זינוק במספר האמריקנים שרוכשים נשק מתחילת משבר הקורונה יצר עומסים גדולים במערכת בדיקות הרקע של ה-FBI. העומסים גרמו לזינוק במספר הבדיקות שמתעכבות, מה שאפשר להשלים את מכירות הנשק בלעדיהן. כך חשף היום מידע של הבולשת הפדרלית.
3 צפייה בגלריה
אקדח נשק
אקדח נשק
עלייה של 54% במספר הבדיקות שהתעכבו
(צילום: shutterstock)
ארגון Everytown for Gun Safety, שפועל למען פיקוח על מכירות נשק, השיג את הנתונים של ה-FBI באמצעות בקשה שכפופה לחוק חופש המידע. לפי הנתונים, בחודשים מרץ עד יולי הייתה עלייה של 54% במספר בדיקות הרקע שנמשכו מעבר לשלושה ימים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
5.86 מיליון בדיקות רקע נערכו בין מרץ ליולי. יותר מ-5% מהן התעכבו ונמשכו יותר משלושה ימי עסקים. הנתונים מראים שהביקוש של האמריקנים לנשק גבוה מתמיד: לפי הנתונים יש עלייה של 93% בבדיקות הרקע בחודשים מרץ עד יולי לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז נערכו 3.03 מיליון בדיקות.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה תור ל חנות נשק
ארה"ב נגיף קורונה תור ל חנות נשק
תור מחוץ לחנות נשק בארה"ב
(צילום: AP)
נראה של-FBI קשה יותר להשלים את בדקות הרקע למי שרוצים לקנות נשק, בתקופה של שיבושים בפעילות וקיצוץ כוח אדם ברשויות אכיפת החוק במדינות השונות ובסוכנויות ממשלתיות. כך טוען רוב ווילקוקס, בכיר בארגון Everytown for Gun Safety.
לפי התקנות כיום, אם בדיקת רקע של ה-FBI מתעכבת ונמשכת יותר משלושה ימי עסקים, המוכר רשאי למכור את הנשק גם ללא השלמת הבדיקה. ארגונים למען פיקוח על מכירת נשק מודאגים מכך, ומזהירים שהדבר אומר שאלפי אנשים שהחוק אוסר עליהם לקנות נשק - כמו אסירים משוחררים - יוכלו לרכוש אותו בגלל העיכוב בתוצאות הבדיקה. "הם היו צריכים להקצות אנשים ומשאבים שדרושים לבצע את בדיקות הרקע האלה", אומר ווילקוקס.
3 צפייה בגלריה
מהומות בקנושה, וויסקונסין
מהומות בקנושה, וויסקונסין
המהומות בארה"ב תרמו לזינוק במכירת הנשק
(צילום: רויטרס)
ב-FBI טרם הגיבו לפרסום. בחודש אפריל, כשבבולשת הפדרלית התבקשו להגיב לזינוק בבדיקות הרקע כתוצאה מהעלייה במכירות הנשק, אמרו ב-FBI שהמערכת מתנהלת כסדרה וממשיכה לבדוק את הבקשות.
מכירות הנשק בארה"ב זינקו השנה בין השאר בגלל החשש מכאוס במגפת הקורונה, האלימות בהפגנות מאז רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד והתסיסה ברחוב האמריקני לקראת הבחירות לנשיאות.