הלפיד במתקן האתילן בחצר בתי זיקוק במפרץ חיפה ממשיך גם הבוקר (יום ו') לפעול בתפוקות גבוהות, לאחר שבמפעל השתלטו על התקלה במדחס ומפעילים את מתקן האתילן מחדש. כך נמסר מבתי הזיקוק. בעיריית ובאיגוד ערים לאיכות סביבה הודיעו כי הם מסירים את הכפפות ופותחים במאבק משפטי נגד החברה, בשל תקלות חוזרות ונשנות במתקן האתילן ובמתקנים נוספים בשנים האחרונות.

בהודעת בתי הזיקוק מהבוקר, נאמר כי "מתקן האתילן נמצא בתהליכי הפעלה, צפויה פעילות לפיד עד להתייצבות מלאה של המערכת". התקלה אתמול, שבה נראה הלפיד ממקומות רבים באזור, הייתה השנייה בשבוע האחרון. בנוסף, לפני כשבועיים, נצפה לפיד גבוה גם במתקן הפצחן המימני, שכובה והופעל מחדש.
גורמים המעורבים באירועים אמרו ל-ynet כי כמויות הגזים שהוזרמו אמש ללפיד היו גבוהות במאות אחוזים מהכמויות הדורשות דיווח. "עד הזרמה של 6 טון שעה אין צורך בדיווח כלל, ואילו אתמול בתחילת האירוע הוזרמו קרוב ל-16-18 טון שעה, ובשיאו 23 טון שעה", אמר הגורם. לשם השוואה, באירוע לפני שנתיים, שבעקבותיו נערך שימוע למפעל ואף הוצא צו סגירה לכרמל אולפינים, הוזרמה ללפיד כמות של 100 טון לשעה.

2 צפייה בגלריה
הלפיד הבוער
הלפיד הבוער
הלפיד הבוער
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)

2 צפייה בגלריה
להבה גדולה בבתי הזיקוק בחיפה
להבה גדולה בבתי הזיקוק בחיפה
להבה גדולה בבתי הזיקוק בחיפה
(צילום: מורן יונה )


באיגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה עדכנו, כי בשל התקלה במתקן האתילן של מפעל כאו"ל הוזרמו כמאה טון גזים ללפידים במהלך הלילה (במצטבר). עם זאת ציינו כי לא הייתה חריגה בתחנות הניטור, אם כי לא כל החומרים שעלולים להיפלט באירוע כזה אכן מנוטרים.
"עוד במהלך האירוע ובמקביל לניטור הנתונים שוחחה יו"ר האיגוד עו"ד שרית גולן עם נציגי המשרד להגנת הסביבה, ראש עיריית חיפה, ראש עיריית נשר וגורמים משפטיים והוחלט לבחון את הדרכים החוקיות לפעול נגד המפעל מקבוצת בז"ן לאור התקלות החוזרות ונשנות בו", נמסר מהאיגוד.
יו"ר האיגוד, עו"ד שרית גולן, אמרה: "רצף התקלות במתקן לא מאפשר את המשך הפעלתו, לא מדובר רק באוויר שאנו נושמים אלא גם בסיכון של תושבים, מפני מתקן זיקוק שאינו תקין. מנהלי בזן לא יכולים להמשיך ולהפעיל מתקן שהתקלות בו חוזרות פעם אחר פעם. אנו נבחן את כלל הכלים המשפטיים ונגייס ייעוץ משפטי נוסף על מנת לעצור את המתקן. אמרתי כבר בעבר, כללי המשחק השתנו ומוטב כי מנהלי בזן והמשקיעים שלו יפנימו זאת היטב".