתחת ל-400. אתם כממשלה צריכים להרשות לי לא להגיע למתחת ל-400 ב-1 בספטמבר". הוא ציין שעל פי המודל שהוא מגבש, מקומות שיסומנו כאדומים יגיעו עד לכדי סגר מלא או מגבלות משמעותיות.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתן גיבוי לגמזו, אבל עם סימן שאלה. נתניהו
(צילום: איתי בית און, לע״מ)
במל"ל הזהירו שמצב התחלואה עלול להחמיר בשל כמה גורמי סכנה שנכנסים בשבועות הקרובים: חידוש החתונות אחרי תקופת בין הזמנים והחזרה ללימודים. פרופ' אלי וקסמן, שמייעץ למל"ל, אמר שאם רוצים להבטיח ירידה דרסטית חייבים להטיל מגבלות כלליות ולא להסתפק במגבלות אזוריות. הוא דיבר על סגירת מסעדות, אתרי קניות ועוד.
לפני הדיון הביע השר אופיר אקוניס התנגדות לסגר, ואפילו לדיבורים על צעד שכזה. "יש לדחות על הסף את ההצעה לסגר סוף אוגוסט. די רק בשיח הציבורי אודותיו שהוא פגיעה קשה בכלכלה הישראלית ובמאות אלפי בעלי עסקים. על הקבינט להסיר את ההצעה הזאת מסדר יומו", אמר אקוניס.
בדיון העלה שר התרבות חילי טרופר דרישה לחידוש ענפי התרבות, וסוכם כי יתאפשרו מופעים במרחבים פתוחים בערים ירוקות על פי מתווה שיסוכם מול שר הבריאות.
להגדרת עיר כ"אדומה" יש שלוש משמעויות עיקריות. הראשונה היא הידוק הפיקוח על פינוי מבודדים וחולים למלוניות. השנייה היא שבמשפחה שבה חולה מאומת - כל בני המשפחה הגרעינית יהיו חייבים להיכנס לבידוד מלא. השלישית היא קביעת חבילות סיוע וחלוקת מזון לאותן משפחות, אך טרם נקבע התקציב לכך. במשרד הבריאות אומרים כי המטרה היא להפעיל את הפיקוח בשיתוף הרשויות המקומיות, אך אם רשויות מסוימות לא תשתפנה פעולה - המגבלות עליהן צפויות להיות חמורות יותר בהמשך. באשר למגבלות תנועה, פתיחת עסקים ומסחר - לא יחול שינוי גם בערים האדומות, וכמובן לא ביתר הערים.
המודל של גמזו יציג קריטריונים שישתנו לפי "צבע" העיר. לדוגמה, בעיר ירוקה תורשה התקהלות של עד 200 איש בשטח פתוח, ובאזור אדום יורשו רק 20 איש בשטח פתוח. גמזו ביקש עוד שבוע כדי לגבש את הקריטריונים המפורטים.

תוכנית הרמזור של גמזו כוללת מתן סמכויות וכלים לרשויות המקומיות ולפיקוד העורף כדי להתמודד עם תמונת התחלואה לפי חלוקה לצבעים: עיר אדומה עם רמת תחלואה גבוהה, עיר כתומה, עיר צהובה ועיר ירוקה. משרד הבריאות תומך במודל מעט שונה: ערים אדומות שעליהן יוטלו מגבלות קשות - וכל השאר ללא הגבלה.
גמזו סייר השבוע ברשויות חרדיות אדומות ואמר לראשיהן: "ברור לנו שאם אתם רוצים לצאת ממעמד של עיר אדומה אתם יודעים יותר טוב ממני איך לעשות את זה כי אתם שולטים בעיר שלכם הכי טוב. תגידו לי מה צריך בשביל לטפל בזה".
חלק מראשי הרשויות מתנגדים להוצאה של חולי קורונה למלוניות ומעדיפים להביא אוכל לבתים. את ההערות של ראשי הרשויות פועל המטה של גמזו לתרגם להצעות תכליתיות.
לפי נתוני משרד הבריאות שעודכנו אמש בסביבות השעה 22:00, עד אז אובחנו אתמול 1,385 ישראלים נוספים עם נגיף הקורונה. מאז אתמול בחצות נפטרו שלושה בני אדם ומספר המונשמים עלה ל-106. בבתי החולים מאושפזים 745 חולים, מהם 345 במצב קשה - מה שמצביע על המשך ההתייצבות במדד זה.
בתוך כך, בצה"ל הודיעו כי לאור הערכת מצב והתמתנות במגמת התחלואה בצבא, יחידות צה"ל יחזרו לסבב יציאות לחופשה על פי נהלי השגרה ותותר נסיעת חיילים ברכבת גם בסופי שבוע (איסור על נסיעה בימי ראשון וחמישי עדין בתוקף).
יואב זיתון ורן בוקר השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 20:53, 05.08.20