בניגוד לעמדת שר הבריאות יולי אדלשטיין על מחאת המתמחים לקיצור התורנויות, הביע אתמול (שלישי) מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי עמדה שונה – בפגישה בין משרד האוצר, נציגי ההסתדרות הרפואית (הר"י) ומשרד הבריאות. "כלל לא בטוח שאנחנו רוצים לקצר תורנויות", אמר.
לטענת כמה גורמים שהיו בפגישה, הדברים נאמרו ברקע הדיון על תוספת תקני רופאים ואחיות לבתי החולים, אז הובהר כי בכל מקרה אלו לא ישמשו לקיצור התורנויות. פרופ' לוי הבהיר כי אין קשר בין התקנים החדשים לקיצור התורנויות ובכל מקרה המשרד, כאמור, לא בטוח שברצונו לקצרן. מארגון "מרשם", המוביל את המחאה, כינו את דבריו של המנכ"ל לוי "חמורים ומאכזבים".
"תורנויות של 26 שעות הן סכנה שיש להפסיק באופן מיידי", נמסר בתגובה לדברים מהארגון. "אם לא יקוצרו התורנויות משמעותית, המתמחים לא ישבו מנגד וגם הציבור לא. חמור ומאכזב לשמוע את מנכ"ל משרד הבריאות, שאמון על בריאות הציבור וגם על הבריאות שלנו, מתבטא נגד קיצור תורנויות המתמחים הקורסים תחת הנטל בעומסים שהולכים ועולים. מנכ"ל משרד הבריאות יודע זאת, ואנחנו מקווים שיפעל להפסקת התורנויות הלא אנושיות".

השר הציג בעבר עמדה חיובית באשר לקיצור תורנויות המתמחים. בדיון בנושא לפני כחודשיים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אמר: "נפעל יחד עם המתמחים והארגונים למציאת פתרון, כולל קיצור שעות. יש מאות אנשים שמחכים להתמחות. תוספת תקנים תאפשר שיפור מיידית, וגם בקביעת תכנית רב שנתית, כשכל שנה יתווספו עוד רופאים. עקרונות שאני עומד עליהם: שום פשרה באיכות ההכשרה וקיצור התורנויות".
בשבוע שעבר הכריזה הר"י על סכסוך עבודה, בין היתר בשל מצוקת בתי החולים. בהודעת הסכסוך נכתב על "חשש כבד של צמצום מצבת כוח האדם הרפואי בבתיה"ח ותאגידי הבריאות הפועלים לצדם וחשש מפיטורי רופאים עקב אילוצי תקציב ובניגוד לעמדתם המקצועית ולצורכי השעה כתוצאה ממשבר אליו נקלעו עקב הקורונה והעדר תקצוב מצד משרד האוצר והממשלה".
2 צפייה בגלריה
מחאת המתמחים מחוץ למשכן הכנסת בירושלים
מחאת המתמחים מחוץ למשכן הכנסת בירושלים
מחאת המתמחים מחוץ למשכן הכנסת בירושלים, יוני
2 צפייה בגלריה
חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות
חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות
חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות
(צילום: לע"מ )
עוד נכתב כי "בששת החודשים האחרונים, בעקבות הקורונה, העמיקו גירעונותיהם, העמוקים מלכתחילה של בתי החולים מבלי שיועברו תקציבים הולמים אשר יאפשרו את תפעולם השוטף והתקין". בשלב זה טרם התקבלה החלטה בהר"י האם להוציא לפועל צעדים ארגוניים.
במשרד האוצר בחרו שלא להגיב לדברים. מפרופ' לוי נמסר: "מתנהל תהליך דיוני בעניין". מההסתדרות הרפואית נמסר: "הוועדה שמינה פרופ' ציון חגי לבחינת נושא קיצור תורניות עובדת במלוא המרץ ותגיש דוח ביניים בעוד כחודש. הדיון עם לוי היה ממוקד בנושא קליטת 400 רופאים לבתי החולים בהקדם בכדי להכשיר עתודה למאבק בקורונה. לא עסקנו בנושא קיצור תורנויות". פרופ' חגי ציין כי הוא "מוטרד מהמחסור בצוותי רפואה אחיות ורופאים, החורף בפתח ועלינו להכשיר עתודה לטיפול בקורונה. הסכנה הגדולה הינה קריסת צוותי הרפואה".