הבחישה האיראנית נמשכת: מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש אתמול (שבת) בדוחא עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן. כך דיווחה רשת אל-ג'זירה. פסגת הרשע הזו מתקיימת ברקע הדיווחים הסותרים על מידת המעורבות של איראן במתקפת הפתע של חמאס לפני כשמונה ימים.
במקביל, המשלחת האיראנית לאו"ם פרסמה בחשבון X (לשעבר טוויטר) שלה האשמות חריפות נגד ישראל, שמבצעת לטענתה "פשעי מלחמה ורצח עם" ברצועת עזה. "אם זה לא ייעצר מיידית, המצב עלול לצאת משליטה - ויהיו לכך השלכות מרחיקות לכת".
4 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש עם עיתונאים זרים בעזה
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה נפגש עם עיתונאים זרים בעזה
נפגש בדוחא עם שר החוץ של איראן. הנייה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן
שר החוץ של איראן, שטוענת: ישראל מבצעת "רצח עם" בעזה
(צילום: Louai Beshara / AFP)
שלשום נפגשו בביירות מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ועבדוללהיאן. השניים דנו במצב ברצועת עזה ו"התייעצו לגבי ההתפתחויות המסוכנות". בפגישה בין נסראללה לשר החוץ האיראני נכחו גם עוזר שר החוץ האיראני והשגריר האיראני בביירות. הארבעה דנו בהתפתחויות האחרונות באזור, "בתוקפנות הישראלית המתמשכת בעזה ובאירועי אל-אקצא והגדה המערבית".
מאז החלה המלחמה משטר האייתוללות באיראן מגביר את פעילותו הדיפלומטית, ואינו מסתיר את ניסיונו לרתום את העולם הערבי להמשך המלחמה של חמאס - ואולי גם חיזבאללה - נגד ישראל.
נשיא איראן איברהים ראיסי שוחח בטלפון עם נשיא סוריה בשאר אסד, וגם עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, לראשונה מאז חידוש היחסים בין המדינות. סעודיה, נזכיר, נחשבת למנהיגת העולם הסוני, ואילו איראן נחשבת למנהיגת העולם השיעי. המתח ביניהן קיים כבר עשרות שנים, ובין השאר הן גיבו צדדים יריבים במלחמות בסוריה ובתימן.
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
איראן ממשיכה בבחישה במלחמה, אחרי פסגת טרור בלבנון
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
מפגש בין נשיא סין שי ג'ינפינג ל מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג
מפגש בין נשיא סין שי ג'ינפינג ל מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג
ארה"ב מנסה ללחוץ על סין: תתערבו
(צילום: AFP)
לאחר אותה שיחה היסטורית, בשישי בערב כבר דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי סעודיה הקפיאה את המגעים לנורמליזציה עם ישראל. בן סלמאן עצמו התייחס למלחמה כבר ברביעי האחרון ואמר כי "הממלכה עושה מאמצים אזוריים ובינלאומיים בלתי פוסקים כדי לעצור את ההסלמה המתמשכת".
הוא הדגיש בשיחת טלפון עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן את הצורך "לעצור את המתקפה הישראלית על רצועת עזה", וציין כי עמדה האיתנה של סעודיה היא תמיכה במטרה הפלסטינית, להשיג שלום צודק ומקיף".
אתמול ביקר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בריאד, ועם נחיתתו אמר: "אפגש עם שותפינו הסעודים כדי לדון במתקפות הטרור של חמאס נגד ישראל - והצורך לעבוד יחד כדי למנוע מהעימות להתפשט". עוד שוחח בלינקן, שכבר הגיע לביקור הזדהות בישראל, עם עמיתו הסיני וונג יי ולחץ עליו להפעיל את השפעתה של סין במזרח התיכון כדי למנוע מגורמים נוספים להצטרף למלחמה בין ישראל וחמאס.