ב-13 באוגוסט הוכרז ההסכם עם איחוד האמירויות. ב-11 בספטמבר בחריין וישראל נרמלו את היחסים. ב-23 באוקטובר נחשף ההסכם עם סודן ובשבוע שעבר, ב-10 בדצמבר, הגיע התור של מרוקו. ארבע מדינות מוסלמיות כוננו יחסים עם ישראל, והמשותף לכולן הוא זהות המתווך - צעיר בן 39, שקומיקאים אמריקנים רבים צחקו על חשבונו במשך שלוש שנים, ג'ארד קושנר.
בכתבה מקיפה בסוכנות הידיעות הצרפתית (AFP) תואר כיצד הצליח חתנו ויועצו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במקום שבו קודמיו כשלו - זמן קצר לפני שהוא ואביה של רעייתו מפנים את המקום לממשל הדמוקרטי של ג'ו ביידן.

5 צפייה בגלריה
המשלחת
המשלחת
ג'ארד קושנר. כבר לא ידוע רק בזכות אשתו וההסתבכויות של אביו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
כחלק מההסכם שאליו הם הגיעו יימכרו מטוסי קרב חמקנים לאיחוד האמירויות, מרוקו זוכה בהכרה בסכסוך טריטוריאלי שארך עשרות שנים וסודן יוצאת מרשימת המדינות תומכות הטרור של ארה"ב. מדינות ערב משיגות פתאום יעדים ארוכי טווח כחלק מהסכם על נורמליזציה עם ישראל, הישג של הרגע האחרון עבור הדיפלומטיה הלא-שגרתית שהוביל קושנר עבור טראמפ.
ב-AFP נכתב כי "קושנר, שרבים לעגו לו והיה ידוע בעיקר בגלל אשתו המפורסמת, עסקאות נדל"ן בעייתיות והתקופה הקצרה שבה שהה אביו בכלא, הצליח להשיג פריצות דרך היסטוריות, אותם 'הסכמי אברהם'".
"הנשיא טראמפ בחר בגישה לעומתית", אמר קושנר לעיתונאים ביום חמישי, כשהכריז על ההסכם עם מרוקו. הוא אמר כי הסכסוך הישראלי-ערבי "נותר מאחור במשך זמן רב עקב חשיבה ישנה ותהליך תקוע".
5 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
טקס החתימה על הסכמי אברהם בבית הלבן, בספטמבר האחרון
(צילום: AFP)
בעלי ותק בדיפלומטיה מזרח תיכונית הסכימו כי קושנר פעל היטב ובמהירות לאחר שאיחוד האמירויות הביעה הסכמה ראשונית להכיר בישראל. "הייתה לו את הסמכות והוא היה חכם מספיק כדי לפתח יחסים אישיים. בהחלט מגיע לו קרדיט על ניצול ההזדמנות", אמר דניס רוס, ששימש כשליח האמריקני לאזור בתקופתו של הנשיא ביל קלינטון.
בכתבה ב-AFP צוין שקושנר, שנחשב לחבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבר נורמות אמריקניות בנות עשרות שנים של ניהול שיחות שלום במזרח התיכון. לאחר שטראמפ העניק לנתניהו את ברכתו לספח חלקים מיהודה ושומרון, הזהיר קושנר בריאיון ל-CNN את הפלסטינים – שהוצעה להם מדינה מוגבלת – באומרו: "אל תדפקו עוד הזדמנות כמו שפספסתם כל הזדמנות אחרת שהייתה לכם בעבר".
טראמפ נתן לקומיקאים חומר לעבוד איתו כשמינה את קושנר לאחראי כל – מהמזרח התיכון ועד התמכרות למשככי כאבים – אבל בעולם הערבי סידורים משפחתיים כאלה הראו שהוא מדבר מטעם הנשיא. "במזרח התיכון, מה שהנושאים ונותנים צריכים הוא סמכות", אמר רוס. קושנר עבד בשקט ולרוב עקף את מחלקת המדינה, שהדיפלומט הבכיר שלה במזרח התיכון נשאל בסוף 2019 על תרומתו לתוכנית טראמפ, וענה "כלום".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו פגישה עם ג'ארד קושנר ו ג'ייסון גרינבלט ב ירושלים
בנימין נתניהו פגישה עם ג'ארד קושנר ו ג'ייסון גרינבלט ב ירושלים
נתניהו וקושנר בירושלים. הסאטיריקנים לא ציפו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
קושנר נסע למרוקו לארוחת סיום צום הרמדאן עם המלך והחליף מסרים בוואטסאפ עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. בבחריין הוא כינס בשנה שעברה אנשי עסקים ממדינות המפרץ לארוחות ערב וקוקטיילים במלון פאר, בעת שהם דנו לכאורה בהזדמנויות עסקיות עבור הפלסטינים – שהחרימו את האירוע.
בתחילה ראה קושנר את הבטחות מדינות המפרץ להענקת כספים כדרך ללחוץ על הפלסטינים להסכים לתנאי ישראל לשלום. הדרך הזו כשלה. אבל באמצע 2020 נסיך הכתר באיחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד, שתואר על ידי נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה כמנהיג "הכי מבין עניין" במדינות המפרץ – פנה אליו במטרה לשנות את הדינמיקה לחלוטין: נתניהו יבטל את תוכנית הסיפוח שלו. איחוד האמירויות, בתמורה, תהפוך למדינה הערבית הראשונה זה 25 שנה שמכירה בישראל, ותקבל את הזכות לקנות מטוסי F-35 חמקנים אמריקניים.
"זו הייתה יוזמה שהאמירויות הובילו אבל שהממשל - וצריך לתת לו קרדיט על כך - מיהר לחבק", אמר דיוויד מקובסקי, מומחה לסכסוך הערבי-ישראלי במכון וושינגטון.
5 צפייה בגלריה
ג'ראד קושנר בביקור בסעודיה. טובה תחת טובה
ג'ראד קושנר בביקור בסעודיה. טובה תחת טובה
ג'ראד קושנר בביקור בסעודיה. טובה תחת טובה
(צילום: AP)
מקובסקי הוסיף שהיו עוד גורמים חשובים פרט לטראמפ וקושנר שהובילו לפריצת הדרך: במדינות המפרץ חששו מנסיגה של המחויבות האמריקנית כלפיהם, לצד ההשפעה הגוברת של איראן, והיו מודעים היטב לעליונות הטכנולוגית של ישראל.
מדיניות "טובה תחת טובה" של טראמפ זכתה לביקורת לא מעטה, כשהדמוקרטים מתנגדים למכירת מטוסי F-35 וחלק מהרפובליקנים כועסים על ההכרה בריבונות מרוקו על סהרה המערבית. אבל בכתבה צוין כי ישראל של נתניהו לא התנגדה למכירת החמקנים, וראתה זאת כתחילתו של עידן חדש. מקובסקי ציין כי לפחות בנוגע למדינות המפרץ, ההכרה שלהן בישראל עומדת על קרקע יציבה. "אני לפחות מקווה שהממשל החדש יעשה זאת עם טוויסט, ויראה אם יש גם משהו בנושא הפלסטיני", אמר.
5 צפייה בגלריה
רגע נדיר ב-2017. קושנר עם אבו מאזן
רגע נדיר ב-2017. קושנר עם אבו מאזן
רגע נדיר ב-2017. קושנר עם אבו מאזן
(צילום: gettyimages)
בינתיים, אתמול נפגש נתניהו עם היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית רוברט אובריאן ואמר כי האמריקנים וישראל עובדים בשיתוף פעולה הדוק יותר מאי פעם. "הסכמי אברהם הובילו לפריצות דרך היסטוריות לשלום עם ארבע מדינות ערביות - איחוד האמירויות, בחריין, סודן ולאחרונה גם מרוקו. זה הביא להתרגשות עצומה בישראל. ישראלים ניצבים כעת מול דילמה קשה לאן לנסוע, לדובאי או למרוקו", אמר נתניהו.
"אף אחת מפריצות הדרך האלו לא היו מתאפשרות לולא השותפות, המעורבות הפעילה והנהגתו של הנשיא טראמפ וצוותו. אז שוב אני אומר: תודה לך הנשיא טראמפ", הודה נתניהו - שאתמול הסיר מעמוד הטוויטר שלו את תמונתו עם נשיא ארצות הברית היוצא. "בנוסף לכך, הממשל של הנשיא טראמפ הציע את התכנית המציאותית הראשונה לשלום ישראלי-פלסטיני. זאת התכנית הראשונה מסוגה שמתייחסת בכובד ראש לאינטרסים הלאומיים והביטחוניים של ישראל ומביאה אותם בחשבון. משום כך, אני חושב שבהמשך הדרך, היא תהיה התכנית היחידה שתיושם".
נתניהו שוב העביר מסר לביידן, שאנשיו אמרו לא פעם כי אינם פוסלים חזרה להסכם הגרעין עם איראן. "כל עוד איראן תמשיך להכניע ולאיים על שכנותיה, כל עוד היא תמשיך לקרוא להשמדתה של ישראל, כל עוד היא תמשיך לממן ולחמש ארגוני טרור באזור וברחבי העולם וכל עוד היא תמשיך במירוץ שלה להשיג נשק גרעיני ואמצעי שיגור, אסור לנו לחזור למצב של עסקים כרגיל עם איראן", אמר ראש הממשלה. "היום איראן היא הבריון השכונתי. אם לא נעצור אותה, היא תהפוך לבריון עולמי שיסכן את כולם".
פורסם לראשונה: 22:31, 13.12.20