בדיון שנערך אתמול (שלישי) בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו נרשמה תמיכה משמעותית ברעיון של הטלת סגר בלילות ובסופי השבוע, כדי לבלום את העלייה בתחלואה בקורונה. שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי (כחול לבן) הציע את הרעיון, כדי למנוע התקהלויות תוך פגיעה מצומצמת בכלכלה. נתניהו אמר שזהו "רעיון מעניין" והורה לבחון אותו. גם ראש הממשלה החלופי בני גנץ הביע עניין ברעיון.
בדיון נדחתה המלצת המל"ל להטיל על הציבור מגבלות חדשות כבר בימים הקרובים. את ההתנגדות הוביל גנץ, שאמר כי לא נכון להטיל מגבלות נוספות לפני שחלפו שבועיים מאז הטלת המגבלות הקודמות, וכי עדיין צריך לבחון את השפעתן. לדבריו "צריך להחזיר את אמון הציבור".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ההגבלות
ישיבת ההגבלות
הדיון בהגבלות בהובלת נתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
גורם בכיר בליכוד מסר אמש כי "נתניהו זועם על בני גנץ וכחול לבן, אשר משיקולים פוליטיים מכשילים את הצעדים הדרושים לבלימת המחלה והצלת חיים". לדברי הגורם, "גנץ התנגד היום לכל צעד לבלימת התפשטות הקורונה שיכול למנוע את הצורך בסגר כללי בהמשך".
בין הצעדים שעליהם המליץ המל"ל: "הגבלת ההתקהלויות ל-10 בני אדם במקום 20, סגירת בתי הכנסת והישיבות, משלוחים בלבד במסעדות, סגירת בריכות השחייה ומכוני הכושר, סגירת חופי הים, העברת הקייטנות למתכונת קפסולות ועוד.
שר הבריאות יולי אדלשטיין העיר שמלבד ביטול החתונות, שאר המגבלות כגון סגירת בריכות השחייה ומכוני הכושר לא יצאו לפועל, ו"חבל לבזבז זמן יקר". הוא אמר כי אם קצב עליית התחלואה הנוכחי יימשך עוד כמה ימים, יהיה צריך להטיל סגר. אדלשטיין הוסיף כי הצעדים שננקטו עד כה לא מספיקים.
5 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
"צריך לקבל החלטות מיד על סגר". משה בר סימן טוב
(צילום: אוראל כהן)
מנכ"ל משרד הבריאות הקודם משה בר סימן טוב, שהוזמן על ידי נתניהו, הציג תחזית קודרת שלפיה אם לא יינקטו צעדים מיידיים, אנו עלולים להגיע לאלף מתים מהנגיף. "איבדנו שליטה, וצריך לקבל החלטות מיד על סגר" הוא אמר והוסיף: "הגענו למצב שהיינו בסבב הראשון. צריך לתת את הברקס מעכשיו. התמונה קודרת".
הדיון הסתיים ללא החלטות מעשיות, אך סוכם לקיים פגישה בין משרדי האוצר למשרד הבריאות כדי לבחון כיצד אפשר לתגבר את בתי החולים בתקציבים וכוח אדם למקרה שהם לא יעמדו בעומסים. נתניהו קבע כי אם התחלואה תמשיך לעלות, המל"ל יביא תוך כמה ימים מגבלות חדשות לדיון בממשלה. הוא העיר כי "אולי נגיע לסגר", אבל ציין כי כרגע הדבר לא עומד על הפרק.
5 צפייה בגלריה
בני גנץ באולפן ynet
בני גנץ באולפן ynet
"צריך להחזיר את אמון הציבור". גנץ
(צילום: אבי מועלם)
בין המשתתפים בדיון היו גם שר האוצר ישראל כץ, ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, ראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור, פרופ' אורי חפץ, פרופ' נעמי פלדמן, ד"ר לימור סמימיאן-דרש, קובי הבר ופרופ' רן בליצר.

לפני תום הסגר: המחסומים ברוממה הוסרו

בינתיים גם הצעדים שעליהם כבר החליטה הממשלה לא מיושמים בשטח. ביום שישי נכנס לתוקף סגר לשבוע בשכונות עם תחלואה גבוהה, שעליו החליטה ועדת השרים. אך אמש הוסרו המחסומים שהוצבו בכניסות לשכונת רוממה בירושלים, יותר מיומיים לפני מועד סיומו.
עוד קודם הסגר נאכף באופן חלקי, צוות ynet הצליח להיכנס לרוממה ולשכונת קריית צאנז בבירה ולצאת מהן מכמה כניסות באין מפריע. תושבים בשכונה סיפרו: "בתכלס כל מי שצריך לצאת יוצא מהשכונה. זה לא סגר, וסתם מעמידים עלינו שוטרים".

5 צפייה בגלריה
שכונת רוממה
שכונת רוממה
מחסום שהוקם ברוממה
(צילום: אלכס גמבורג)
מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל ממשיכה לפעול בכוחות מתוגברים לאכיפת צו בריאות העם בהתאם להנחיית הדרג המדיני. למרות האמור, המקרה שצוין בכתבה ייבדק וההנחיות יחודדו".
הסגר ברוממה אמור להימשך עד יום שישי בבוקר, אך נראה כי ההפגנות שנערכות מדי ערב בימים האחרונים הובילו להתרופפות האכיפה. ההפגנות נערכות מאז מוצאי שבת ומידרדרות לאלימות הדדית בין שוטרים למפגינים. שלשום שיגרו מפגינים זיקוקים, ואילו לוחם מג"ב תועד דוחף צלם בשם מאיר קקון שהגיע למקום. מח"ש פתחה בחקירה והשוטר הושעה.
תושב השכונה מ' סיפר: "לא מבקשים ממני תעודה כדי לראות שאני תושב. היציאה מהשכונה קצת יותר קשה, אבל להיכנס אין בעיה. הכול תלוי בעצבים של השוטרים". חיים, שאיננו תושב השכונה, סיפר: "באתי מהתלמוד תורה. אני נכנס רגיל. גם לצאת אני יוצא רגיל. יום אחד הם עוצרים רכבים, יום אחד עוצרים רק הולכי רגל".
5 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים אלימה היום בביתר עילית כנגד הסגר
הפגנת חרדים אלימה היום בביתר עילית כנגד הסגר
הפגנה נגד הסגר הערב בביתר עילית

הסגר בביתר עילית יסתיים מחר

הבוקר צפוי להסתיים הסגר שהוטל על העיר ביתר עילית, ובעקבות לחץ ציבורי מצד התושבים הוחלט שלא להאריכו. למרות זאת הפגינו נגד הסגר עשרות בני אדם בכניסה לעיר, וחסמו את הכביש לזמן קצר. ארבעה מפגינים נעצרו ועוד שניים עוכבו.
מהעירייה נמסר: "בעקבות פעילות מאומצת של ראש העיר מאיר רובינשטיין מול משרד הבריאות שוחח מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי עם ראש העיר והודיע לו על ביטול הסגר על העיר. ראש העיר הודה לפרופ' לוי והודיע כי ימשיך לפעול ללא לאות כדי לשמור על ההנחיות בעיר באופן שאינו משתמע לשני פנים, להמשיך בפינוי החולים מן העיר ולהביא להורדת התחלואה בעיר".
פורסם לראשונה: 23:56, 14.07.20