2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ביישוב ערערה
בדיקות קורונה ביישוב ערערה
בדיקות קורונה ביישוב ערערה
(צילום: דוברות קופת החולים לאומית)
בעקבות העלייה החדה בשיעורי התחלואה בקורונה מזהירים מנהלי בתי החולים מעלייה במספר המאושפזים ומאי-ספיקת המערכת הרפואית. על פי נתוני משרד הבריאות מהיום (חמישי), 3,150 בני אדם אובחנו אתמול עם הנגיף - נתון שיא מאז התפרצות הנגיף בישראל וקפיצה דרמטית לעומת הנתונים של יום שלישי, שבמהלכו אובחנו 2,252 בני אדם.
למרות היציבות במספרם של החולים במצב קשה, חוקרים מהאוניברסיטה העברית ומבית החולים הדסה מעריכים כי בתוך כשבועיים עלולים להיות כ-600 חולים במצב קשה. במקביל לישיבת קבינט הקורונה העריך גורם שמשתתף בישיבה בשיחה עם ynet: "לפנינו שלוש אלטרנטיבות - לא לעשות כלום, להטיל סגר ב-10-8 ערים אדומות 'כהות' יחד עם עוצר לילי ביתר הערים האדומות, או סגר כללי".
מנהל בית החולים העמק בעפולה, ד"ר זיו רוזנבוים, אמר בצהריים כי "אנחנו חווים התפרצויות גואות שמתרבות באזור הצפון ויש לנו יותר ויותר ערים אדומות סביבנו. אנחנו בהחלט חוששים שאנחנו עלולים להגיע למצב של קושי אמיתי לתת מענה לאוכלוסייה, בעיקר לזו שזקוקה לטיפול ואינה חולה בקורונה".


ד"ר רוזנבוים הוסיף כי "פתחנו מחלקת קורונה שנייה לפני כשבועיים ויש לנו 35 חולים מאומתים. אנחנו מעריכים שהמספר יעלה באופן משמעותי. יש פער של זמן מה בין העלייה שאנחנו רואים במספר המאומתים עד שרואים את העלייה במספר החולים במצב בינוני וקשה שזקוקים לאשפוז. גם 35 מאושפזים, שזה אולי נראה כמו מספר שאנחנו יחסית יכולים להכיל, מחייב אותנו לסגור שתי מחלקות לרפואה פנימית". עם זאת, מנהל בית החולים אמר כי המוסד שבראשותו יכול להכיל 66 מיטות לחולי קורונה, אך עם פתיחת שנת הלימודים הוא צופה לגידול במספר החולים.
"חשוב להדגיש שבית החולים שלנו נמצא יחסית בתפוסה מלאה במחלקות הרגילות, כך שאם נפתח מחלקות קורונה נוספות - זה יבוא על חשבון הטיפול בחולים רגילים שיאלצו לעבור לבתי חולים אחרים, ונידרש להפסיק את הפעילות האלקטיבית", אמר רוזנבוים. "לתוכנית של משרד הבריאות שרוצה לעצור את הפעילות האלקטיבית יש משמעות רבה מאוד על בריאות הציבור: אנחנו לא ערוכים לחורף מבחינת כוח אדם ומבחינת ההצטיידות שאנחנו נדרשים לה. גם אם נקלוט עוד עובדים יידרש לנו זמן כדי להכשיר אותם"
בבית החולים הלל יפה בחדרה, שמשרת כמה ממוקדי התחלואה המרכזיים כמו אום אל פחם ובקה אל גרבייה, מעידים על עומס קיצוני. "אנחנו מקבלים הכי הרבה מטופלים יחסית לגודל שלנו", אמר ד"ר מיקי דודקביץ', מנהל בית החולים. "החשש הוא שהיה והמגמה תימשך, תחלואת החורף בשילוב עם שפעת יכולה ליצור עומס מאוד קשה על בתי החולים. זה עלול לפגוע באיכות הרפואה ובאיכות השירות, חד משמעית", קבע.
"אנחנו עושים הרבה מאוד מאמצים, אך הבעיה היא כוח האדם. ברמה העקרונית, העומס בבתי החולים קיים לאורך כל השנה ובמחלקות הפנימיות העומס עוד קשה יותר. כשמדברים על חודשי החורף העומס הוא תמיד קיצוני ועל אחת כמה וכמה עם תחלואת הקורונה. זה אומר שנהיה במצב שהמחלקות יהיו מלאות עד אפס מקום ונצטרך להעביר חולים למחלקות אחרות, שגם זה פוגע בטיפול בחולים משום שהחלקות האלו פחות מתאימות לטיפול בהם", הסביר. "המספרים האחרונים והעלייה בתחלואה מדאיגים מאוד", הוסיף מנהל בית החולים ברזילי באשקלון פרופ' יניב שרר. "זו לא המגמה שהיינו רוצים לראות. צריך לחכות ולראות האם זו קפיצה חד פעמית באזורים מסוימים או מגמה ארצית. אם זה יהיה עניין חד פעמי אז המצב פחות נורא, אך אם זה יימשך אנחנו נראה את הנגזרת של החולים הקשים ולאחר מכן גם את המתים בדיליי של שבועיים עד חודש, וזה מאוד מדאיג".