1 צפייה בגלריה
מסכה ומגן פנים
מסכה ומגן פנים
מסכת הפנים מול מגן הפנים
(צילום: shutterstock)
במשרד הבריאות שוקלים להתיר עטיית מגן פנים שקוף במקום מסכת פנים כאמצעי מיגון מפני קורונה. כך נודע ל-ynet.
הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) קיים באחרונה דיון בנושא, ובקרוב הוא צפוי לגבש מסקנה סופית ולהגישה למנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי.
כיום, לפי הנחיות משרד הבריאות, ישנה חובה לעטות מסכת פנים בלבד בחללים שאינם בית המגורים ובכל יציאה מהבית. ואולם, תחושת האי נוחות של רבים בעקבות עטיית המסכה לאורך זמן וביתר שאת בחודשי הקיץ, לצד מגבלות בדיבור בזמן עטיית המסכה, הביאו את הצוות לחיפוש אחר פתרונות נוספים שיבטיחו הגנה מפני הידבקות בנגיף.

"דיברנו על זה בשבועות האחרונים", אמר ל-ynet אחד מחברי הצוות. "יש קושי רב לחלק גדול מהציבור לעטות את המסכה לאורך זמן וחשבנו על פתרונות נוספים. יש אפשרות שנמליץ בקרוב על מגן הפנים כתחליף למסכה".
ברקע הדברים יצוין כי שימוש במגן פנים נעשה כבר בבתי ספר בשנת הלימודים הקודמת. מורים רבים השתמשו בהם במהלך הלימודים.

"יכול להיות כתוספת, לא במקום"

עם זאת, במערכת הבריאות יש גם מתנגדים להחלפת המסכה במגן הפנים. "מגן פנים יכול להיות כתוספת למסכת פנים, אבל לא במקום", אומרת פרופ' מרים וינברגר, יו"ר האיגוד הישראלי למחלות זיהומיות ומנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא.
היא הוסיפה: "זה מגן מפני טיפות שבאות באופן ישיר אך לא במקום אלו שבאות מהצדדים. צריך משהו שהוא מותאם וסוגר את דרכי הנשימה. זה לא מותאם ולא סוגר את דרכי הנשימה. ההגנה הכי טובה היא המסכה. הרסיסים הטיפתיים יכולים לפגוש את מגן הפנים ומתפזרים החוצה, ובטח בחללים סגורים. לכן אני לא הייתי ממליצה על מגן הפנים כתחליף".
המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) טרם שינה את עמדתו באשר למגן הפנים ולא ממליץ עליהם כתחליף למסכת פנים. הסיבה לכך היא שאין מספיק ידע והוכחות באשר ליעילות מגני הפנים. "מגן הפנים מספק הגנה בראש ובראשונה על העין", נכתב בעמדת ה-CDC בנושא. "בשלב הזה עוד לא ידוע מהי רמת ההגנה שמגן הפנים מספק לאנשים ליד מי שעוטה אותם מפני רסיסים טיפתיים".