בדרך לאמירויות עוברים מעל סעודיה? חברת התעופה אל על הגישה אתמול (יום ו') בקשה לרשויות התעופה בסעודיה לחלוף בשטחה האווירי במהלך הטיסה ההיסטורית לאבו דאבי המתוכננת ליום שני, כחלק מנרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות. הבקשה מטעם חברת התעופה הישראלית הועברה באמצעות המל"ל ומתווכים, אולם טרם התקבלה תשובת הסעודים.
2 צפייה בגלריה
אל על מטוס מטוסים נתב"ג
אל על מטוס מטוסים נתב"ג
מעבר מעל סעודיה יקצר את הטיסה בשעתיים. מטוס אל על
(צילום: ערן גרנות)
2 צפייה בגלריה
הנתיב האפשרי של טיסת אל על לאבו דאבי
הנתיב האפשרי של טיסת אל על לאבו דאבי
נתיב אפשרי שפורסם ברשת של טיסת אל על לאבו דאבי, אם סעודיה תאשר
המשלחת, שתמריא בבוקר יום שני בראשות ראש המל"ל מאיר בן שבת ובכירים ישראלים נוספים, בהם מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד החוץ ומנכ"ל משרד הביטחון, כוללת בתוכה גם נציגות אמריקנית בכירה בראשות יועצו של הנשיא דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר. בכירים אמריקנים נוספים על הטיסה הם היועץ האמריקני לביטחון לאומי, רוברט אובריאן, והשליח המיוחד למזרח התיכון אבי ברקוביץ'.
ב-ynet פורסם כי גורם בכיר באל על הסביר שבגלל הנוכחות האמריקנית, המטוס צפוי לקבל את האישור החריג מהרשויות בסעודיה ויוכל לחלוף בשטחה האווירי בדרכו למפרץ הערבי. אם הבקשה אכן תאושר זאת תהיה הפעם הראשונה שמטוס עם רישום ישראלי יחלוף בשמי סעודיה. אם היא לא תאושר ייאלץ המטוס להגיע למפרץ הערבי בעיקוף דרך הים האדום ומפרץ עדן, שיאריך את הטיסה בכשעתיים.

אתמול הופיעה לראשונה על לוח הטיסות בנתב"ג טיסה ישירה מישראל לבירת איחוד האמירויות, אבו דאבי. הטיסה ההיסטורית קיבלה את המספר 971 - בדומה לקידומת הטלפונית הבינלאומית של איחוד האמירויות, 971+. הטיסה חזרה לישראל, שתצא ביום שלישי, קיבלה את הקידומת הבינלאומית של ישראל - 972. היום כבר אותה טיסה נעלמה מהלוח, ללא הסבר.
המטוס שנבחר למשימה הוא בואינג 737, שעליו מותקנת מערכת ההגנה מטילים הישראלית "מגן רקיע". עם זאת, מאחר שצי בואינג 737 של החברה מקורקע מאז חודש מרץ בעקבות משבר הקורונה, החברה נדרשת להחזיר את טייסיה לכשירות להטסת נוסעים. שלשום יצאו שלושת הטייסים הבכירים בצי ה-737 של חברת התעופה לטיסת הקפה, ואתמול הם יצאו במטוס 737 ריק של החברה לאמסטרדם כדי לערוך אימון סימולטור בהולנד, שבסופו תוחזר להם ההסמכה להטיס נוסעים. הטייסים הישראלים אמורים לשוב מחר לארץ, כשהם כשירים להוציא את הטיסה ההיסטורית לאבו דאבי.