שוויונית? לא בדיוק: ממשלת הליכוד וכחול לבן נבנתה על בסיס עקרון הפריטטיות, השוויוניות, אבל לגוש הליכוד יש כיום יותר שרים מלכחול לבן, מה שמאפשר להם למעשה להעביר כעת כל החלטה שירצו. כך יוצא, שגם אם ישראל אכן תלך לבחירות בפעם הרביעית תוך כשנה וחצי, בממשלת מעבר יהיה לליכוד רוב של שרים - וגם בה יוכלו להעביר כל החלטה, גם אם בכחול לבן יתנגדו לה.
עובדה זו היא גם הסיבה שבכחול לבן מתעקשים על אישור תקנון הממשלה, שהוא למעשה המסמך היחיד שמעגן חוקית את מערכת הכוחות השוויונית עליה הוחלט בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ.
אתמול, ועל רקע המתיחות הגוברת בין שתי המפלגות, בוטלה ישיבת הממשלה שהייתה אמורה להתקיים היום. בליכוד תלו את ביטול הישיבה ב"סירוב כחול לבן להעלות לסדר היום את תוכנית הסיוע הכלכלית". מנגד, בכחול לבן אמרו כי "זו לא הפעם הראשונה שבה הליכוד לא עומד בהתחייבותו, וכל תירוץ אחר הוא שקר מוחלט לציבור הישראלי".
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ארכיון. נתניהו וגנץ בישיבת ממשלה
(צילום: רויטרס)
השינוי במצבת השרים אירע לאחר חתימת ההסכם הקואליציוני. בליכוד ביקשו אז באופן זמני למנות עוד שלושה שרים על מנת להשקיט את המחאות במפלגה בעקבות ההסכם ומיעוט התפקידים היחסי אל מול כחול לבן.
בכחול לבן נתנו את הסכמתם למהלך, אולם מאז השרים נותרו בתפקידם ותקנון עבודת הממשלה שאמור היה להסדיר את היחסים לא אושר. כך יוצא שהליכוד נהנה כיום מרוב בממשלה וימשיך ליהנות ממנו גם בממשלת המעבר.
בכחול לבן אומרים שבליכוד מתחמקים בכוונה כבר תקופה ארוכה מלהעלות את התקנון לאישור, ואילו בליכוד טוענים שהנוסחה שגובשה על ידי כחול לבן אינה מקובלת עליהם.

כך או כך, המחלוקת סביב הנושא - ושבגללה גם בוטלה ישיבת הממשלה - מתווספת למחלוקת הגדולה על תקציב המדינה ולטענות לפיהן נתניהו נמנע מלקיים את חלקו בהסכם ולא מתכוון לכבד את הרוטציה. זאת גם הסיבה לדברי כחול לבן שראש הממשלה מתעקש על תקציב חד שנתי, שיאפשר לו בעוד כמה חודשים לפזר את הכנסת, לפני הגשת התקציב הבא.
שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר, התייחס הבוקר בטוויטר לאי כינוס ישיבת הממשלה: "ישיבת הממשלה לא מתכנסת כי כחול לבן מתעקשת על יציבות כלכלית ופוליטית - תקציב עד סוף 2021 וממשלה שוויונית שטובת אזרחי ישראל בראש מעייניה, לא חישובים אישיים שמובילים לבחירות תחת משבר".
בליכוד מעריכים שנתניהו יקדיש את הימים הקרובים לבחינת האפשרות להקים ממשלת 61 מבלי לפזר את הכנסת. בכחול לבן, לעומת זאת, מתמודדים ביומיים האחרונים עם לחצים חדשים-ישנים להעביר את חוקי השחיתות שימנעו מנאשם המתמודד ברשימה לכנסת להרכיב ממשלה. זאת על מנת לחסום את נתניהו בבחירות הקרובות מלהתמודד. בכחול לבן לא גיבשו דעה בעניין החקיקה הזאת. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ כבר הודיע שיניח את החוק בימים הקרובים וגם ביש עתיד הודיעו שיקדמו אותו אם המערכת תצעד לבחירות ומצפים מכחול לבן לתמוך.