"סאונד הוא דבר מופלא. בכוחו לאחד אותנו, להזכיר לנו, להתריע בפנינו, וגם לגרום לנו להרגיש". המשפט הזה, שנאמר בסופו של פרק 3 בפודקאסט הסאונד של ישראל אולי מבטא יותר מכל את מה שקורה מסביבנו, מבלי שנקדיש לכך יותר מידי תשומת לב; וכאן אצלנו בארצנו הקטנטונת ישנם צלילים שרק אנחנו מכירים. זר לא יבין זאת.
"במסגרת קורס שהעברתי פנה אליי אחד הסטודנטים, שחר אבירי שמו, והמליץ לי על הפודקאסט האמריקני Twenty Thousand Hertz. לקראת פרויקט הגמר הוא אמר לי שהוא רוצה ליצור פודקאסט כזה על ישראל", מספר אמיר אשר, יוצר הפודקאסט ואיש רדיו, קריין ומרצה לשעבר במכללת BPM.
"עשינו סיעור מוחות בניסיון להבין מה זה סאונד ישראלי. חשבנו על קולות בתנ"ך, ובדרך שאלנו חברים מה דעתם. אמרו לנו שהסאונד הדרמטי והעצוב של מהדורות החדשות זה משהו שיש רק כאן".
לא נעשה יותר מידי ספוילרים, אך נספר ששני פרקים מרתקים מספרים את הדרך שבה נוצרו אותות החדשות המוכרים בתחנות הרדיו והטלוויזיה, ואני למדתי שיש תורה שלה מאחורי כל אות. בפודקאסט מתארחים כל האחראים על יצירת האותות – יזהר אשדות, ארז טל והמפיקים המוזיקליים עופר מאירי ועירד אשל. "גילינו תהליכים תרבותיים שמשפיעים נוירולוגית רק על ישראלים", מעיד אשר.
הפודקאסט מוגש בהנחיה זוגית של נעמה כתבי ונועם סוויסה, סטודנטים של אשר שעתידם עוד לפניהם, אך העבירו עניינית את הסיפור, אם כי בהתלהבות יתרה מדי פעם. במקומות שבהם דרוש רגש הם עושים זאת כהלכה.
למשל בפרק העוסק בסאונד הכי ישראלי שיש - צפירות יום השואה ויום הזיכרון. שני הלומי קרב מספרים בגילוי לב על התחושות שעוברות עליהם בהישמע הצפירה, המחזירות אותם לשדה הקרב ועל הרגע העוצמתי ברגע סיום הצפירה. "הכי ריגש אותי לפגוש את ההלומים, מעולם לא חשבתי שיש מי שסובל כל כך מהצפירה. למדתי ששורדי השואה הם אלו שהפעילו את הצופרים בעבר", מוסיף אשר. הפרק נחתם ברגע אופטימי מאוד, כשאחד החיילים חולק על המחאה שהופיעה בשבוע האחרון להפסקת זיקוקי הדינור "אני בעד זיקוקים ובעד פיצוצים שמחים – לא כל פיצוץ הוא רע".
עד כה התפרסמו שלושה פרקים והפרק הבא יעסוק בזיהום רעש (כן, יש דבר כזה). ישראל היא אחת המדינות הרועשות בעולם, והניסיון להשתיק רעשים על ידי בניית קירות אקוסטיים, כבישים, מנועים ומטוסים משפיע עלינו לרעה - רפואית וכלכלית. הנה למדנו משהו חדש.
1 צפייה בגלריה
הסאונד של ישראל
הסאונד של ישראל
הסאונד של ישראל
(צילום מסך)
מספר פרקים: 4
אורך פרק: 18-20 דקות
שפה: עברית
הפקה: אמיר אשר
למי מיועד: ישראלים סקרנים בעלי חוש שמיעה מפותח
בשורה התחתונה: הקול ישראלי

המלצות האזנה נוספות: הבן של דומרני, אילון מאסק והישראלים הטובים בעולם

המאפיה הקווקזית והבן של דומרני | הכותרת
מי ניסה לחסל את ניסים (נינה) דומרני, בנו של העבריין שלום דומרני? התשובה לתעלומה נפתרה כנראה לאחר מעצרם של שלושה חשודים - שניים חברי המאפיה הקווקזית ואחד חבר בארגון של בני שלמה, שני ארגונים המסוכסכים עם דומרני האב וחברו יחד נגדו. מי הוא בעצם "נינה", ולמה האויבים של אביו ניסו לרצוח אותו אף שפרש מעולם הפשע?

אילון מאסק: חדשות רעות או הדבר הכי טוב שקרה לטוויטר? | ריפרש
האיש העשיר בעולם יהפוך בקרוב לבעלים של טוויטר והוא מבטיח להפוך אותה ל"זירה של חופש הביטוי". יובל מן ואושרית גן אל בוחנים האם אחד הצייצנים הפרובוקטיביים ביותר שהכרנו מבין את האחריות שמגיעה עם התפקיד החדש שלו?

הישראלים היפים בעולם | מגזין הכותרת
בני הזוג ד"ר אורי ובריטה שוורצמן חיים על קו תל אביב-גרמניה-גאנה ומנהלים מרפאה ניידת, שנוסעת בין כפרים באזור יערות גשם שחיים בו יותר ממיליון איש. במסגרת פרויקט מיוחד של ynet לכבוד יום העצמאות מעין רודה שוחחה עם הזוג שמייצג אותנו טוב מכל שגריר.

הצטרפו לקהילת 'פודקאסט להמונים' בפייסבוק, וכמובן אל תחמיצו את שאר פרקי השבוע של הכותרת