המחאה ההמונית וחסרת התקדים בבלארוס נגד הרודן אלכסנדר לוקשנקו נמשכה גם הבוקר (ב'), עם שביתה שבה פתחו אלפי עובדי מפעל ממשלתי במינסק, ועם מחאה של עובדים בערוץ הטלוויזיה הממלכתי. כל זה בא יום לאחר הפגנה ענקית בעירה הבירה, שבה השתתפו לפי הערכות כ-200,000 איש.

20 צפייה בגלריה
הפגנה ב 16 באוגוסט נגד הרודן לוקשנקו ב מינסק בלארוס
הפגנה ב 16 באוגוסט נגד הרודן לוקשנקו ב מינסק בלארוס
רבבות המפגינים אמש במינסק. מחאה חסרת תקדים
(צילום: MCT)
למרות המחאה ההמונית הזו, שמהווה את האיום החמור ביותר על שלטונו בן 26 השנים של האיש שבמערב מכנים "הדיקטטור האחרון באירופה", לוקשנקו הבהיר היום כי אין בכוונתו להיעתר לדרישות לקיים בחירות חוזרות, במקום הבחירות בשבוע שעבר שלטענת האופוזיציה תוצאותיהן זויפו.
לוקשנקו הגיע הבוקר במסוק למפעל ממשלתי גדול במינסק, בתקווה לזכות שם בתמיכת הפועלים, אך במהלך הביקור שלו חלקם קראו לעברו קריאות בוז וצעקו לו "תתפטר" ו"לך מפה!". לוקשנקו אמר בנאומו במפעל שבחירות חוזרות יתקיימו רק אם "יהרגו" אותו. עם זאת, אולי כמס שפתיים בלבד, הוא הוסיף שיסכים לשתף בשלטון גורמים נוספים ולערוך שינויים מסוימים בחוקה – שינויים שלטענתו יובאו בעתיד לאישור האזרחים במשאל עם. לוקשנקו הבהיר שלא יסכים לשינויים כאלו כל עוד הוא נמצא תחת "לחץ".
"נעמיד את השינויים הללו בפני משאל עם, ואני אעביר את סמכויותיי החוקתיות. אבל לא תחת לחץ או בגלל הרחוב", אמר לוקשנקו לפי סוכנות הידיעות הממלכתית Belta. "כן, אני לא קדוש. אתם מכירים את הצד הקשוח שלי. אני לא נצחי. אבל אם תפילו את הנשיא הראשון אתם תפילו גם את המדינות השכנות ואת כל השאר".
20 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ומנהיגת האופוזיציה סבטלנה טיחנובסקאיה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ומנהיגת האופוזיציה סבטלנה טיחנובסקאיה
הרודן לוקשנקו ומנהיגת האופוזיציה טיחנובסקאיה
(צילום: AFP)
20 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו מבקר ב מפעל ב מינסק
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו מבקר ב מפעל ב מינסק
הגיע במסוק, ספג קריאות בוז. לוקשנקו, היום במפעל במינסק
(צילום: EPA)
20 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו מבקר ב מפעל ב מינסק
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו מבקר ב מפעל ב מינסק
(צילום: רויטרס)
זמן קצר לפני כן פרסמה מנהיגת האופוזיציה של בלארוס, סבטלנה טיחנובסקאיה, סרטון ממקום גלותה בליטא, שבו הביעה נכונות להנהיג את המדינה במקומו של לוקשנקו. טיחנובסקאיה חזרה על קריאתה לבחירות חוזרות, והציעה מנגנון משפטי שיבטיח שהן יתקיימו הפעם בצורה הוגנת.
בסרטון שפרסמה קראה טיחנובסקאיה לאנשי כוחות הביטחון ואכיפת החוק בבלארוס "לעבור צד", והבטיחה להם שהתנהגותם עד כה – שכללה מעצרים אלימים של אלפי מפגינים ולפי דיווחים גם עינויים שלהם – תיסלח להם.
"אני מוכנה ליטול את האחריות ולתפקד כמנהיגה הלאומית בתקופה זו", אמרה בסרטון שלה טיחנובסקאיה, שברחה בשבוע שעבר לליטא מחשש לביטחונה. טיחנובסקאיה, מורה לאנגלית בת 37 שהתמודדה בבחירות במקום בעלה שנעצר, הצליחה בקמפיין הבחירות לאחד סביבה את האופוזיציה בבלארוס ולאתגר את שלטונו של לוקשנקו למרות הדיכוי הנרחב שהוביל משטרו בשבועות שלקראת הבחירות.
20 צפייה בגלריה
מפגינים  ב מינסק בלארוס  נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו
מפגינים  ב מינסק בלארוס  נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו
אלפי עובדי מפעל ממשלתי צועדים ברחובות, הבוקר. "אנחנו לא כבשים"
(צילום: AP)
20 צפייה בגלריה
עובדים במפעל ב כלי רכב ב מינסק ב בלארוס  מפגינים נגד הרודן לוקשנקו
עובדים במפעל ב כלי רכב ב מינסק ב בלארוס  מפגינים נגד הרודן לוקשנקו
(צילום: רויטרס)
"אתם שהאמנתם בי, שנתתם לי כוח, היום אני מעריצה את האומץ שלכם, את יכולתכם להתארגן בצורה עצמאית", אמרה טיחנובסקאיה למפגינים הבלארוסים, וקראה לשים סוף ל"מעגל הבלתי נגמר שבו מצאנו את עצמנו במשך 26 שנה" – מאז שלוקשנקו עלה לשלטון ב-1994.
לפי התוצאות הרשמיות בבחירות שנערכו ביום ראשון בשבוע שעבר, טיחנובסקאיה זכתה ל-10% בלבד מהקולות, בעוד שלוקשנקו זכה ב-80% מהקולות. טיחנובסקאיה טוענת כי אילו ההצבעה וספירת הקולות היו נערכות בצורה הוגנת וללא זיופים, שיעור התמיכה בה היה עומד על בין 60% ל-70%.

סבטה היא הנשיאה שלנו

מאז פרסום התוצאות הללו המוני בלארוסים יצאו לרחובות נגד שלטונו של לוקשנקו, וכ-7,000 נעצרו בעימותים עם כוחות הביטחון. המחאה הזו התפשטה גם למגזרים בחברה שבדרך כלל נתפסים כנאמנים לנשיא, כמו עובדים במפעלים גדולים בבעלות הממשלה שפתחו בשביתות. לשביתות אלו הצטרפו לעתים גם שוטרים ועיתונאים מהתקשורת הממלכתית.

20 צפייה בגלריה
הפגנה ב 16 באוגוסט נגד הרודן לוקשנקו ב מינסק בלארוס
הפגנה ב 16 באוגוסט נגד הרודן לוקשנקו ב מינסק בלארוס
"ביקשנו ממנו לפרוש, מתישהו יימאס לנו לבקש". המחאה אתמול במינסק
(צילום: EPA)
20 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
גם הבוקר דווח בבלארוס על הפגנות מחוץ למפעלים. בזמן שלוקשנקו נאם לפועלים הבוקר, כ-5,000 עובדי מפעל ייצור כלי הרכב Minsk Tractor Works Plant שפתחו בשביתה צעדו ברחובות מינסק. על אחד השלטים שהם נשאו הייתה סיסמת מחאה שהתכתבה עם טענתו של לוקשנקו שהמפגינים נגדו הם "כבשים" שמופעלים בידי כוחות זרים: "אנחנו לא בקר, אנחנו לא כבשים".
"לוקשנקו הוא נשיא לשעבר, הוא צריך ללכת", אמר לסוכנות הידיעות AP סרגיי דילבסקי, מנהיג הפועלים המפגינים. "סבטה היא הנשיאה שלנו, היא לגיטימית ונבחרה על ידי העם". לפי הדיווחים בבלארוס, לשביתות הבוקר הצטרפו גם עובדים בערוץ הטלוויזיה הממלכתי. ברשתות החברתיות הופצו סרטונים משידורי הערוץ היום, שבהם נראו כיסאות ריקים באולפן.
מחאות אלו מגיעות כאמור אחרי הפגנת הענק אתמול במינסק. כתב של סוכנות הידיעות רויטרס העריך שבהפגנה הזו השתתפו כ-200,000 איש. בניגוד למחאות קודמות, ההפגנה אתמול לא לוותה באלימות מצד כוחות הביטחון, והאווירה בה הייתה חגיגית במידת-מה.
מפגינים רבים הניפו דגלים בצבעי אדום-לבן, הדגל ששימש את בלארוס עם הקמתה ב-1991 ועד ארבע שנים לאחר מכן, כאשר לוקשנקו החזיר לשימוש את הדגל ששימש את בלארוס בתקופה הסובייטית. רבבות המפגינים קראו ללוקשנו להתפטר מתפקידו. "כולנו רוצים שלוקשנקו יפרוש", אמר אמש לרויטרס אלכסיי בן ה-31. "עכשיו אנחנו מבקשים, אבל מתישהו יימאס לנו לבקש".
ההפגנה הזו גימדה בממדיה את עצרת התמיכה שכינס אתמול לוקשנקו באזור אחר במינסק. לפי הדיווחים בתקשורת המקומית, בעצרת התמיכה בו השתתפו כ-30,000 איש, אם כי במשרד הפנים טענו שהמספר עמד על 65,000. כתב של סוכנות הידיעות AFP העריך שהמספר האמיתי היה כ-10,000.
בנאומו במינסק דחה לוקשנקו את הקריאות לערוך בחירות חוזרות לנשיאות, והכחיש את טענות האופוזיציה שניצחונו הושג במרמה. "לא אוותר על המדינה", הבהיר. הוא הדגיש שאם בלארוס תקיים בחירות חוזרות זה יהיה "מותה כמדינה". לקהל במינסק אמר הנשיא הבלארוסי: "מעולם לא בגדתי בכם ולעולם לא אעשה זאת".
20 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ב עצרת תמיכה בו ב מינסק ב 16 באוגוסט
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ב עצרת תמיכה בו ב מינסק ב 16 באוגוסט
תחת לחץ. לוקשנקו בעצרת תמיכה בו במינסק, אתמול
(צילום: AP)
20 צפייה בגלריה
עימותים ב בלארוס מינסק אחרי ה בחירות לנשיאות
עימותים ב בלארוס מינסק אחרי ה בחירות לנשיאות
7,000 נעצרו, חלק עונו. העימותים במינסק אחרי הבחירות בשבוע שעבר
(צילום: EPA)
בסוף השבוע הביע לוקשנקו דאגה מ"ההתחמשות" של פולין וליטא, שתי מדינות שכנות וחברות בנאט"ו, ואמר שטנקים ומטוסים של נאט"ו נפרסו במרחק של 15 דקות מגבול בלארוס. אתמול, אחרי שיחה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר לוקשנקו שיחידת תקיפה אווירית תישלח לגבול המערבי של בלארוס.

פוטין לעזרת הרודן

פוטין הוא המנהיג היחיד באזור שהביע תמיכה בלוקשנקו ובשלטונו, וזאת למרות הקרע שנרשם ביחסי בלארוס ורוסיה בשנים האחרונות. שני המנהיגים קיימו בסוף השבוע שתי שיחות טלפון, ופוטין אמר שהוא יהיה מוכן להעניק לבלארוס סיוע צבאי במידת הצורך. בהודעת הקרמלין נאמר שעל בלארוס מופעל "לחץ חיצוני", ולא צוין על-ידי מי. בקרמלין אמרו עוד ששני המנהיגים הביעו ביטחון שהבעיות בבלארוס ייפתרו בקרוב. "שני הצדדים הביעו אמון שכל הבעיות ייפתרו במהירות", אמרו בקרמלין.
בנאט"ו הכחישו את הטענות של לוקשנקו על התחמשות באזור. הבוקר מסרה פולין כי היא עוקבת בדריכות אחר המצב בגבול שלה עם בלארוס, על רקע דיווח רוסי שהצבא הבלארוסי מתכוון לערוך בימים הקרובים תרגילים צבאיים ליד הכור הגרעיני של המדינה וכן באזור גרונדו הגובל עם פולין ועם ליטא.
20 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
לוקשנקו ופוטין. הנשיא הרוסי הבטיח "לפתור את הבעיות"
(צילום: AP)
"לא פולין ולא מדינות אחרות במערב אירופה יסכימו ליפול לתחבולה שלוקשנקו זומם", אמר שר ההגנה הפולני ווייצ'ך סקורקייביץ'. "אנחנו מסתכלים על מה שקורה בבלארוס, כמו כל שאר מדינות נאט"ו, ואנחנו מסתכלים גם על מה שקורה בגבולות שלנו. לא נהיה פסיביים בהסתכלות הזו".
בינתיים, הלחץ במערב על לוקשנקו גובר. בבריסל הודיע היום נשיא המועצה האירופית שארל מישל כי ביום רביעי ייערך דיון חירום של מנהיגי מדינות האיחוד האירופי בנוגע להתפתחויות בבלארוס. ביום שישי האחרון נערך דיון בדרג נמוך יותר, של שרי החוץ של 27 מדינות האיחוד. באותו דיון הם הסכימו שהבחירות בבלארוס לא היו חופשיות או הוגנות. השרים החליטו גם להיערך לאפשרות של הטלת סנקציות על בלארוס, עם רשימה של גורמים במדינה שעליהם יוטלו סנקציות שכאלו, אם יוחלט לעשות כן.
בהמשך פרסם היום שר החוץ האירופי ג'וזף בורל הודעה מטעמו, שבה נמסר כי האיחוד האירופי קורא לחקירה "מקיפה ושקופה" בנוגע לדיווחים על עינויים שעברו חלק מאלפי המפגינים שנעצרו. "להפגנות הלא-אלימות הללו היו דרישות ברורות: לשחרר את האנשים שנעצרו באופן לא-חוקי, להעמיד לדין את האחראים לאכזריות המשטרתית ולערוך בחירות חדשות לנשיאות", מסר בורל. "עצם גודלן של ההפגנות מראה שהאוכלוסייה בבלארוס רוצה שינוי, והיא רוצה אותו עכשיו. האיחוד האירופי עומד לצדה".
מוקדם יותר הודיע שר החוץ הבריטי דומיניק ראב כי ארצו אינה מכירה בתוצאות הבחירות בבלארוס, ואמר שלונדון תפעל עם בעלות בריתה כדי לוודא שאלו שאחראים לזיוף התוצאות יישאו באחריות. "העולם צפה באימה באלימות שהפעילו הרשויות הבלארוסיות כדי לדכא את ההפגנות הלא-אלימות בעקבות הבחירות הללו שנערכו במרמה", מסר ראב.