זוכרים את הכדורסלן הענק טיטי פופה? עכשיו התגלה בן דודו הרחוק יחסית, הקוף הקטן טי פופה. בתגלית נדירה זיהו מדענים מין לא מוכר של פרימט. ולא, הוא לא נקרא על שם שחקן העבר הרומני קונסטנטין (טיטי) פופה שמתנשא לגובה 2.20 מטר ושיחק בין היתר במכבי תל אביב ובהפועל ירושלים.
הפרימט, ששמו המדעי הוא טרכיפיטכוס פופה - או בקיצור טי פופה - הוא שוכן עצים גמיש שחי ביערות במרכז מיאנמר. פניו נראות מעט כמו מסכה שמסביבה שיער אפור סתור. שמו הלא רשמי הוא פופה לנגור, על שם הר הגעש פופה שבו חיה רוב האוכלוסייה, כ-100 קופים. על פי מחקר שפורסם השבוע במגזין Zoological המין הספציפי חי לפחות מיליון שנה, אבל רק כעת זוהה כשונה ונפרד מהאחרים.
2 צפייה בגלריה
קוף פרימט פופה לנגור מיאנמר
קוף פרימט פופה לנגור מיאנמר
שוכן עצים גמיש. פופה לנגור במיאנמר
( צילום: AFP)
רק 200 עד 250 קופי פופה לנגור נותרו בטבע כיום, ומומחים קראו לסווג את הפרימט אוכל העלים ככזה שנמצא בסכנת הכחדה חמורה. "פופה לנגור רק זוהה, והוא כבר בסכנת הכחדה", אמר מוביל המחקר פרנק מומברג, מדען בארגון שימור החי והצומח FFI בינגון שבמיאנמר. לדבריו, הפרימט הקטן עם הטבעות הלבנות מסביב לעיניו מאוים על ידי ציידים ועקב אובדן שטחים בבתי הגידול שלו.
המדענים אספו דגימות ו-DNA ממיני הטרכיפיטכוס האחרים, בני דודיו של טי פופה. הם שילבו את הנתונים מסקרים ומדגימות בשטח, וכן נתונים מדגימות במוזיאונים שונים, וכך אישרו את קיומו של המין הלא מוכר.
אחד מהחלקים המרכזיים בפאזל הייתה דגימה בת 100 שנה שאוחסנה במוזיאון ההיסטוריה של הטבע בלונדון, עוד מהתקופה שבה מיאנמר הייתה בשליטה בריטית ונקראה בורמה. בתחילת המאה ה-20, הזואולוג הבריטי גאי שורטרידג' אסף אלפי דגימות, כולל דגימות טרכיפיטכוס, שהצוות שגילה את פופה לנגור בחן שוב.
2 צפייה בגלריה
קוף פרימט פופה לנגור מיאנמר
קוף פרימט פופה לנגור מיאנמר
פחות מ-250 נותרו בטבע. טי פופה, בסכנת הכחדה
( צילום: AFP)
דגימות צואה של המין פופה, שנאספו על ידי מומברג ואנשיו ביערות, תאמו לאלו שנמצאו במוזיאון והראו שאותו לנגור לא מוכר עדיין נמצא בטבע. הקופים המתבודדים תועדו לבסוף ב-2018, ואז נחשפו צבעי הפרווה הייחודיים שלהם.
לטי פופה יש בטן אפורה-חומה ולבנה, עם ידיים שחורות ופרקי כף יד שנראים קצת כמו כפפות. זנבו, שאורכו כמעט מטר, ארוך יותר מגופו. משקלו של פופה לנגור הוא כ-8 ק"ג. "עוד סקירות בשטח וצעדים לשימור נדרשים בדחיפות ויבוצעו על ידי FFI ואחרים כדי להציל את הלנגורים מהכחדה", אמר נגווה לווין, פרימטולוג ב-FFI. המחקר נערך בשיתוף עם מרכז הפרימטים הגרמני בגוטינגן.
בעולם יותר מ-20 מיני לנגור, חלקם בסכנת הכחדה חמורה. המוכר מביניהם הוא הנומן לנגור, שנקרא כך על שם אל הקוף המופיע באפוס ראמאיאנה, מהפופולריים שבסיפורי הספרות ההודית.
לפחות 24 פרימטים התגלו מתחילת המאה, רבים מהם באמצעות ניתוח גנטי שחשף כי מינים שנראו דומים ממבט ראשון אינם למעשה כאלו. פרימטרים מחולקים לכמה תתי-סדרות משנה: בעלי אף לח כוללים את הלמורים והלוריסים. בעלי אף יבש כוללים את הגיבונים, וגם את הלנגורים. ברחבי העולם יש יותר מ-20 מינים של פרימטרים שנמצאים בסכנת הכחדה חמורה.