כשנה לאחר שטרמיט-העל הפורמוזני התגלה בפתח תקווה, הודיע אחר הצהריים (יום ד') המשרד להגנת הסביבה כי זוהה לראשונה בישראל טרמיט פולש חדש, הפעם בהרצליה - הטרמיט הקריבי. המשרד להגנת הסביבה קורא לציבור לגלות עירנות ולדווח על תצפיות של טרמיטים מגיחים מפריטי עץ בבתים. במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי הוא פחות מזיק לסביבה מאשר הטרמיט הפורמוזני.
3 צפייה בגלריה
אחד הטרמיטים שנמצא בהרצליה
אחד הטרמיטים שנמצא בהרצליה
אחד הטרמיטים שנמצא בהרצליה
(צילום: ד"ר לאור אורשן, המעבדה האנטומולוגית במשרד הבריאות)
מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, ד"ר גל זגרון, אמרה: "בתקופה האחרונה התקבלו במשרד להגנת הסביבה מאות פניות בנושא הטרמיטים, בעקבות הטרמיט הפורמוסני. אחת הפניות שקיבלנו מהרצליה הובילה לזיהוי ראשון בישראל של מין טרמיט פולש בשם הטרמיט הקריבי. לטרמיט יכולת לקנן ברהיטי עץ לצד צורך יחסית נמוך בלחות, ומשום כך הצליח לחדור למדינות רבות".
עוד אמרה ד"ר זגרון: "הטרמיט הקריבי הוא מין פולש ומהווה סכנה לסביבה, ואולם הוא פחות מזיק לסביבה מאשר הטרמיט הפורמוסני, שכן אינו מייצר קיני ענק באדמה ואינו תוקף עצים חיים. מינים פולשים הם גורם עיקרי לאובדן המגוון הביולוגי, ועם החרפת שינויי האקלים, מינים אלו כובשים עוד ועוד בתי גידול חדשים בעולם. אנו קוראים לתושבי הרצליה והאזור לדווח על מפגעי טרמיטים, ולכל הרוכשים ריהוט מעץ לגלות ערנות לנזקי טרמיטים והגחת טרמיטים מכונפים"
במשרד להגנת הסביבה אמרו כי בהרצליה נאספה דגימה מתושבים שפנו והיא הועברה לבדיקה במעבדות המרכזיות של משרד הבריאות. הדגימה זוהתה במעבדה האנטומולוגית במשרד הבריאות בבדיקה מורפולוגית, ולאחר מכן אוששה באמצעות בדיקה מולקולרית, כטרמיט הפולש ביותר בעולם - העונה לשם המדעי קריפטוטרמס ברוויס (Cryptotermes Brevis). שמות מקובלים נוספים לטרמיט: West Indian Drywood Termite וכן Powderpost Termite. בהתייעצות עם גורמי המקצוע, תורגם שמו של הטרמיט לעברית כ"טרמיט הקריבי".
3 צפייה בגלריה
לראשונה בישראל. הטרמיט הקריבי
לראשונה בישראל. הטרמיט הקריבי
לראשונה בישראל. הטרמיט הקריבי
(צילום: ד"ר לאור אורשן, המעבדה האנטומולוגית במשרד הבריאות)
במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי טרמיט ממין זה אינו מזיק לאדם, אך עלול לגרום לנזק לרכוש ואף לפגוע בסביבה. בנוסף הטרמיט הקריבי נסתר מהעין וקשה לאיתור שכן הוא מסתתר בתוך רהיטי ופריטי עץ.
מראהו החיצוני: קטן, לבנבן, ואורכו כ-4-5 מילימטרים. הפריטים הבוגרים הם מכונפים (כנפיים שוות באורכן), חומים, בגודל של כס"מ. הטרמיט הקריבי מייצר קינים קטנים בתוך רהיטי עץ ומועבר בתוכם בקלות ממקום למקום. על כן, חשוב והכרחי לאתר פריטי עץ נגועים ולטפל בהם.
במשרד להגנת הסביבה אמרו כי פוטנציאל הפגיעה בסביבה של טרמיט קריבי מצומצם יותר מאשר טרמיט-העל הפורמוסני, אולם יכולת המעבר שלו מיישוב ליישוב גדולה יותר. עוד אמרו במשרד כי אם יש חשד לנזק ברהיטי עץ, משקופים ומוצרי עץ בתוך הבית, יש להזמין מדביר בעל רישיון מתקדם (מדביר במבנים ושטח פתוח, או מדביר באיוד) ובתוקף מהמשרד להגנת הסביבה.
3 צפייה בגלריה
טרמיט קריבי
טרמיט קריבי
טרמיט קריבי
(צילום: ד"ר לאור אורשן, המעבדה האנטומולוגית במשרד הבריאות)
לגבי הדברה, אמרו במשרד להגנת הסביבה כי הדברת טרמיטי עץ מבוצעת על-ידי מדביר מוסמך באמצעות איתור הקינים בעץ והדברה בקידוח. הדברות אלו אינן בהכרח יעילות ולכן יש לשאוף לפנות בבית נגוע את כל פריטי העץ הנגועים ולבצע השמדה או הדברה באיוד. בכל מקרה, אסור להדביר באיוד בקרבת מגורי אדם! בנוסף אין לפנות מוצרי עץ מבית נגוע ללא תיאום עם הרשות המקומית. יש לפנות למוקד העירוני 106.
בהודעת המשרד להגנת הסביבה נכתב כי ככל שעולה חשד שמדובר בטרמיט הקריבי יש לדווח לרשות המקומית או למשרד להגנת הסביבה, במידת הצורך תתואם איסוף דגימה מהבית הנגוע. ניתן לפנות בליווי תמונת תקריב וכתובת מדויקת למשרד להגנת הסביבה – pestcontrol@sviva.gov.il.