בחודשים האחרונים פועלים בחברה להגנת הטבע לביטול הציד הספורטיבי בישראל. בשבוע שעבר פרסמנו כאן ב-ynet תיעוד של ציידים כשהם יורים למוות בתורים מצויים, ציפור בסכנת הכחדה. הבוקר (יום ד') הציפורים אולי יכולות לנשום לרווחה, לאחר שהשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הנחתה לאסור את ציד התור המצוי והשליו הנודד באמצעות צו מיוחד.
ממחקר שיזמה רשות הטבע והגנים לעניין השליו הנודד, עולה כי צפיפות הקינון של מין זה בישראל נמוכה וגודל האוכלוסייה קטן ביותר. כמו כן, לאור מידע מצטבר בדבר ירידה חדה, משמעותית ועקבית של אוכלוסיית המין תור מצוי בשני העשורים האחרונים. ברשות הטבע והגנים אמרו כי הנתונים העדכניים מצביעים על ירידה של כ-30% במספרם של התורים המקננים בישראל, ובאוכלוסייה הנודדת הירידה במספרם היא משמעותית אף יותר.
לפי עמדת המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, המתבססת על מחקר שביצעה רשות הטבע והגנים, אין להתיר ציד של התור המצוי - מין הנמצא בסיכון ברמה העולמית, וגם לא של השליו הנודד - ועל כן יש לפעול להוריד את שניהם מרשימה זו.
מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה להודעה: "החברה להגנת הטבע מברכת את השרה גמליאל על החלטה חשובה, למען הטבע הישראלי, למען חיות הבר ולמען כולנו, החלטה שבזכותה נזכה לצפות בתורים ובשלווים, גם בשנים הבאות. החלטת השרה אינה מובנת מאליה והיא מגיעה אחרי שנים רבות מדי, שבהן לא נעשה מספיק להגנת חיות הבר בישראל, מפני ציד מיותר ואכזרי".
2 צפייה בגלריה
ציד תור מצוי
ציד תור מצוי
ציד תור מצוי
(צילום: ירון צ'רקה)
יונתן מירב, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע, הסביר השבוע בריאיון באולפן ynet למה יש לאסור "ציד ספורטיבי" בישראל של חיות בר. "אנחנו באמת מאמינים שבשנת 2020 בישראל, מדינה עם מודעות שמירת טבע גבוהה, אין מקום לציד הספורטיבי הזה. לאותו ציד של ציפורי בר למיניהן", הוא אמר. "זה באמת ציד רק לשם ציד. פעם, בעבר, אנשים צדו עבור חלבון שיהיה להם מהל אכול. היום בעזרת השם כבר לא צריך לצוד בשביל לאכול והציד הוא בהחלט למטרות ציד, למטרות הנאה ופנאי"
הצייד חגי כספי מציג תמונה שונה לחלוטין. "ציד הוא לא ספורט, ציד בפירוש אינו ספורט והמונח 'ציד ספורטיבי' הוא מונח שנקבע על ידי כל אוהבי הטבע – אנחנו אוהבים טבע לא פחות מכם. ציד הוא מורשת, ציד הוא דרך להביא בשר טרי נקי מאנטיביוטיקה הביתה, הסיפור שציד הוא להנאה והיום כבר לא צריך להביא את הבשר הביתה - על מה אתה מדבר? אתה טוען שהתרנגולת האומללה, שאתה מגדל בתוך לולים צפופים והבקר האומלל שאתה מגדל בתוך מקומות צפופים או שאתה מביא מאוסטרליה בתוך אוניות זה יותר טוב? זו פשוט צביעות".

2 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
שינוי מדיניות. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
כספי הוסיף: "אני את הבשר שלי מביא מהיער, טרי נקי ויפה. כשאני קוטל, אני קוטל בירייה אחת קטנה ומדויקת ולא גורם סבל לבעלי חיים, אתם אלו שגורמים סבל לבעלי חיים כשאתם אוכלים. מילא היית צמחוני, הייתי אומר 'בסדר', זו האג'נדה שלך, אבל אתה יושב ואומר שאני הורג בשביל הספורט והנאה? ודקה אחרי שנגמור את השיחה תלך להרביץ אנטריקוט במסעדה? זו צביעות רבותיי. אנחנו אוכלים את הבשר שאנחנו צדים".
על הטענה לפגיעה במינים בסכנת הכחדה, אמר כספי: "אין בינינו שום ויכוח, אם יביאו מחקר אמיתי שהשלווים לדוגמה בסכנת הכחדה, אנחנו הראשונים שנפסיק לצוד. אין לנו ויכוח עם זה, אני לא חייב לצוד את הצולל החולדי, אם הוא בסכנת הכחדה, אדרבא, תכריזו עליו כעוף מוגן ולא נצוד אותו. נחנו גם צדים חזירי בר, אנחנו מסייעים לחקלאות, אתה יודע בדיוק כמוני מה קורה שעדר חזירים עולה לחקלאי על השטח והוא מאבד פרנסתו. אנחנו אלו שעוזרים, ואנחנו שומרים על החוק. מה שהחוק יתיר לנו נצוד, מה שלא יתיר לנו לא נצוד".