1 צפייה בגלריה
נערה שלומדת במסגרת היל"ה
נערה שלומדת במסגרת היל"ה
תהילה. "כל העבודה תיזרק לפח"
כמו עשרות תוכניות אחרות במשרד החינוך, גם התקציב של תוכנית היל"ה לנוער שנשר ממסגרות הוקפא מאחר שתקציב המדינה לא אושר, והמעסיקה, החברה למתנ"סים, החלה בהליכי פיטורים של כ-1,600 מורים. המשמעות - שלושה שבועות לפני תחילת שנת הלימודים, כ-8,000 תלמידים, רובם בסיכון, עלולים למצוא את עצמם ללא מסגרת.
שופטת בית הדין לעבודה בתל אביב, רווית צדיק, קיבלה את הטענה של ארגון "כוח לעובדים" נגד פיטורי המורים, בטענה שלא ייתכן שיקיימו להם שימוע קולקטיבי באופן חד-צדדי וללא היוועצות עם ועד העובדים.
בדיון אומנם הוחלט שהשימועים יוקפאו עד ליום שלישי בבוקר, וכי החברה למתנ"סים והמדינה תיוועצנה עם המורים בתוך 24 שעות, אבל נציג משרד החינוך הדגיש בדיון כי התוכנית עדיין עומדת בפני סגירה, ואין מסגרת חלופית עבור תלמידיה.

תוכנית היל"ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה) של משרד החינוך נועדה לתת מענה לתלמידים שנשרו ממסגרות בעקבות מצב סוציאלי, בעיות רווחה, התמודדות רגשית ועוד. היא מספקת מענה רגשי וליווי של עובדת סוציאלית לצד מענה לימודי, בחלק מהמקרים במטרה לסיים 12 שנות לימוד ובחלקם במטרה לסיים את התיכון עם תעודת בגרות מלאה. התוכנית פועלת גם בבתי הכלא שיש בהם בני נוער, ובהוסטלים שמספקים מקום מפלט אחרון לפני הכלא.
תהילה, שלומדת בהיל"ה בירושלים כבר שנתיים ובשנה הבאה הייתה צריכה לעלות לכיתה י"ב, סיפרה: "הגעתי לכאן אחרי שעברתי שלושה בתי ספר, עם הרבה בעיות לימודיות וחוסר מוטיבציה, ולאט-לאט מצאתי את המקום שלי. אני חוששת שכל העבודה שלי תיזרק לפח. אין לי לאן ללכת. לא יקבלו אותי לשום מקום עם הרקע שלי. שולחים אותנו להידרדר לרחובות. המורים האלה הם לא מורים, הם ההורים שלנו לכל דבר".
שירה חייט, מורה בהיל"ה וחברה בוועד המורים: "אם ב-1 בספטמבר לא יהיה להם לאן לחזור, החבר'ה האלה יהיו במקרה הטוב בבית ובמקרה הרע ברחובות. אם סגרתם להם את התחנה האחרונה, זה להגיד להם 'תרדו למטה, ואנחנו לא הולכים לעזור לכם לצאת משם'".
לדבריה, היא ואנשי היל"ה האחרים יעשו כל שביכולתם כדי לעצור את סגירת התוכנית: "אנחנו נפגין, נלחץ על חברי הכנסת. נעשה הכול כדי שכל הפוליטיקות הקטנות לא ישנו לילדים האלה את החיים".
"המערכת אומרת להם בעצם 'פספסתם את ההזדמנות שלכם, אתם לא מעניינים אותנו', למרות שאנחנו יודעים שהם יכולים להצליח", אמרה נעמי ששון, מורה בתוכנית. "הלימודים מקדמים אותם, הם מתגייסים לצבא, יוצאים לעבוד. אנחנו מצילים אותם. הילדים האלה זקוקים למקום בטוח להגיע אליו בבוקר, לקבל את הארוחה שלהם, לדבר עם מישהו שהוא לא ההורים שלהם".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "בשל אי אישור תקציב מדינה לשנת 2020, תקציב המדינה מנוהל בהתאם לסעיף 3א לחוק משק המדינה, כך שהממשלה רשאית להוציא כל חודש סכום השווה לחלק ה-12 מהתקציב השנתי הקודם, בתוספת הצמדה למדד המחירים. תקציבים אלו ייועדו ראשית לקיום התחייבויות המדינה מכוח חוק החוזים והתחייבויות שכר, ולאחר מכן למימון תוכניות ופרויקטים אחרים".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לתוכנית היל"ה חשיבות גדולה ומשמעותית. המשרד ערוך להפעלתה, אך בשל היעדר תקציב מדינה יש בכך קושי. עם קבלת התקציב נמשיך בהפעלתה".
מהחברה למתנ"סים נמסר: "בצער גדול ולאחר מאמצים גדולים למציאת פתרונות, 1,500 מורי ועובדי תוכנית היל"ה עומדים בפני פיטורים, בצל אי אישור תקציב התוכנית על ידי משרדי האוצר והחינוך לתחילת שנת הלימודים הקרובה. ישנה סכנה אמיתית לשלומם של בני הנוער, שבמקום ללמוד, להשכיל ולצמוח - עלולים לבלות את שנת הלימודים הקרובה בשוטטות ובחוסר מעש. אנו מקווים שבימים הקרובים ידאגו קובעי המדיניות לאשר את תקציב התוכנית, ובכך למנוע את הפיטורים ואת הפסקת התוכנית החיונית הזו".