כוננות מוגברת לפיגוע נקמה אפשרי של חיזבאללה בצפון: בתום דיוני הערכות מצב במטכ"ל ובפיקוד הצפון שנערכו בצהריים (ו') הוחלט בצה"ל לנקוט במספר צעדי היערכות נגד פיגוע מסתמן של חיזבאללה, שמאשים את ישראל בהריגת פעיל של הארגון באזור דמשק, בתקיפה אווירית בתחילת השבוע.
החל מהשעה 20:00 צה"ל יפרוס מחסומים בצמתים מרכזיים בכבישי הצפון הסמוכים לגבול עם לבנון, מאזור ראש הנקרה ועד להר דב, אך אלו מיועדים לכלי רכב צבאיים בלבד, והתנועה לאזרחים תותר באופן חופשי וללא הגבלה. זאת, מתוך חשש שחיזבאללה ינסה לפגוע, בטילי נ"ט או בצליפה, בכלי רכב צבאיים שייסעו בקרבת הגבול, כפי שאירע מספר פעמים בשנים האחרונות באירועים דומים.

בנוסף, תוגבל באופן מצומצם הגישה לשטחים חקלאיים מסוימים בקרבת הגבול, וכן לא תותר נסיעה בכבישים אחוריים של יישובים, החשופים מקרוב לצד הלבנוני של הגבול. כחלופה, צה"ל יאפשר נסיעה בצירים סמוכים מוגנים יותר. בצבא הדגישו כי אתרי תיירות ימשיכו לפעול בצפון כסדרם לאורך סוף השבוע.
בנוסף, בצה"ל תגברו בכוחות איסוף קרבי ובפלוגת חי"ר נוספת, את גדוד התגבור, 13 מחטיבת גולני, שהוקפץ אתמול מאימון לאוגדת הגליל, בשל המתיחות המתהווה. צה"ל תגבר גם את הפעילות המודיעינית והאווירית בצפון, וכוחות הגיעו לאורך היום לתגבר גם את אגף המודיעין וחיל האוויר.
בפיקוד הצפון רידדו מציוד ומחיילים חלק ניכר מהמוצבים הסמוכים לגבול, ומשימות ההגנה בגזרות הבט"ש יימשכו ממרחבים פתוחים ואחוריים. בצבא גם פרסו מחדש חלק מהכוחות בשטח הסמוך לגבול, כחלק מהערכת המצב. גם סוללות כיפת ברזל פרוסות בצפון בדריכות גבוהה מחשש שתגובת חיזבאללה תגיע בדמות של ירי רקטות על הצפון.
4 צפייה בגלריה
כוננות צה"ל תדרוך פיקוד הצפון
כוננות צה"ל תדרוך פיקוד הצפון
אלוף פיקוד צפון עם ראשי הרשויות
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
כוננות צה"ל תדרוך פיקוד הצפון
כוננות צה"ל תדרוך פיקוד הצפון
(צילום: דובר צה"ל)
בצבא פרסו גם יחידות של אש מדויקת כדי שצה"ל יוכל לתקוף באופן מיידי את חוליית חיזבאללה שתבצע את הפיגוע. במערכת הביטחון רואים במדינת לבנון אחראית לכל פיגוע שיתרחש בגליל. חלק קטן מכוחות התגבור הגיע גם לאוגדת 210 החולשת על גזרת הגולן.
בצה"ל לא קושרים בשלב זה את ירי הפגז או אש הנ"מ שרסיסיה פגעו במבנה וברכב בקצהו של הכפר מג'דל שמס בצהריים, בצפון רמת הגולן. בצבא לא הגיבו באש לתקרית זו ועדיין מתחקרים את נסיבותיה. בסוריה פורסם כי הצבא הסורי ירה אש נ"מ לעבר מל"ט ישראלי שחג בגזרה. בתקרית לא היו נפגעים.
על רקע המתיחות הגבוהה מסר שר הביטחון בני גנץ: "מערכת הביטחון וצה"ל ערוכים ומוכנים לכל תרחיש וכל איום ואני לא מציע לאויבינו לבחון אותנו. אין לנו עניין בהסלמה, אך נעשה כל מה שצריך להגן על אזרחי ישראל, בכל האמצעים, ובכל תנאי".
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, עדכן את ראשי הישובים והמועצות בצפון בהתפתחויות הביטחוניות. "המשימה המרכזית שלנו גם בימים אלו היא שמירה על ביטחונם של תושבי הצפון", הוא אמר לראשי הרשויות. "אנחנו נערכים למגוון רחב של תרחישים ומקיימים הערכות מצב שוטפות, נמשיך וניערך על פי צורך להגנה ולפעולות מבצעיות ככל שידרשו. לצד ההיערכות המבצעית בגבולות, אנו עושים כל מאמץ לפגיעה מינימלית בשגרת החיים של תושבי הצפון ומתכוונים לאפשר לתיירות ולחקלאות שפורחות בעונה זו להמשיך ולהתקיים כסדרה".
יצוין כי בצל המתיחות, ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב הגנרל מארק מילי ביקר בבסיס נבטים של חיל האוויר ונפגש עם שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש המוסד יוסי כהן. מדובר בביקורו השני של הגנרל מילי בישראל, ששוחח גם עם נתניהו בשיחת וידאו. נמסר כי השניים דנו יחד עם כוכבי בנוגע ל"איראן ואתגרים הביטחוניים באזור". כוכבי אמר לו בפגישתם כי "לצה"ל ולצבא ארה"ב אינטרס משותף לשמר את היציבות האזורית ולמנוע את הפרתה בידי איראן או גרורותיה".