משטר האייתוללות באיראן מגביר ביממה האחרונה את פעילותו הדיפלומטית, ואינו מסתיר את ניסיונו לרתום את העולם הערבי להמשך המלחמה של חמאס – ואולי בעתיד גם חיזבאללה – נגד ישראל. אחרי שאמש הודיעה טהרן כי הנשיא איברהים ראיסי שוחח בטלפון עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לראשונה מאז חידוש היחסים בין המדינות, היום (ה') מסרה כי ראיסי שוחח עם נשיא סוריה בשאר אסד, וכי שניהם קראו למדינות ערב והאיסלאם לסכם על עמדה אחידה לתמיכה בפלסטינית.
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי יורש העצר נסיך סעודיה מוחמד בן סלמאן
נשיא איראן איברהים ראיסי יורש העצר נסיך סעודיה מוחמד בן סלמאן
נשיא איראן ויורש העצר הסעודי. בן סלמאן: "מנסים לעצור את ההסלמה"
(צילום: AFP, EPA)
"המדינות האיסלאמיות והערביות, וכל העמים החופשיים בעולם, חייבים לגבש עמדה אחידה כדי לעצור את פשעי המשטר הציוני נגד העם הפלסטיני המדוכא", אמר ראיסי לאסד לפי סוכנות הידיעות האיראנית "נורניוז", המקורבת למודיעין האיראני. כמו חמאס וחיזבאללה, אסד הוא בעל ברית קרוב של איראן, ובצה"ל ערוכים לאפשרות שארגונים איראניים ינסו לתקוף את ישראל גם משטח ארצו.
השיחה עם אסד באה כאמור אחרי שאמש שוחח ראיסי בטלפון עם הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן, מי שנחשב לשליט בפועל בריאד, ודן איתו בעימות בין ישראל לחמאס. התקשורת הממלכתית באיראן דיווחה כי ראיסי אמר ליורש העצר בן סלמאן ש"יש לשים קץ לפשעי המלחמה נגד פלסטין", וסוכנות הידיעות הסעודית דיווחה כי בן סלמאן "הדגיש שהממלכה עושה כל שביכולתה כדי לעמוד בקשר עם כל הגורמים הבינלאומיים והאזוריים כדי לעצור את ההסלמה הנוכחית". הסוכנות הסעודית ציינה כי הוא הדגיש גם שסעודיה מתנגדת לכל סוג של פגיעה מכוונת באזרחים.
3 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה בשאר אסד
נשיא סוריה אסד. ארגונים איראניים בשטח ארצו
(צילום: רויטרס)
השיחה בין ראיסי לבן סלמאן הייתה הראשונה מאז שבצעד מפתיע הכריזו איראן וסעודיה בחודש מרץ על חידוש היחסים ביניהן, שבע שנים אחרי שנותקו. סעודיה, נזכיר, נחשבת למנהיגת העולם הסוני, ואילו איראן נחשבת למנהיגת העולם השיעי. המתח ביניהן קיים כבר עשרות שנים, ובין השאר הן גיבו צדדים יריבים במלחמות בסוריה ובתימן.
אף כי חידוש היחסים בין השתיים נתפס כמכה לישראל, לארה"ב ולמערב, שניסו להפוך את סעודיה למנהיגת ציר ערבי-מערבי במזרח התיכון, בחודשים האחרונים התרבו הדיווחים כי ישראל וסעודיה בעצמן הולכות ומתקרבות לנורמליזציה. השבוע הועלו השערות שאחת ממטרות המתקפה הרצחנית של חמאס הייתה לגרור את ישראל למלחמה שלא תאפשר לסעודיה לכונן איתה יחסים, וכך תקל על איראן.
3 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדאללהיאן שר החוץ של איראן ביקור בריאד סעודיה
חוסיין אמיר עבדאללהיאן שר החוץ של איראן ביקור בריאד סעודיה
שר החוץ האיראני אמיר-עבדאללהיאן. "מסע על רקע הפשעים נגד האנושות בעזה"
(צילום: Fayez NURELDINE / AFP)
הבוקר דיווחה התקשורת האיראנית כי שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, ייצא היום למסע דילוגים במזרח התיכון כדי לדון במלחמה בין ישראל לחמאס, ויבקר בין השאר בעיראק ובלבנון. ביקורו בשתי המדינות בא בצל איומיהם של חיזבאללה הלבנוני ו"גדודי חיזבאללה" העיראקיים, שניהם ארגונים בני חסות של טהרן, להתערב במלחמה. "לאור האירועים הפלסטיניים הנוכחיים, הפשעים נגד האנושות שמתבצעים בעזה והשלכותיהם מסוכנות, מסע הדילוגים של שר החוץ באזור יחל היום", אמר שגריר איראן בלבנון.
בהכנת הידיעה השתתפה ליאור בן ארי