אך לפעמים הפרידה נגרמת בשל דברים פעוטים, דברים שיכולים לבוא על תיקונם ולהיפתר לפני הגעה מיותרת אל בין כותלי בית המשפט. כמו בסיפור שלפנינו.
נפגשנו עם עו"ד לגירושין אסתר שלום, עורכת דין מנוסה ומומחית בתחום דיני המשפחה ובעלת ניסיון רב גם בקיום הליך גישור, אשר כיום הוא המחויב על פי חוק (הליך ישוב סכסוך) וכיום צובר תאוצה במסדרונות בתי המשפט כחלופה יצירתית ומשתלמת יותר עבור זוגות רבים הניצבים בפני הליך גירושין.
2 צפייה בגלריה
עו"ד אסתר שלום
עו"ד אסתר שלום
עו"ד אסתר שלום
(צילום: באדיבות עו"ד אסתר שלום)
"עורכת הדין אסתר שלום, תני לנו טיפ משמעותי איך להתגרש במינימום נזק"
עורכת הדין אסתר שלום: "נגעת בנקודה העיקרית: מינימום נזק. אין ספק שכל הליך גירושים, בין אם הוא נעשה בהסכמה ובהדדיות ובין אם הוא נכפה על אחד הצדדים, משאירים משקעים רגשיים העלולים ליצור נזקים לכל אחד מהצדדים ולילדיהם.
אומרים שהחוכמה היא לדעת לא רק עם מי להתחתן אלא גם ממי להתגרש... ומה שקורה בדרך כלל זה אלו באמת סיפורי אהבה שהתחילו יפה ונמשכו לאורך תקופה, ולאחר שאהבה נגמרה, המצב הלך והתדרדר כאשר בחלק מהמקרים מגיעים לסערת רגשות, רצון לנקום וכדו'.
רק שצריך לזכור שבית המשפט לא מחליף את ספת הפסיכולוג ובטח שהוא לא המקום או הזירה לקיום דרמות טורקיות בשידור חי...
" כלומר החוק היבש מעל הכל? זה הדבר היחיד שנמצא לנגד עיניו של בית המשפט?"
עורכת הדין אסתר שלום: "לא מדויק, הרי גם השופטים הם בני אדם ולכולנו יש רגשות המניעים אותנו לעשות דברים שהם לא תמיד הגיוניים או חכמים.
הגיע אליי למשל זוג נשוי שעמד להתגרש מסיבה מאוד לא שגרתית: לאישה פשוט נמאס שהבעל משאיר בדלי סיגריות ברכב ולא מנקה אותו.".
"ובגלל זה להתגרש?"
עורכת הדין אסתר שלום: "כנראה שהיו עוד דברים מתחת לפני השטח, אבל זו הייתה הסיבה הרשמית בגללה האישה פנתה אליי.
לפעמים גירושים נגרמים בגלל דברים פעוטים הגודשים את השאה ובבחינת הקש ששבר את גב הגמל.
במקרה הזה הסיבה הייתה אמנם מעט מוזרה או חריגה, אך לפעמים זוגות מחפשים תירוצים להתגרש כאשר בפועל הסיבה האמיתית היא שפשוט לא רוצים להיות אחד עם השנייה.
הדבר המדהים כאן הוא שהאישה סיפרה לי שמה שהוביל את בני הזוג לקשר היה דווקא ההרגל המשותף שלהם לעשן... כך הם הכירו ומצאו נושא משותף לשיחה בדייט הראשון. לאחר כמה שנים האישה נגמלה מסיגריות וריח הסיגריות הפך בלתי נסבל עבורה. הבעל המשיך לעשן והדבר התחיל להפריע לה וזה רק סימבולי שברגע שהאישה הפסיקה לעשן אותו הדבר שיצר את הקשר הוא גם הדבר שבגינו הקשר כמעט נגמר...
תפקידו של עורך דין גירושין הוא למצוא את הדרך לעזור להם לבני זוג לראות את המציאות כפי שהיא ולתת להם את הכלים להתגרש בצורה החכמה והיעילה ביותר, עם כמה שפחות מאבקים ומלחמות מיותרות".
2 צפייה בגלריה
עו"ד אסתר שלום
עו"ד אסתר שלום
עו"ד אסתר שלום
(צילום: באדיבות עו"ד אסתר שלום)
"גישור היא הדרך החדשה להתגרש היום בישראל ובעולם?"
עורכת הדין אסתר שלום: "עד לפני כמה שנים גישור הייתה דרך אלטרנטיבית אך כיום בטרם הגשת תביעות הצדדים מחויבים לעבור הליך של הדברות ביחידת הסיוע של בית המשפט.
למעשה בית המשפט נתן להליך הגישור את הגושפנקא המשפטית על מנת לנסות למקסם את האפשרות של פתרון לפתרון הסכסוך בהדברות ובדרכי שלום, נוצר מסלול של הדברות, מסלול אשר מחייב את הזוגות לדבר בניהם בטרם הגשת תביעות, למעשה זה מאפשר לזוגות להתגרש עם הליך גישור והסכם שעל פי רוב קצר וקל יותר עבור כולם.
הליך גישור אף מאפשר לבית המשפט להתמודד עם העומס הרב בו הוא נתון.בהסכם גירושין מייצגים עו"ד כאשר בית המשפט לענייני משפחה צריך לאשר את הסכם הגירושין בין- הצדדים ולתת לו תוקף של פסק דין.
בהליך גישור שבו מגיעים להסכם ניתן להגיע לתוצאות טובות ומהירות יותר ולשביעות רצון כל הצדדים."
"אז מה קרה עם הזוג שעמד להתגרש בגלל שהבעל השאיר סיגריות ולכלוך במכונית?"
עורכת הדין אסתר שלום: "אותו זוג דווקא הצליח להימנע מגירושים והגישור הצליח כמו במקרים לא מעטים אחרים, בהם דווקא יש אפשרות להחזיר את הגלגל לאחור ולמנוע את הגירושים. במקרה הזה האהבה (ולא הסיגריה...) ניצחה, אבל אני בטוחה שאם התיק היה מתגלגל לבית המשפט בהליך גירושים רגיל, היה לו סיכוי גדול יותר להיגמר בגירושים בסופו של דבר.
במסגרת הליך הגישור מתאפשר לזוגות להתמודד בצורה נינוחה ונוחה יותר עם בעיות איתם הם מתמודדים בנישואים ומציאת פתרונות יצירתיים שבית המשפט יתכן ולא היה יכול לתת.
תפקידי כעורכת דין ומגשרת לדעת להבדיל בין תיקים שיכולים להסתיים בהליך גישור יעיל וממצה בלבד, לבין תיקים שבכל זאת רצוי לנהל אותם בבית המשפט.".
"איך יודעים אם התיק מיועד להליך גישור או לבית משפט?"
עורכת הדין אסתר שלום: " בתיקים בהם מעורב כסף רב, למשל תיקים עם מחלוקות לגבי רכוש גדול, נכסים רבים, כספים, תוכניות חיסכון, קרן השתלמות ואפילו קרן פנסיה חברות וכיו"ב. יוצא שלעיתים הצדדים לא מגיעים להסכמות בהליך גישור והתיק מתגלגל בסופו של יום לבית משפט.
כך גם בתיקים בהם ישנה אלימות במשפחה, בגידה וכד' יש יותר קושי להגיע להבנות בגלל יחסים עכורים מדי. אך גם שם לעיתים אפשר לנהל הליך גישור בהצלחה.
ככל והליך הגישור לא צלח, בית המשפט יצטרך לקחת את המושכות ולתת פסק דין שמתייחס לחלוקת הרכוש, משמורת, מזונות וכד'.
"יש לך אולי עצה עבור מי שמעוניין להתגרש, בין אם בהליך גישור או דרך בית המשפט?"
עורכת הדין אסתר שלום: " אפשר לומר בצורה ברורה כי הליך גישור בדרך כלל הוא הפתרון הטוב ביותר.
כל זוג שיחסיו עלו על שרטון ושוקל להתגרש, צריך להיות מודע לחוק שנכנס לתוקף בישראל לפני כמה שנים ולמעשה מחייב את בני הזוג ראשית כל לפנות להליך של הדברות.
רק במידה והליך זה לא צלח, ניתן להמשיך ולהגיש תביעות בבית המשפט. גם בתי המשפט לענייני משפחה כיום מנסים כמה שיותר, שזוגות יגיעו להסכמות ולהדברות ושלא יאלצו לנהל הליכים ארוכים ומייגעים, מה שגם מקל על העומס בבתי המשפט.
לסיכום: הליך הגישור מביא לתוצאות טובות יותר בדרך כלל, אך כשאין ברירה פונים לעזרת בית המשפט. כל זוג העומד להתגרש צריך לדעת שעליו לעבור הליך גישור לפני הגשת תביעות. ולכן עורכי דין בעלי ניסיון והבנה בתחום, המספקים גם שירותי גישור גירושין מקצועיים בנוסף לשירותי עריכת דין, יכולים לחסוך עבורכם זמן וכסף ולמנוע מכם את הלחצים הנפשיים הנלווים לניהול תיק גירושין בין כותלי בית המשפט ולא בהליך גישור. כך או כך בהצלחה".