ישראל נמצאת במשבר הכלכלי והבריאותי החמור ביותר מזה שנים, כמעט מדי יום נשברים שיאים שליליים חדשים, מאות אלפי אנשים איבדו את מטה לחמם - ובכל זאת בכנסת מאיימים נבחרי הציבור שוב ושוב בבחירות, ועוסקים כל העת בהקנטות אישיות ובהטחת האשמות.
אתמול (רביעי) הסערה התורנית הייתה סביב טיפולי ההמרה, לאחר שכחול לבן הצביעו בעד הוצאתם מחוץ לחוק בניגוד לעמדת הקואליציה והחרדים זעמו. בפעם הקודמת הייתה זו ועדת החקירה לשופטים שלא קמה שכמעט הפילה את הקואליציה, ומשבר התקציב מרחף כל העת מעל עצם קיומה של הממשלה. כעת מתברר שלא רק בציבור יש כעס רב על התנהלות הפוליטיקאים - וגם ראשי הערים שקורסים תחת הנטל, רבים מהם מהליכוד, דורשים מחברי הכנסת והממשלה להתעורר.
12 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
יאיר רביבו
יאיר רביבו
"פוליטיקאים בירושלים, לכלכתם". יאיר רביבו
(צילום: משי בן עמי )

ראש העיר לוד יאיר רביבו, שנחשב מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו ואף ניהל עבורו את מטה בחירות 2020, כתב פוסט זועם בפייסבוק לאחר ההצבעה על טיפולי ההמרה. "פוליטיקאים בירושלים, לכלכתם והשתגעתם", כתב. "יש מלחמה אחת ויחידה בימים אלה וזו הקורונה, ואתם עסוקים כל היום בעניינים אחרים, במלחמות אגו ובפוליטיקה זולה".
"תלמדו קצת מראשי הערים", הוסיף רביבו. "אנחנו לא עוצמים עין כבר חמישה חודשים מדאגה לבריאותם ופרנסתם של תושבינו. כל השאר זז הצידה! תתאפסו מיד על עצמכם, אחרת נדאג באמת שתזוזו אתם הצידה. כולכם!".
בשיחה עם ynet אמר רביבו כי "התכוונתי לזעזע את המנהיגים ברמה הארצית. יש תחושה בעם שמימין ומשמאל מנותקים מהאירוע הכי דרמטי מאז קום המדינה. יש פה מלחמה בריאותית, כלכלית וחברתית ואנחנו האנשים בשטח לא מאמינים יום אחר יום ששם בירושלים עוסקים בהכל חוץ מזה".
לדבריו, כראש עיר הוא מקדיש את הימים שלו לבריאות תושביו ולפרנסתם. "אני סבור שיש לאפשר לראש הממשלה לעשות את מה שהוא עשה טוב בגל הראשון כדי לטפל במצב. ניכר עכשיו שהקואליציה הזו מסורבלת מדי והטרוגנית מדי. כל יום חבר אחר בקואליציה נכנס למשחקי אגו ומנסה להפיל אותה מבית. יש לנו ראש ממשלה מצוין, מנוסה, ובעל ידע נרחב לטפל בנושא, בבקשה תאפשרו לו לעשות זאת".
הוא הוסיף כי "אני קורא גם לאופוזיציה לגלות מנהיגות בשעה זו, אני יודע שאין הנאה פוליטית גדולה יותר מלהביך את הקואליציה, אבל זו לא השעה. עניינים מדיניים, או דת ומדינה או כל סוגיה חשובה ככל שתהיה חייבת להידחק לזמנים אחרים".
12 צפייה בגלריה
חיים ביבס
חיים ביבס
"הפוליטיקאים עסוקים בהכל חוץ מהקורונה". ביבס
(צילום: קובי קואנקס)
בעקבות דבריו של ראש העיר לוד פנינו לראשי הערים השונים - שהסכימו איתו. יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, אמר ל-ynet לאחר הפוסט של רביבו: "בשבוע האחרון אנחנו רואים יותר שיתוף מצד הממשלה, הם יותר ויותר מבינים שאנחנו יודעים לטפל בדברים האלה יותר טוב מכל אדם אחר. אנחנו מכירים את השטח, השכונות והאנשים. אני מקווה שזה ימשיך כך ולא רק קורה בעקבות הביקורת של השבוע האחרון".
לדבריו, "יאיר רביבו צודק לחלוטין. לא יכול להיות שבימים כאלה, בזמן שאנחנו נלחמים להרים את הראש מעל למים, הפוליטיקאים עסוקים בהכל חוץ מהקורונה. המגפה היא היעד העיקרי של הממשלה הזו, אבל הפוליטיקאים מתעסקים בשוליים של השוליים של הדברים בימים אלה".
ביבס טען כי העיריות מקדימות את החקירות האפידמיולוגיות של משרד הבריאות ביומיים-שלושה. "בשבוע האחרון העבירו לנו נתונים, וכך אנחנו יכולים לסייע לכל משפחה דרך הצינורות שלנו, לקצר את הזמנים ולקטוע שרשראות הדבקה", אמר. "בשביל תהליך אמיתי צריך להשתמש באופרטור גדול שמחובר לשטח, וזה השלטון המקומי".
12 צפייה בגלריה
אלי דוקורסקי ראש עיריית קריית ביאליק
אלי דוקורסקי ראש עיריית קריית ביאליק
"הולכים לכיוון מבשר רעות". אלי דוקורסקי
(צילום: עיריית קריית ביאליק )
12 צפייה בגלריה
נתניהו על ההמלצות: זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו - למנוע את ההתקהלות הזאת
נתניהו על ההמלצות: זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו - למנוע את ההתקהלות הזאת
סופג ביקורת מבית. נתניהו
(צילום: איתי בית און, לע"מ)
ראש העיר קריית ביאליק אלי דוקורסקי, שמזוהה עם הליכוד, אמר כי "לצערי הרב הציבור איבד את האמון בממשלה והכיוון שאנחנו הולכים אליו מבשר רעות. העובדה שמהיום הראשון לכינון הממשלה חיפשו איך לפרק אותה הביאה אותנו עד הלום. אני קורא לחברי הממשלה להתעשת ולנתניהו וגנץ לשבת ולתקן את הקלקולים. עליהם להחליט שביחד מצילים את המדינה ושמים את האגו בצד. הסכמים צריכים לקיים. אני מתבייש במה שקורה".
דוקורסקי הוסיף: "אנחנו, ראשי הרשויות המקומיות, משמשים בניהול האחראי שלנו חומת המגן של הציבור מול החידלון והעליבות של הנהגת המדינה".
12 צפייה בגלריה
רז קינסטליך בתחנת רכבת משה דיין
רז קינסטליך בתחנת רכבת משה דיין
"צריכים להיות מאוחדים". קינסטליך בטיהור תחנת משה דיין
(צילום: אבי מועלם )
12 צפייה בגלריה
בן סנוף מופיע לתושבי צפת אשר נמצאים בבתים יחד עם ראש העיר שוקי אוחנה
בן סנוף מופיע לתושבי צפת אשר נמצאים בבתים יחד עם ראש העיר שוקי אוחנה
"סייעו לנו לעזור לתושבים". שוקי אוחנה
(צילום: דוברות עיריית צפת)
12 צפייה בגלריה
אלי ברדה והורייה של שובה מלכה
אלי ברדה והורייה של שובה מלכה
"ממשלת החירום מתעסקת בזוטי זוטות". אלי ברדה
(צילום: גיל נחושתן)
ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך: "אני חושב שבתקופה הזו, ולאור המצב שבו המדינה נמצאת, דבריו של ראש העיר לוד מאוד נכונים. כולנו צריכים להיות מאוחדים ומלוכדים, לעזור ולסייע. ראשי הרשויות מדברים אחד עם השני ומסייעים לעמיתיהם. אנו מצפים שגם למעלה יהגו כך".
ראש העיר צפת, שוקי אוחנה, שגם הוא מזוהה עם הליכוד: "הסיטואציה שאיתה אנו מתמודדים בחודשים האחרונים לא פשוטה לאיש. לאחר חודשים ארוכים סוף סוף הוקמה ממשלת אחדות סביב סוגיית הקורונה. תשאירו בצד את הוויכוחים המיותרים, וסייעו לנו לעזור לתושבים בהתמודדות הלא פשוטה".
ראש העיר מגדל העמק, אלי ברדה, אמר כי "יאיר רביבו צודק. ממשלת החירום צריכה להתמקד במענה הרפואי והכלכלי לתושבי המדינה. העיסוק שלהם בזוטי זוטות יוצר דיסוננס שפוגע באמון הציבור, ובהתאמה גם ברמת שיתוף הפעולה והמשמעת של התושבים. אנו בדרך הבטוחה לסגר כללי ולפגיעה כלכלית אנושה".
12 צפייה בגלריה
הסגר בשכונת עמישב ברמלה
הסגר בשכונת עמישב ברמלה
"פוליטיקה עלובה בימים של משבר". מיכאל וידל במחסומים שהוקמו בעירו
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
12 צפייה בגלריה
"קבלת החלטות מבולבלות". אלי גמליאל
"קבלת החלטות מבולבלות". אלי גמליאל
"קבלת החלטות מבולבלות". אלי גמליאל

ראש המועצה המקומית גדרה, יואל גמליאל, אמר כי "הרשויות המקומיות וראשי הרשויות עומדים בחזית מול התושבים, דואגים לביטחונם ולרווחתם. אנחנו הראשונים שאליהם פונים בעת הצורך, בחירום או בשגרה, הראשונים שצריכים לתת מענה, שירות, פתרונות יצירתיים ותשובות. ממשלת ישראל שאמורה לתת מענה לרשויות מתפקדת תוך קבלת החלטות מבלבלות שאינן נותנות מענה חד משמעי ואמיתי למצב במדינה".
ראש העיר רמלה, מיכאל וידל, סירב להאשים את הממשלה: "לצערי, בירושלים יושבים פוליטיקאים שמה שמעניין אותם עכשיו במלחמת ההישרדות שלנו, בתקופה זו של משבר הקורונה, זה 'רק לא ביבי'. פשוט בושה. במקום לעסוק במיגור הנגיף ובחיזוק הבריאות, תמיכה בממשלה ותמיכה הכלכלית בתושבים, עוסקים בנושאים שוליים ומנהלים פוליטיקה עלובה בימים של משבר קשה ומורכב".
12 צפייה בגלריה
גלית שאול
גלית שאול
"מתעסקים יותר מדי במאבקים פנימיים". גלית שאול
(צילום: יאיר שגיא)
12 צפייה בגלריה
ראש המועצה האזורית  מנשה אילן שדה
ראש המועצה האזורית  מנשה אילן שדה
"הממשלה מבזבזת את העושר על גחמות אישיות". אילן שדה
ראש מועצת עמק חפר, ד"ר גלית שאול, אמרה כי "נדמה שבממשלה הזו מתעסקים יותר מדי במאבקים פנימיים ופחות בפתרונות, הסקת מסקנות ולמידת לקחים מטעויות. המשבר הזה ממשיך להתנהל מעל הראש של השלטון המקומי, בלי הידברות אמיתית עם ראשות וראשי הרשויות שמכירים טוב כל כך את המצב בשטח. כך גם בהתנהלות מול מערכת החינוך, בטעות החמורה של הפסקת פעילות תנועות הנוער, בסגירת בריכות ועוד ועוד".
ראש המועצה האזורית מנשה, אילן שדה: "כואב לי מאוד שהממשלה לא מתפקדת בימים האלה. לא הייתי מתומכי הממשלה, אבל משהוקמה ציפיתי שתטפל במשבר הקורונה בכל הכוח, אבל לא כך קרה. עדיף כבר ללכת לבחירות, כי ממשלה לא מתפקדת גורמת נזק קשה לאמון האזרחים בשלטון. ההורים הורישו לנו יושר רב, ללא עושר, אך הממשלה הנוכחית מלמדת את ילדינו ונכדינו ערכים שאין בהם יושר - ומבזבזת את העושר על גחמות אישיות".
פורסם לראשונה: 22:11, 22.07.20