1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
ארכיון. בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: טל שחר)
המשבר סביב אישור תקציב המדינה הגיע בצהריים (יום א') לטונים גבוהים בקבינט הקורונה. בסוף הישיבה ביקש שר הכלכלה עמיר פרץ להעלות לדיון את נושא הסיוע למשק שלא היה על סדר היום. שר האוצר ישראל כץ העיר שלא מאשרים את התוספת לתקציב, גנץ זעם ונתניהו עקץ בתגובה: "שמישהו יגביר בבקשה את הווליום".
בישיבה לא נקבעו מגבלות חדשות, רק התאמות של התו הסגול לחקיקה. בשלב מסוים הציג השר פרץ את המתווה לפיצוי קבוע לעסקים שהמדינה מגבילה אותם וביקש לשים את חילוקי הדעות בצד: "אני הגעתי לכאן כדי לסייע ולא כדי לריב. בכל מה שקשור להחלטות פוליטיות אני לא חושב שזה המקום לנהל את הדיון, אבל לא יכול להיות מצב של חלוקה, שבה צד אחד נותן וצד אחד שמגבילים". שר האוצר ישראל כץ הרים את קולו: "יש את מתווה ההאצה שלי. אני לא מסכים לתוכנית הזאת".
בתגובה נתן גנץ גיבוי לפרץ ואמר: "זה המתווה שיהיה". כץ השיב לו: "תאשר להביא מיד לאישור הממשלה את תוכנית הסיוע לציבורים נזקקים ולהאצת תשתיות במשק בסך 8.5 מיליארד שקל שאותה אישרנו בממשלה והעברנו בחקיקה בכנסת. פרטי התוכנית סוכמו עם נציגיך ואין שום סיבה לעכב אותם ולפגוע בציבורים נרחבים".
הטונים עלו ואז הרים השר גנץ את קולו ואמר: "מהיום הראשון אתם פשוט לא עומדים בהסכמים. חתמנו על הסכם לתקציב דו-שנתי. איך אתם חותמים על הסכמים ואז עובדים על תקציב חד-שנתי? מלכתחילה עבדתם על תקציב חד-שנתי".
נתניהו לא נותר חייב. אחר כך אמר ברשתות החברתיות כי "אסור ללכת לבחירות, חייבים תקציב עכשיו כדי שנזרים עוד ועוד כספים לאזרחי ישראל".
שרים מהליכוד אמרו אחר כך שגנץ היה ב"התפוצצות מוחלטת. ממש אובדן עשתונות".

נתניהו, שטען כי העביר יותר תקציבי מדינה מכל מנהיג עולמי מכהן, הוסיף: "חייבים תקציב שנתי מיידי כדי לדאוג לפרנסת אזרחי ישראל. גנץ, אזרחי ישראל לפני הכול - תאשר את התקציב עוד היום". הוא ציטט את ראש המועצה הלאומית לכלכלה, הפרופ' אבי שמחון, שאמר: "אני וכל צמרת משרד האוצר תומכים בתקציב חד-שנתי - זה הדבר הנכון לעשות".
ראש המל"ל מאיר בן שבת הציג נתונים שמהם עולה שיש ירידה במספר הנדבקים היומי. הוא ציין שאם לא יאושררו המגבלות הקיימות, מחר יפקע מועד התקנות ולא ניתן עוד יהיה להטיל מגבלות. שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר שהירידה במספר הנדבקים נובעת מהירידה במספר הבדיקות בסופ"ש.
אחר הצהריים תתקיים ישיבה בנושא המתווה לפתיחת מוסדות התרבות. מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי, אמר שהתקנות לחללים סגורים תהיינה תקפות גם במקרה זה, כלומר - לפי תוכנית מצפן ניתן יהיה בערים הירוקות לקיים התקהלות של 200 איש בחלל סגור.




בליכוד ובכחול לבן מתבצרים בימים האחרונים בעמדתם בנושא התקציב - ומערכת בחירות נוספת, בעיצומו של משבר הקורונה, הופכת לתרחיש מציאותי. ישיבת הממשלה שאמורה הייתה להתקיים היום בוטלה רשמית, ובליכוד תלו זאת ב"סירוב כחול לבן להעלות לסדר היום את תוכנית הסיוע הכלכלית". מנגד, בכחול לבן אמרו כי "זו לא הפעם הראשונה שבה הליכוד לא עומד בהתחייבותו, וכל תירוץ אחר הוא שקר מוחלט לציבור הישראלי".
נתניהו ציטט בצהריים בחשבון הטוויטר שלו את ראש המועצה הלאומית לכלכלה, הפרופסור אבי שמחון, שלפיו "אני וכל צמרת משרד האוצר תומכים בתקציב חד-שנתי - זה הדבר הנכון לעשות".
בתגובה עקצה אותו השרה לנושאים אסטרטגיים, אורית פרקש-הכהן, מובילת נושא התקציב מטעם כחול לבן: "כדאי ש'פרופסור' שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלת בחירות ולפגיעה בדירוג האשראי של מדינת ישראל, ישיב בדחיפות לאקדמיה את תוארו בכלכלה עד שיסיים את תפקידו". היא חתמה את הציוץ באייקון של אף ארוך.
מוקדם יותר אמרה ח"כ קטי שטרית (הליכוד) באולפן ynet: "אנחנו לחלוטין לא מעוניינים במערכת בחירות. קל מאוד להאשים את ראש הממשלה, אבל מה שרואים כרגע זה שיש תוכנית כלכלית שצריך להעביר בהקדם, ובכחול לבן מסרבים להעלות אותה לסדר היום". מנגד אמרה השרה מירה כהן (כחול לבן) באולפן ynet: "אם מישהו באמת רוצה אחדות ולא ללכת לבחירות, הוא מכבד הסכם. אנחנו ממלאים את ההסכם גם כשזה לא נוח לנו".
בהכנת הכתבה השתתפה מורן אזולאי