על רקע הפגישה הצפויה הבוקר בין נציגי ראש הממשלה בנימין נתניהו לנציגי יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שבה הם ידונו על האפשרות להקמת ממשלת חירום לניהול המלחמה מול חמאס, שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הביע תמיכה בהקמת ממשלת אחדות.
סמוטריץ' כתב היום: "אחדות ולכידות הם צו השעה כדי לנצח את אויבינו. עזבו צוותים ועזבו משא ומתן. אני קורא לראש הממשלה נתניהו ולבני גנץ להתעלות לגודל השעה, להיפגש מיד ולסכם על הקמת ממשלת חירום לאומית שתאחד את העם, תרים את הרוח, תעניק גיבוי מלא לצה"ל ותביא בע"ה לחיסול מוחלט של חמאס וארגוני הטרור בעזה".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם שר הכלכלה ניר ברקת תומך בממשלת אחדות: "ישראל במלחמה וזו השעה לממשלת אחדות לאומית. בשעה מורכבת כזו עלינו לשים את המחלוקות בצד ולהתאחד נגד האויב שרוצה להשמיד אותנו. לוחמי צה״ל מכל חלקי החברה הישראלית יוצאים לקרב על מדינת ישראל ועלינו לגבות אותם עם ממשלת אחדות שתייצג את כל העם. עלינו להקים ממשלת אחדות עוד היום ולנצח את המלחמה ביחד".
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה כתב בקצרה: "הלוחמים בשטח מאוחדים. ‏העם מאוחד. ‏ממשלת אחדות - ומיד"
ח"כ משה סעדה (הליכוד) אמר באולפן ynet: "כוחנו באחדותנו. יש לי שלושה ילדים שנקראו בשבת, הם משרתים עם כל החברה הישראלית. כולם חייבים לקחת חלק בקבלת ההחלטות. אני קורא להם כבר מאתמול להצטרף לממשלה, מניח שעד סוף השבוע זה יקרה. זה מסר לחיילים שלנו. צריכים להיות מאוחדים. אין קשר לרפורמה המשפטית. צריך לדבר על הכרעה בע"ה ננצח, נכניע, נשמיד. צריך לשנות דיסקט. אין הכלה, יש הכרעה, השמדה. אם לא - נמצא את עצמנו בפוגרום הבא. חובתנו הבסיסית - לשמור על אזרחי ישראל".
גם בקרב מפלגות האופוזיציה ישנם קולות רבים הקוראים לממשלת אחדות. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בנושא: "אני מוכן להיכנס בעוד שעה לממשלה. דקה אחרי שראש הממשלה מגדיר את חיסול החמאס ותום עידן ההסדרה. אין לנו שום דרישות. לא רוצה תפקיד, לא רוצה להיות שר".
ליברמן הוסיף: "חייבים לחסל את חמאס וזה מחייב כניסה קרקעית לעזה. להיכנס לעזה ולנקות את האורוות. לקהילה הבינלאומית אין תלונות כלפי ישראל. התלונות הן כלפי אותן חיות אדם. מבחינה מוסרית ישראל לא יכולה גם לאשר שכרם שלום יהיה פתוח. ברור שהמציאות הנוראית והעגומה של היום היא תוצאה ישירה של החלטת קבינט מ-13 בנובמבר 2018, הסדרה והפסקת אש עם חמאס. מבחינתי בלי הבהרה ברורה של ראש הממשלה שעידן ההסדרה הסתיים - אין שום טעם. לא נהיה עלה תאנה.
חייבים להגדיר את המטרה באופן ברור - חיסול החמאס. לא נטרול יכולות ולא משא ומתן עם חמאס, אלא חיסול. קודם כל הודעה מיידית - אין יותר מעבר כרם שלום ומעבר ארז, לא מעבירים גרגיר אחד.אין נמל אשדוד והעברת סחורות ממנו. שיעבירו מאל עריש ורפיח, מעבר שלצערי עוד פתוח".
ח"כ שרן השכל (המחנה הממלכתי): "המחנה הממלכתי מגבה את עמדת גנץ. אנחנו גם מהאופוזיציה נותנים גיבוי מלא לממשלה לפעול בכוח ובנחישות אל מול הטרור הרצחני של חמאס. יקבלו מאיתנו גיבוי מלא. גנץ הודיע לנתניהו שאנחנו מוכנים להיכנס לממשלת חירום בזמן המלחמה ובלבד שתהיה לנו יכולת להשפיע על החלטות יחד בתוך קבינט מלחמה. זה משהו שיכול להיסגר בין בני לביבי בתוך שעה. זה בזבוז זמן עכשיו למשוך עם עו"ד ודיונים. יש להציב יעד אחר לחלוטין - שינוי משוואה מוחלטת, אומרת בזהירות כי גם האויב מאזין".
בדומה לקולות העולים מהזירה הפוליטית, יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד תומך גם כן בהקמת ממשלת אחדות: "אני קורא לראש הממשלה ולראשי האופוזיציה להקים ממשלת חירום לאומית, ויפה שעה אחת קודם. בשעה קשה זאת, שבה עם ישראל נמצא במלחמה, אין זאת העת להצבת תנאים או למשיכת זמן. אלו ימים מהכואבים ומהקשים שידענו כמדינה וכחברה. הכאב קשה מנשוא, וזו השעה למנהיגות מלוכדת ומאוחדת. נכאב, נלחם וננצח רק ביחד".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בני גנץ ובנימין נתניהו. היום תתקיים פגישה של נציגיהם
(צילום: שלו שלום)