מתאם הלוחמה בטרור במחלקת המדינה האמריקנית, נייתן סיילס, אמר הלילה (בין חמישי לשישי) כי ארגון חיזבאללה מאחסן בכמה מדינות אירופיות אמוניום חנקתי, חומר כימי שיכול לשמש להכנת חומרי נפץ. לדבריו, אנשי חיזבאללה באירופה העבירו את החומר מאז שנת 2012 בין בלגיה לאיטליה, צרפת, בלגיה, יוון, ספרד ושווייץ.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
6 צפייה בגלריה
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
תיעוד רגעי הפיצוץ בנמל בביירות
נסראללה והפיצוץ. החומר מחכה לפקודה מאיראן?
סיילס הוסיף כי להערכת ארה"ב, חיזבאללה עדיין מאחסן באירופה את החומר, שגרם לפיצוץ האדיר שהרעיד את בירת לבנון ביירות בחודש אוגוסט האחרון. אמוניום חנקתי משמש בדרך כלל לדישון חקלאי. עם זאת, הוא גרם בעבר לכמה פיצוצים, חלקם אף גבו את חייהם של עשרות עד מאות בני אדם. דוגמה חיה לכך, כאמור, היא הפיצוץ בביירות, שהותיר חורבן ברחובות הבירה הלבנונית והוביל למותם של יותר מ-180 בני אדם.
לדברי הבכיר במחלקת המדינה, שלא הציג ראיות לטענותיו, ארה"ב מאמינה שחיזבאללה מעביר את החומר ברחבי אירופה תוך שהוא מסווה אותו בערכות עזרה ראשונה ובשקיות קירור. הוא ציין כי האמריקנים מעריכים שלפי שעה, החומר נמצא ביוון, איטליה וספרד.
6 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה שקית שקיות קירור עזרה ראשונה
אילוס אילוסטרציה שקית שקיות קירור עזרה ראשונה
שקית קירור. הפעילים כנראה העבירו את החומר בכאלה
(צילום: shutterstock )
"למה שחיזבאללה יאחסן אמוניום חנקתי על אדמת אירופה?", תהה סיילס. "התשובה ברורה: חיזבאללה הציב את החומר הזה כדי שישמש לביצוע פיגועים ברגע שפטרוניו בטהרן יסברו שזה חיוני". את הדברים אמר בוועידה מקוונת שקיים הוועד היהודי-אמריקני, AJC. הוא קרא למדינות באירופה ובעולם להחרים את חיזבאללה ולאסור את פעילות הארגון בשטחן.
ארה"ב רואה בחיזבאללה ארגון טרור מאז שנת 1997, אולם מדינות רבות עורכות הבחנה בין הזרוע הפוליטית של הארגון השיעי לבין הזרוע הצבאית שלו. האיחוד האירופי, לדוגמה, רואה בזרוע הצבאית של חיזבאללה ארגון טרור, אולם לא מכיר בזרוע הפוליטית של הארגון כמעורבת בטרור. כמה מדינות באירופה דוגמת גרמניה ובריטניה הוציאו את פעילות חיזבאללה אל מחוץ לחוק בשטחן.
6 צפייה בגלריה
הריסות  פיצוץ נמל ביירות לבנון
הריסות  פיצוץ נמל ביירות לבנון
ההריסות בביירות אחרי הפיצוץ
(צילום: AFP)
סיילס מתח ביקורת על ההבחנה שעורכות מדינות שונות בין הזרועות של חיזבאללה. "מדובר בארגון מאוחד שאי אפשר לחלק אותו לזרוע צבאית וזרוע פוליטית כביכול", הוא אמר. "הארגון יכול לגייס כספים ואנשים אם לא יוחרם. זה ארגון אחד, ארגון טרור". עוד טען כי "חיזבאללה מהווה סכנה ברורה וקיימת לארה"ב בימים אלה. הוא גם מהווה סכנה ברורה לאירופה כיום".
בשנה שעברה נחשף בבריטניה כי כוחות הביטחון של המדינה פשטו בשנת 2015 על מפעלים סודיים של חיזבאללה בצפון-מערב לונדון שבהם אוחסנו טונות של אמוניום חנקתי. לפי דיווח ב"טלגרף" הבריטי, אנשי חיזבאללה הטמינו במפעלים אלפי שקיות קירור שהכילו את החומר. הפשיטה, לפי הדיווח, התרחשה חודשים ספורים לאחר חתימת הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות. בהמשך, אישרו בכירים ישראלים כי המוסד הוא זה שהעביר לידי המודיעין הבריטי את המידע על המפעלים.