רצועת הקולנוע הקולינרי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי השנתי שייפתח בסוכות (19 בספטמבר) בחיפה, עוסקת השנה בתשוקה לאוכל, לבישול ובבדידות הקיומית של דמות השף. המטבח, היה לאורך ההיסטוריה סמל סטטוס, והשף קורבן של התשוקה להצלחה. בסרטים תמצאו שיר הלל לחופש היצירה והאהבה של טבחים, דרך תהליך היצירה במטבח, הטירוף, ועד לאלמנט האגו ועומק בדידותם של אלה שחושבים על אוכל ובישול 24/7.
הקרנות הסרטים ברצועת הקולנוע הקולינרי מלוות בטעימות ובדיונים בהשתתפות שפים ומומחים שונים מתחומי הקולינריה, בהנחיית העיתונאית ואשת האוכל, הילה אלפרט.
הנה טעימה מארבעה סרטים קולינריים שיוקרנו במהלך ימי הפסטיבל.

נקודת רתיחה | Boiling Point

שחקנים: סטיבן גרהאם, וינט רובינסון, ג'ייסון פלמינג, רייפנטאקי. בימוי: פיליפ בראנטיני. בריטניה, 2021
הסרט שצולם כולו בשוט אחד ומכניס את הצופה לתהליך היצירה, לטירוף ולעומק בדידותו של השף. יום שישי לפני חג המולד הוא הערב העמוס ביותר בשנה במסעדת יוקרה בלונדון, והשף אנדי בפיגור עוד לפני שהוא מתחיל את המשמרת. המארחת אישרה יותר מדי הזמנות, מפקח תברואה דעתן מסתובב במטבח, יש מתיחות בצוות.
ואם לא די בכל זה, המנטור של אנדי, שף סלב, מגיע לבקר במפתיע ומביא איתו את בת זוגו, מבקרת מסעדות נחשבת. הסרט מעביר למסך את האנרגיה, מלחמות האגו והטירוף של מסעדת יוקרה. הוא מתמקד בלחץ הבלתי פוסק על שפים ובמחיר האישי שהוא גובה מהם.
4 צפייה בגלריה
נקודת רתיחה, פסטיבל הסרטים בחיפה
נקודת רתיחה, פסטיבל הסרטים בחיפה
נקודת רתיחה
(צילום: יח"צ)
בתום ההקרנה יתקיים דיון על ביקורת מסעדות תחת הכותרת "דו"ח המבקר" עם מבקר המסעדות ניסן שור, המכונה "ביצה עלומה". בשיחה יהיה דיון על אגו, על יחסי שף-מבקר בארץ קטנה כמו ישראל, על ניסוח שפה, על מקומו המשתנה של מבקר מול ביקורת ההמון וגם על רגשות אשם, אם יש. לאחר הדיון תתקיים ארוחת טעימות בגן הפסטיבל.

השף הצרפתי | Delicious

שחקנים: גרגורי גאדבואה, איזבל קארה, בנז'מן לוורן. בימוי: אריק בנארד. צרפת, 2021
דרמה קומית תקופתית על סיפור הקמת המסעדה הראשונה בעולם. הסרט לוקח את הצופים אל לב המטבח ומעניק להם מתכון מעורר תיאבון עם כל המרכיבים הנכונים - פטיפורים שהם מלאכת מחשבת, סעודות מפוארות ועשירות, קינוחים כיד המלך וכמובן גם סיפור אהבה.
ערב המהפכה הצרפתית, פייר מנקרון, שף מוכשר אך גם גאוותן, מאבד את עבודתו כשף פרטי באחוזה ומוצא את עצמו ללא עבודה ומקום מגורים, ובעיקר ללא טעם להמשיך לבשל. כאשר צעירה זרה ומסתורית מגיעה אליו על מנת ללמוד ממנו את רזי המטבח הוא מסרב - אבל היא לא מוותרת.
4 צפייה בגלריה
השף הצרפתי, פסטיבל הסרטים בחיפה
השף הצרפתי, פסטיבל הסרטים בחיפה
השף הצרפתי
(צילום: יח"צ)
בתום ההקרנה ייערך דיון תחת הכותרת "אדמה ים רוח ואש", עם השף רז רהב ממסעדת OCD, על שאיפות, חלומות ויצירה. שיחה על החומרים מהם מתבשלת יצירתו של השף: על כאב השאיפה לשלמות, על שינויים בהרגלי ההסעדה, האם במציאות המשתנה בישול עילי יחזור להיות נחלת בני אצולה, על מקורות השראה בעידן שבו הכל חשוף ונתון להשפעה ומה המקום של אהבה בתוך כל זה. לאחר הדיון תתקיים ארוחת טעימות בגן הפסטיבל.

שף: סרט על אנתוני בורדיין | Roadrunner: A Film about Anthony Bourdain

סרט תיעודי. בימוי: מורגן נוויל. ארה"ב, 2021
הבמאי זוכה האוסקר מורגן נוויל, משרטט דיוקן אינטימי ומרתק של חייו ומותו של השף האמריקני-יהודי אנתוני בורדיין, שהתאבד בגיל 61, והתפרסם בזכות ספרו "סודות מחיי המטבח: הרפתקאות בבטן הרכה של הקולינריה". בורדיין פרץ לזירת התרבות האמריקנית כשף במסעדה בניו יורק והפך כוכב עם פרסום ספרו.
ההצלחה ככוכב טלוויזיה בינלאומי לא איחרה להגיע, ובורדיין מצא עצמו עם סדרת מסעות קולינריים ששודרה ברחבי העולם. הסרט שהוקרן בהצלחה בפסטיבלים המובילים בעולם, משלב סצנות שלא שודרו מהסדרות של בורדיין, סרטים אישיים ותובנות של מי שהכירו אותו מקרוב, וחוגג את האישיות הגדולה, הסקרנות והלב הרחב והסקרנות של שף סלב מורכב בעל תשוקה אמיתית לבישול, טיולים ותרבות.
4 צפייה בגלריה
שף אנתוני בורדיין, פסטיבל הסרטים בחיפה
שף אנתוני בורדיין, פסטיבל הסרטים בחיפה
שף אנתוני בורדיין
(צילום: יח"צ)
בתום ההקרנה יתקיים דיון תחת הכותרת "סקס, כמהין ורוקנרול" עם ד"ר יהודה אברמוביץ - על המקום בו רוח ויצירה נפגשים עם הרס העצמי. הצלחה ונפילה: על האישיות ההרסנית של שפים גדולים, על משני תודעה על מדף התבלינים, על תג המחיר של שף-ידוען. לאחר הדיון תתקיים ארוחת טעימות בגן הפסטיבל.

ציידי הכמהין | The Truffle Hunters

סרט תיעודי. בימוי: מייקל דווק, גרגורי קרשאו. איטליה, ארה"ב, יוון, 2020
מסע קולנועי מענג ביערות האלון והאגוז של חבל פיימונטה שבאיטליה, העוסק באהבה, נאמנות ושיתוף פעולה בין האדם לבין הכלב. קבוצה קטנה של גברים בשנות השבעים לחייהם, במסע אחר פטריית הכמהין הלבנה של אלבה, היקרה והיוקרתית מכולן. שינויי האקלים, ביעור היערות וחוסר העניין של הדור הצעיר, הופכים את סודותיהם של ציידי הכמהין ליקרים מפז.
4 צפייה בגלריה
ציידי הכמהין, פטסיבל הסרטים בחיפה
ציידי הכמהין, פטסיבל הסרטים בחיפה
ציידי הכמהין
(צילום: יח"צ)
בתום ההקרנה יתקיים דיון תחת הכותרת "אילוף הכמהה" - על חיפוש, וגילוי של נפלאות היהלום השחור: ציידים, חקלאים ומדענים נפגשים לרב שיח, הצולל עמוק תחת אדמת הגליל והגולן, שם גדלות פטריות הכמהין בבר ובגידול מבוקר. אמונות, עובדות ומיתוסים סביב היהלום השחור, מהנחשקים בחומרי הגלם במטבח. לאחר הדיון ארוחת טעימות בגן הפסטיבל.