2 צפייה בגלריה
הארכת מעצר חורחה מריו מרטינס חשוד רצח בת זוגו אליזבת קרדונה
הארכת מעצר חורחה מריו מרטינס חשוד רצח בת זוגו אליזבת קרדונה
רצח בכוונת תחילה. הנאשם והקורבן
(צילום: אביגיל עוזי)
חורחה מריו מרטינס הורשע הבוקר (ג') ברצח בת זוגו לשעבר אליזבת קרדונה. מכיוון שהורשע לפי החוק הישן של עבירות ההמתה ברצח בכוונה תחילה, צפוי להיגזר עליו עונש מאסר עולם. ההחלטה התקבלה פה אחד על ידי שלושת שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב, סגן הנשיא גלעד נויטל, השופטת לימור ביבי והשופטת טלי חיימוביץ'.
מריו מרטינס (60), הואשם באפריל 2018 ברצח קרדונה (53) אמא לשניים, סמוך לעסק שניהלו בדרום תל אביב. לפי האישום הוא ביקש ממנה להגיע לעסק, ולקראת בואה ניתק את מצלמות האבטחה. קרדונה הקליטה בטלפון הנייד את התקיפה, שבסופה נרצחה, ונשמעה זועקת לעזרה. מריו התעלם ודקר אותה שמונה פעמים.

באותה הקלטה נשמעת המנוחה זועקת לעזרה, ואילו המשיב נשמע צועק "הורג אותך, הורג אותך, הורג אותך". לפי האישום שהוגש על ידי פרקליטות מחוז תל אביב, השניים נפרדו בנובמבר 2017 אחרי כמה שנות זוגיות. בתקופה זו גרו יחד בתל אביב, וניהלו בר-מסעדה ברחוב שלמה. הם המשיכו לעבוד יחד בעסק גם אחרי שנפרדו.
בארבעת החודשים שבין הפרידה לרצח התגלע ביניהם סכסוך הנוגע, בין היתר, לחלוקת הרכוש ולקשר של המנוחה עם אחרים. בכמה הזדמנויות מרטינס איים על אליזבת שירצח אותה. ב-28 במרץ החליט לעשות זאת. לפי האישום כדי להוציא את תוכניתו לפועל, הגיע מרטינס לעסק בסמוך לשעה 15:45. הוא התקשר לפרודתו וביקש ממנה להגיע.
לקראת הגעתה הוא ניתק את מצלמות האבטחה כדי שהרצח לא יתועד. כשהגיעה לעסק השניים התחילו לריב. במהלך הוויכוח היא לקחה את הטלפון הנייד של מרטינס ויצאה מהמקום. כעשר דקות לאחר מכן היא חזרה לעסק והנאשם דרש ממנה להחזיר לו את הטלפון. כשסירבה, לקח מרטינס סכין לחיתוך בשר והחל לדקור אותה. אליזבת ניסתה להגן על עצמה והכתה את הנאשם בראשו במפתחות. הוא הפיל אותה לקרקע והמשיך לדקור אותה בכל חלקי גופה שמונה פעמים.

במשפט טען הנאשם כי הכאתו על ידה גרמה לו דימום בראשו וחבלה. הנאשם טען כי בעקבות כך איבד את עשתונותיו והתנפל על המנוחה ובין השניים התפתח מאבק, במהלכו דקר אותה.
השופטת לימור ביבי קבעה: "הנאשם שינה גרסאותיו שוב ושוב ולמעשה בנושאים מרכזיים הנוגעים להלך האירועים, לא דבק באופן עקבי באף אחת מגרסאותיו, אלא שינה אותן וזאת, בהתאם לממצאים אשר הוצגו בפניו. הגרסאות אינן עולות בקנה אחד עם ראיות שונות ומגוונות אשר הוצגו בפני בית המשפט".
ביבי הוסיפה: "הנני סבורה כי שילוב של שלושה דברים - הקלטת האירוע, דו"ח נתיחת הגופה של המנוחה ועדותו של הנאשם – מלמד כי הלך האירוע אינו כגרסת הנאשם, אלא שהראיות תומכות בכך שהנאשם תכנן להוביל למותה של המנוחה עוד קודם למפגש". השופטים דחו את טענתו שקדם לרצח קנטור מצידה.
2 צפייה בגלריה
אליזבת קורדונה
אליזבת קורדונה
"חיכה שאתגייס". אליזבת קורדונה ובתה ולנטינה
(באדיבות המשפחה )
עו"ד עופר אשכנזי, שייצג את הנאשם מטעם הסניגוריה הציבורית אמר כי "לאחר שנלמד את הכרעת הדין נשקול את המשך צעדינו המשפטיים".
בתה של הנרצחת ועדים נוספים תיארו סמוך לאישום מערכת היחסים העכורה ששררה בין הרוצח לקורבן, ואת איומיו לרצוח אותה בתקופה שקדמה לאירוע הקשה. אחרי הרצח סיפרה ולנטינה בתה של אליזבת ל-ynet: "אני חושבת שהוא חיכה שאתגייס כדי לעשות את זה".
לדבריה, "הוא ידע שאם אהיה במקום לא אתן לו לפגוע בה. קשה לי מאוד להמשיך בצבא עכשיו, אני שבורה, אך מצד שני אני יודעת שהצבא היה חשוב לה והיא הייתה גאה מאוד לראות אותי על מדים". הרצח היה יום אחרי שהתגייסה לצה"ל.
"הכתובת ממש הייתה על הקיר", אמרה ולנטינה על הקשר בין אמה לנאשם ברצח. "הוא כל הזמן אמר לאמא שלי 'אני ארצח אותך'. הם היו ביחד חמש שנים וכל הזמן רבו. היא עזבה אותו לכמה חודשים, אבל הוא היה אובססיבי ועקב אחריה כל הזמן".