יישומון הקורונה של משרד הבריאות לא עונה על הציפיות: למרות מאמצי השיפור לעומת גרסאות קודמות, יותר אנשים הסירו את יישומון "המגן 2" מאשר התקינו אותו. כך עולה ממסמך עדכון בנושא שהעביר משרד הבריאות לוועדת החוץ והביטחון ושהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות".
3 צפייה בגלריה
אפלקציית "המגן" של משרד הבריאות
אפלקציית "המגן" של משרד הבריאות
אפלקציית "המגן" של משרד הבריאות
(באדיבות משרד הבריאות)
לפי המסמך, בשבוע שבין יום רביעי 29.7 ליום רביעי האחרון הורידו את היישומון 71,600 איש והסירו אותו 74,137 איש. התוצאה: נכון ליום רביעי שעבר ישנם 907,693 משתמשים בכל הגרסאות של יישומון "המגן". כתוצאה מהכישלון, במשרד הבריאות החליטו להקפיא בשלב זה את הקמפיין להתקנת היישומון. "ביום 31.7.20, לאור תוצאות מאכזבות של קמפיין ההורדות והטלוויזיה עד אותו מועד, כאשר נוצר הרושם של הסרות רבות יותר מבעבר, הוחלט על עצירת הקמפיין לביצוע הערכת מצב", מסר משרד הבריאות.
במסמך מודה לראשונה משרד הבריאות בשורת הבעיות והתקלות שגרמו, לטענתו, לדחיית היישומון על ידי הציבור שרואה בו את "האח הגדול". בין הבעיות שנמנו: צריכה גבוהה של הסוללה ותהליך הרשמה ארוך במיוחד (משתמשי האייפון נאלצים לעבור לא פחות מ-12 מסכים עד שהם משלימים את הליך ההרשמה ובאנדרואיד מספר המסכים עומד על שמונה), היעדר אמון מצד הציבור וחששות מפגיעה בפרטיות.
3 צפייה בגלריה
צבי האוזר
צבי האוזר
מכנס דיון דחוף. ח"כ האוזר
(צילום: עידן ארבל )
בעקבות הנתונים זימן יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ), דיון דחוף בנושא כישלון היישומון. בנוסף, הוועדה תדון מחר (יום שני) בקיצור תקופת הבידוד לאנשים שנחשפו לחולים מאומתים מ-14 ל-12 ימים. "אם הממשלה רוצה להמשיך לעשות שימוש באיכוני השב"כ היא תצטרך עד יום שלישי לקבל החלטה בנושא", אמר האוזר. "אם ההחלטה הזו תתקבל מבלי שהבידוד יקוצר ביומיים אנחנו לא נוכל לאשר את המשך השימוש באיכוני שב"כ ואת הפגיעה הלא מידתית באנשים ובמשק".
בינתיים, ועדת השרים לבחינת הסתייעות בשב"כ לצמצום התפשטות הקורונה בראשות שר המודיעין אלי כהן החליטה הבוקר פה אחד להמליץ לממשלה על הארכת איכוני השב"כ בשלושה שבועות נוספים החל מ-11 באוגוסט. הנושא יובא לאישור הממשלה ולאחר מכן לוועדת חוץ וביטחון.
משרד הבריאות לא רצה לקשור את סוגיית המשך הארכת האיכונים של שב"כ לקיצור ימי הבידוד. ואולם השרים הגיבו שהכלי של השב"כ הוא זה שמכניס מאות אלפי אנשים לבידוד, כאשר מה שמצופה ממשרד הבריאות זה להציג את הנתונים - כמה אנשים נדבקים ביום ה-13 וה-14 ומפתחים תסמינים. אם השיעור אפסי - אין הצדקה לימי בידוד אלה. זאת, מעבר לכך שמדובר בחסכון של מאות אלפי ימי עבודה למשק.
סוכם שהשבוע יציג משרד הבריאות את עבודת המטה המקצועית לעניין קיצור זמן הבידוד. שרים בוועדה אמרו בתום הדיון כי תקופת הבידוד צפויה להתקצר מ-14 ל-12 חרף "גרירת הרגליים של משרד הבריאות".
במהלך הדיון דווח כי השב"כ יכול להנפיק מפות חום שיפרטו את תמונת התחלואה בישראל ויתנו התראות על אזורים שצפויים להיות אדומים. אלא שעל רקע סוגיות משפטיות לא ברור אם ניתן להשתמש בכלי הזה על פי החקיקה הקיימת ויתכן ויצטרכו חקיקה חדשה, ככל שיחליטו לעשות את זה.

במשרד המשפטים מתעקשים: איכון שב"כ פוגע בפרטיות

במקביל, הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים שבה ומתריעה בפני שרי הממשלה והציבור שהשימוש ביכולות הטכנולוגיות של שב"כ לצורך איכון איתור חולי קורונה ומי ששהה בקרבתם עלול לגרום לפגיעה קשה בפרטיות. הרשות, ממליצה לפיכך לאתר ולהשתמש באמצעים חלופיים מידתיים, אשר יוכלו לשמש לטווח ארוך, גם בעתות גאות ושפל של המגפה.
3 צפייה בגלריה
הודעה על טעות בבקשת כניסה לבידוד
הודעה על טעות בבקשת כניסה לבידוד
הודעה על טעות בבקשת כניסה לבידוד
בחוות דעת שנשלחה לקבינט הקורונה הרשות מדגישה שהיא סומכת על יישומון "המגן 2" שהושק לאחרונה, שאותו בחנה ואשר פותח באופן השומר על עקרונות עיצוב לפרטיות, וקוראת לנקוט כל אמצעי לטובת הטמעתו בקרב הציבור. הרשות מדגישה כי יעילותו מחייבת השקעה מיידית של מרב המשאבים והמאמצים בקמפיין שיווקי והסברתי מאסיבי שאליו יש לגייס את בכירי מקבלי ההחלטות במדינה וכן מובילי דעת קהל.
הרשות מציינת שיותר ממחצית מההשגות שהוגשו על ידי מי שקיבל הודעה על חובת בידוד באמצעות מנגנון השב"כ, התקבלו והובילו לשחרור מבידוד. בנוסף, כ-4.3% בלבד ממי שקיבלו הודעה על חובת בידוד באמצעות מנגנון השב"כ, אובחנו בסופו של יום כחולים. מבין כלל החולים שאובחנו בישראל מאז חודש השימוש במנגנון השב"כ בראשית יולי, כשליש בלבד אותרו קודם לכן על ידי מנגנון השב"כ, כשליש אותרו באמצעות חקירה אפידמיולוגית, וכשליש נוסף כלל לא אותרו כמגעים לפני שחלו. קיים ספק ממשי האם התועלת שבכלי מצדיקה כיום את הפגיעה הדרמטית בפרטיותם של כלל תושבי ישראל, על ידי איכון קבוע של תנועתם במרחב.
השתתפו בהכנת הכתבה: אדיר ינקו, טובה צימוקי, איתמר אייכנר וגלעד מורג