לאחר שביום שישי התבשרו על התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה בבית האבות "משען" בבאר שבע, הגיעו הבוקר (ראשון) נציגי משפחות הדיירים לפגישה עם פרופ' נמרוד מימון, מנהל מטה משרד הבריאות לטיפול בבתי האבות. המשפחות מודאגות ומבולבלות, ואומרות כי הנהלת בית האבות מטפלת במשבר באופן לקוי.
שלשום הודיעה להם ההנהלה כי בית האבות כולו הוכנס לבידוד מכיוון ששלושה עובדים ודיירת נמצאו חיוביים לנגיף. אתמול בישרה ההנהלה כי בעקבות השלמת חקירת תנועותיהם של החולים, הוסר הבידוד הגורף וכעת יידרשו לבידוד רק 14 דיירים וכמה עובדים, בהם מנהל הבית הראל פורטנוי.

2 צפייה בגלריה
דיור מוגן "משען" בבאר שבע
דיור מוגן "משען" בבאר שבע
בית האבות "משען" בבאר שבע, הבוקר
(צילום: בראל אפרים)
אך למרות ההודעה הזו, המשפחות נותרו מבולבלות. הן גילו בניגוד למה שנמסר להם הדיירים עדיין נמצאים בבידוד, ואין אפשרות להיכנס למתחם או לצאת ממנו. "מנהל משען אמר שזו החלטה של פרופ' נמרוד מימון. דיברנו איתו והבנו שזה לא כך, הוא לא נתן הוראה כזו", אמרה אריאלה לייבל שאמה מתגוררת במקום. לדבריה, "התחושה היא שאין מי שמנהל את המקום".
ארז ילון, שאביו הוא דייר בבית האבות, אמר: "הצוות כאן מצוין אבל הבעיה היא ההנהלה. הם לא מטפלים כמו שצריך במשבר. הם לא אומרים את האמת. אנחנו לא מבינים למה יש בתי אבות בארץ שאין בהם שום התפרצות ורק במשען יש התפרצות שנייה".
טל לודיה, מטפלת שעובדת בבית האבות, הגיעה הבוקר למקום ולא הורשתה להיכנס מכיוון שלא הגיעה עם חלוק מגן. לדבריה עד כה המטפלות לא נדרשו ללבוש חלוק מגן, והן עבדו רק עם מסיכות וכפפות. "אמרו שאין צורך, אז באתי רגיל כמו כל יום".
כמוה מטפלות רבות נותרו היום בחוץ. בני משפחה התלוננו לא אחת על כך שהצוותים במשען לא ממוגנים ולא מקפידים על ההנחיות – מורידים מסכות או עוטים אותן על הסנטר. " אני לא מבינה למה לא שומרים עליהם כמו בכור אטומי", אמרה מלי אביעוז, בתו של הדייר צביקה פרגמנט בן ה-93. " שוב מנסים להשתיק את העניין. אני חוששת וכועסת, אבל שום דבר לא עוזר".
בגל הראשון מתו 14 דיירים שנדבקו בקורונה בבית האבות. ביום שני עם היוודע דבר מחלתה של מטפלת נעשו בדיקות לכל הדיירים, אנשי הצוות והמטפלות. אורן, נכדו של דייר בית האבות שמעון ריינזילבר שנפטר מקורונה הגיע לתמוך במשפחות. "אני כבר איבדתי כאן את סבא שלי כי לא שמרו על ההנחיות. חייבים לזעוק כי אחרת נמצא את עצמנו באותו המצב", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
"מחדלי ההנהלה זועקים לשמיים". עו"ד מנע
"מחדלי ההנהלה זועקים לשמיים". עו"ד מנע
"מחדלי ההנהלה זועקים לשמיים". עו"ד מנע
(צילום: ראובן קפוצינסקי)
לאחרונה הגישו משפחות של דיירים שמתו מקורונה תביעה קבוצתית נגד בית האבות, באמצעות עורכי הדין חיה ודוד מנע. "מחדלי משען זועקים לשמים ושר הבריאות חייב לפזר את ההנהלה", אמר עו"ד מנע. "אסור שההנהלה הזו תנהל את 'משען' בגל השני. העובדים גורמים להדבקת הקשישים, ולא מקפידים על הכללים. יש לנו תמונות וסרטונים שמראים את זה".
מרשת "משען" נמסר בתגובה: "האירוע כולו נמצא תחת שליטה מלאה. הודעה מפורטת ובהירה נמסרה לדיירים והיא מדברת בעד עצמה. 14 דיירים נמצאים בבידוד מלא ושאר הדיירים רשאים להסתובב בתוך הבית לפי כללי המיגון המלאים. כבר אמש הודענו לחברות כוח האדם של המטפלות כי יש חובה להצטייד בכל אמצעי המיגון לרבות חלוקים.
"הבידוד מעל הדיירים הוסר, למעט 14 הדיירים שקבלו הודעה על כך. שאר הדיירים רשאים להסתובב בבית על פי כללי המיגון וההרחקה החברתית המתבקשת. על פי הנחיית רופא הרשת, אין אפשרות לצאת מהבית ולקיים ביקורי משפחות, עד לקבלת תוצאות הבדיקות שנערכו אתמול במחלקה הסיעודית והיום בדיור העצמאי. מי שלא הגיע מצוייד כראוי לא הורשה להיכנס. חובתנו לשמור על בריאות דיירינו קודמת לכל. אנו לוחצים לקבל בדחיפות את התוצאות של הבדיקות".