מפכ"ל המשטרה הגיע לזירת הפיגוע בפינת הרחובות נחלת בנימין ומונטיפיורי בתל אביב, ומסר כי המחבל שרצח את חן אמיר, סייר הביטחון העירוני (סל"ע) של עיריית תל אביב, הוא תושב אזור ג'נין, בן 22. המחבל, כאמל אבו בכר, התגורר בכפר רומאנה, ובשנתיים האחרונות גר במחנה הפליטים ג'נין. הוא פונה בחיים לבית החולים איכילוב, שם קבעו הרופאים את מותו.
אבו בכר הוא פעיל מרכזי במחנה הפליטים ג'נין במסגרת ארגון הטרור "חטיבת ג'נין", מזוהה עם הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ונחשב למבוקש בישראל. בסרטון שהופץ אחרי הפיגוע, ונטען כי צולם ב"תקופה האחרונה", נראה המחבל אומר בערבית - בזמן שהוא מחזיק נשק: "דם, דם, דם. זו השפה היחידה שלנו איתם (היהודים). לא נשנה את הדרך שלנו ולא את השיטה".

3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע וכאמל אבו בכר
זירת הפיגוע וכאמל אבו בכר
המחבל והזירה
(צילום: לירן לוי)
זמן קצר אחרי הפיגוע טענו בחמאס שמדובר בתגובה לאירוע שבו מתנחל ירה למוות בפלסטיני בכפר בורקה. עוד קודם לכן, בהלוויית הפלסטיני, נשמעו קריאות לנקמה.
עם זאת, פלסטינים מצאו בביתו של המחבל מכתב "צוואה" לאחר הפיגוע, שבו כלל לא הוזכר האירוע בכפר בורקה. במכתב היה כתוב: "אני, כאמל אבו בכר, מדבר איתכם במילותיי האחרונות. אני משתייך לאיסלאם, לא מקבל שום השתייכות אחרת. אל תשייכו אותי לשום פלג או מפלגה, אני מוסלמי וזה מספיק. איפה שנמצאה גופתי - תקברו אותי, שלא אהיה במקרר גופות. אל תבנו מצבה. שאף אחד לא יפרסם תמונות או פוסטים או שירים אל תעשו לי אוהל אבלים".
תושבים במחנה הפליטים ג'נין חגגו לאחר הפיגוע, ובמקום יצאה תהלוכה שנבלמה על ידי מנגנוני הביטחון המסכל הפלסטיני, שפיזרו את המשתתפים בה. במחנה סיפרו כי המחבל גר שם, הסתובב עם החמושים מדי יום - ושהיה ברור לו שאו שהוא ייתפס או שימות כשהיד. הפיגוע שביצע לא הפתיע את הסובבים אותו.
משב"כ נמסר כי "המפגע אשר ביצע את הפיגוע בתל אביב הוא כאמל אבו בכר, בן 22, פלסטיני תושב רומאנה, אשר התנהל כמבוקש במחנה הפליטים ג'נין בחצי שנה האחרונה. הוא מזוהה ג'יהאד איסלאמי".
3 צפייה בגלריה
מכתבו של כאמל אבו בכר המחבל מהפיגוע בנחלת בנימין
מכתבו של כאמל אבו בכר המחבל מהפיגוע בנחלת בנימין
המכתב שנמצא בביתו של המחבל

"בסמוך לשעה 18:25 צוות פיקוח של סל"ע, שעובדים בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל, הבחין בחשוד שלא נענה לקריאותיהם", תיאר המפכ"ל קובי שבתאי ומסר כי לאחר שהמחבל ירה לעבר אחד הסיירים - הסייר השני שלף אקדח ואחרי מרדף קצר נטרל את המחבל. מצבו של הסייר שנפגע מוגדר אנוש.
המפכ"ל שבתאי אמר כי המחבל "הותיר מכתב שבו הודיע הוא מוכן להקריב את עצמו, שהוא בא להיות שהיד". לא מדובר במכתב שהפלסטינים מצאו בביתו של המחבל, אלא במכתב אחר שנמצא בכיסו. לדברי המפכ"ל, "הבדיקה הראשונית שאנחנו עושים היא אם יש לו עוזרים".
הוא ציין כי ההפגנה בקפלן "מאובטחת, ואנחנו מתגברים כוחות. עצם העובדה שהסיירים נתקלו בחשוד מראה על היערכות נכונה. אנחנו לא יכולים להיות בכל מקום בכל פיסת זמן, ופה אנחנו פונים לציבור לגלות עירנות, להעביר דיווחים ואנחנו נגיע".
3 צפייה בגלריה
המחבל כאמל אבו בכר מהפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
המחבל כאמל אבו בכר מהפיגוע בנחלת בנימין בתל אביב
המחבל בחמ"ל לחימה בג'נין

ראש העיר תל אביב רון חולדאי שיבח את תפקוד הסיירים של העירייה: "הם תמיד ערוכים ומוכנים, זה חלק מהשירות השגרתי שלהם ביום-יום. אנחנו לא יכולים להפסיק לחיות פה, החיים צריכים להימשך".
הוא מתח ביקורת על המשטרה: "הם מבטיחים לנו ביטחון, אבל הם מכריזים הכרזות במקום לעשות עבודה. אנחנו עושים את כל המאמצים לשמר חיי שגרה".
גיל, שעבר באזור בזמן הפיגוע, כתב באינסטגרם דקות לאחר מכן: "בחיים לא רעדתי כמו שאני רועד עכשיו. נסעתי בקורקינט בנחלת בנימין ועצרתי ליד רמזור, ואז משום מקום התחילו לידי יריות. לפחות חמש. הסתובבתי וראיתי צרחות ואנשים רצים לכיווני, בזמן שמישהו יורה עשרים מטר מאיתנו".
"מישהי שמה לב שאני מסתכל אחורה לכיוון היריות כמה שניות יותר מדי וצעקה לי 'תרוץ, יורים עלינו, זה פיגוע'. טסתי עם הקורקינט והרגשתי שאני עומד להתעלף תוך כדי שאנשים רצים וצורחים לידי. התקשרתי לחבר וצרחתי שאני בתוך פיגוע כדי שידבר איתי והגעתי לבית בטיסה. איזה פחד, איזה מצב, אלוהים".