בכירים במפלגה הרפובליקנית בארה"ב מצאו עצמם היום (ד') במבוכה, אחרי שמועמדת התומכת בתיאוריות הקונספירציה של תנועת QAnon ניצחה בפריימריז הרפובליקניים לבית הנבחרים האמריקני שנערכו בג'ורג'יה, והבטיחה מעשית את מקומה בקונגרס הבא. היא צפויה להיות הנציגה הראשונה של התנועה המוזרה באחת מזרועות השלטון האמריקניות.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות תומכת QAnon מרג'ורי טיילור גרין בדרך ל קונגרס
ארה"ב בחירות תומכת QAnon מרג'ורי טיילור גרין בדרך ל קונגרס
נציגות ראשונה בקונגרס. תומכי QAnon
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות תומכת QAnon מרג'ורי טיילור גרין בדרך ל קונגרס
ארה"ב בחירות תומכת QAnon מרג'ורי טיילור גרין בדרך ל קונגרס
התיאוריה: מסרים מוצפנים מבכיר בסיווג Q
(צילום: AFP)
המועמדת, מרג'ורי טיילור גרין, צברה לאחרונה עשרות אלפי אוהדים ברשתות החברתיות, שבהן היא נוהגת לפרסם סרטונים שלה שוטחת את משנתה, בכלל זה תיאוריות קשר מרחיקות לכת. לתשומת לב מיוחדת זכתה גרין בשל תמיכתה ב-QAnon, תנועת שוליים מוזרה שצצה בשנים האחרונות ושחסידיה, תומכי הנשיא דונלד טראמפ, מאמינים כי טראמפ וישות מסתורית המכונה Q מנהלים מלחמה חשאית נגד רשת של פדופילים, קניבלים וחורשי רעה שקנו להם אחיזה בתוך הממשל, בעולם העסקים ובתקשורת, ושסוגדים לשטן. תומכי QAnon מאמינים כי הרשת הזו פועלת כ"דיפ סטייט" וכי טראמפ ו-Q פועלים לסכל את מזימתה.
לאחרונה גבר החשש שמ-QAnon והמסרים שהיא מפיצה נשקפת סכנה, וה-FBI קבע כי התנועה היא איום קיצוני פוטנציאלי. כמה רשתות חברתיות, בהן טוויטר וטיקטוק, החלו לפעול נגד חשבונות המפיצים את התיאוריות של QAnon. גרין, מנגד, נמנית עם רשימה הולכת ומתארכת של מועמדים בפריימריז הרפובליקניים המביעים תמיכה בה. "Q הוא פטריוט", הכריזה בשנת 2017, כשכוונתה לאותו לוחם-בשחיתות בידיוני שהתנועה מאמינה בקיומו.
8 צפייה בגלריה
טראמפ בירך: "ווינרית אמיתית!"
טראמפ בירך: "ווינרית אמיתית!"
טראמפ בירך: "ווינרית אמיתית!"
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות תומכת QAnon מרג'ורי טיילור גרין בדרך ל קונגרס
ארה"ב בחירות תומכת QAnon מרג'ורי טיילור גרין בדרך ל קונגרס
גרין (מימין) מצטלמת עם תומכים במסיבת הניצחון
(צילום: AP)
ניצחונה של גרין, אשת עסקים שיחד עם בעלה היא הבעלים של חברת בנייה, הושג במחוז בחירה רפובליקני מובהק, ופירוש הדבר שהיא לא תתקשה לנצח את יריבה הדמוקרטי בבחירות בנובמבר, ולפיכך ל-QAnon תהיה בינואר נציגה בקונגרס. בשעות שאחרי הניצחון שלה נראה כי בכירי הרפובליקנים – שחלקם יצאו לאחרונה מפורשות נגדה ונגד QAnon – אינם בטוחים אם עליהם לברך על ניצחונה או להזהיר ממנו ומהעתיד שהוא מבשר למפלגה.
לרפובליקני אחד לא הייתה התלבטות: אף שמרוצים לבית הנבחרים אינם זוכים בדרך כלל להתייחסות משמעותית בתקשורת, לא כל שכן מנשיא, טראמפ הקדיש לגרין ציוץ, ובו בירך אותה וכינה אותה "כוכבת רפובליקנית עתידית". "מרג'ורי חזקה בהכול, והיא לעולם לא מוותרת – ווינרית אמיתית!", כתב טראמפ. היא השיבה לו: "תודה לך. נתת לי השראה להתמודד ולהילחם".

להפיל את אייר פורס 1

ראשיתה של תנועת QAnon באוקטובר 2017. באותם ימים החלה דמות עלומה, שמחזיקה לכאורה בסיווג ביטחוני ברמת Q, הרמה הגבוהה ביותר, לפרסם באינטרנט מסרים מוצפנים המתארים את המאמצים שנעשים כביכול לחשוף את רשת ה"דיפ סטייט" המרושעת. בתחילה פורסמו המסרים של Q באתרים המזוהים עם הימין הקיצוני, אבל בהדרגה הם התפשטו לרשתות מוכרות וגדולות יותר כגון רדיט, טוויטר ויוטיוב. גם דמויות מוכרות החלו עם הזמן להתייחס לקיום של QAnon, בהן השחקנית רוזן בר. ב-2018 כבר התייצבו תומכי טראמפ לאירוע שלו כשעל חולצותיהם הכיתוב QAnon וכשבידיהם שלטים עם הכיתוב "We Are Q". לאחרונה השתתפו בהפגנות נגד הסגר וההגבלות ברחבי ארה"ב בצל מגפת הקורונה.
8 צפייה בגלריה
QAnon
QAnon
11 בספטמבר - עבודה פנימית. ה-Q בעצרת של טראמפ
(צילום: רויטרס)
אז מיהו Q? חסידי התנועה בטוחים שהמידע שמגיע אליהם הוא מידע מודיעיני מהרמות הגבוהות ביותר, וכי Q הוא חפרפרת במעגל הקרוב לטראמפ, אדם בעל גישה יוצאת מגדר הרגיל לשלטון, שהחל להדליף מידע מודיעיני כדי ליידע את הציבור האמריקני על תוכנית פנטסטית כלשהי. לפי המידע הזה, ארה"ב מנוהלת זה עשרות שנים על ידי התאגדות פושעים מרושעת שבה חברים ביל והילרי קלינטון, בני הזוג אובמה, הרוטשילדים והמיליארדר, התורם ופעיל זכויות האדם ג'ורג' סורוס. בהתאחדות חברים לפי התיאוריה גם אישים בולטים בהוליווד. תיאוריות קונספירציה נוספות שהופצו במסרים של Q: ניצולי הטבח בבית הספר בפרקלנד, פלורידה, היו שחקנים; מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001 הייתה עבודה פנימית אמריקנית; וסוכנים אמריקנים ניסו להפיל את ה"אייר פורס 1", מטוסו של הנשיא.
לפי Q, האומה האמריקנית צריכה להיערך למעין הפיכת-נגד שמוביל טראמפ, פעולה נרחבת שבמסגרתה תיחשף הרשת הזדונית ותופל, אנשיה ייעצרו – והכוח יחזור לידיו של העם האמריקני. "האם הר"ד (הילרי רודהם קלינטון) הבאה בתור? האם הבחירות היו אמורות להיות מזויפות? האם אנשים טובים מנעו את הזיוף?", כתב Q באחת מהודעותיו הראשונות. "אתם מאמינים שזה צירוף מקרים?".
8 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים
גרין: "אהיה הסיוט של השמאל". יו"ר בית הנבחרים פלוסי
(צילום: AFP)
לפי הודעות שפרסם Q, הרשת הנכלולית שנחשפה כוללת כנופיות של חוטפים ופדופילים כמו אלה שעמדו במרכז "פיצה-גייט", תיאוריית הקונספירציה המוזרה שלפיה בפריצה לחשבונות האימייל של אנשי הילרי קלינטון לפני הבחירות ב-2016 נחשפה רשת של סחר בבני אדם. תיאוריית הקונספירציה המוזרה ביותר אולי של תנועת QAnon היא זו שלפיה לא רק שדונלד טראמפ לא שיתף פעולה עם רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב, אלא שהוא עצמו העמיד פנים כאילו הוא משתף פעולה עם רוסיה – כדי לגרום לתובע המיוחד רוברט מולר לעבוד לצידו כדי לחשוף את גורמי הרשע באותה התאגדות פושעים.

גברים מדוכאים, פלישה מוסלמית

התמיכה ב-QAnon היא רק היבט אחד בשורה של היבטים באישיותה של גרין שמטרידים את ההנהגה הרפובליקנית. במסיבת הניצחון שלה אתמול נתנה גרין טעימה ממה שאפשר אולי לצפות ממנה בבית הנבחרים: אחרי שתקפה את בכירי מפלגתה ואת הדמוקרטים והבטיחה להיות "הסיוט הגרוע ביותר של השמאל", נקטה שפה הנחשבת בוטה מאוד לפוליטיקאים אפילו בעידן הלא-דיפלומטי של שלטון טראמפ. את יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, היא "כינתה אנטי-אמריקנית", ולפי כתב של עיתון מקומי הבטיחה: "אנחנו הולכים לבעוט את הכלבה הזאת מהקונגרס".
8 צפייה בגלריה
QAnon
QAnon
מרוסיה גייט לפיצה-גייט. תומכי QAnon
(צילום: AFP)
בעברה של גרין הצהרות שבכל תקופה אחרת היו ודאי מחסלות את הקריירה שלה. האתר "פוליטיקו" חשף כמה סרטונים מטרידים שלה, שבהם קידמה תיאוריות קונספירציה מרחיקות לכת. בין השאר קידמה את תיאוריית הקונספירציה הימנית-קיצונית שלפיה המיליארדר ג'ורג' סורוס, יהודי ששרד את השואה, היה למעשה משתף פעולה ש"הסגיר את בני עמו לנאצים". בקטעים אחרים נשמעה אומרת ש"הקבוצה שסובלת הכי הרבה מהתנכלויות בארה"ב היא גברים לבנים", ויוצאת נגד הטענה שאפרו-אמריקנים סובלים מאפליה. "נחשו מה? העבדות נגמרה, לשחורים יש זכויות שוות", אמרה.
עוד טענה גרין כי השחורים הם "עבדים למפלגה הדמוקרטית", וכי הם צריכים להיות גאים כשהם רואים את פסלי הקונפדרציה (איחוד המדינות הגזעני שתמך בעבדות בארה"ב), משום שהם מעידים על ההתקדמות שנעשתה מאז מלחמת האזרחים. באיסלאמופוביה הואשמה משום שאת הבחירה לראשונה אי פעם בשתי מוסלמיות, אילהאן עומאר ורשידה טאליב, לקונגרס האמריקני, כינתה "פלישה איסלאמית לתוך משרדי הממשל שלנו".
בהיבטים אחרים גרין מייצגת עמדות קלאסיות המזוהות עם המפלגה הרפובליקנית, כמו התנגדותה להפלות ותמיכתה האדוקה בזכות לשאת נשק, אבל בכירים במפלגה שהזדעזעו מהתבטאויותיה האשימו אותה בגזענות, אנטישמיות ואיסלאמופוביה וניסו לפעול לסיכול ניצחונה.
זה לא הצליח. בפריימריז אתמול גברה על הנוירוכירורג ג'ון קוואן בפער של 19%, ובנובמבר, בקרב האחרון על מקום בבית הנבחרים מול הדמוקרטי קווין ואן אווסדל, ניצחונה כאמור כמעט מובטח.